SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    Jaja, i dag 3 mnd etter at jeg gikk tilbake til SAS Amex Elite tikket det inn nye 20000 statuspoeng. Dvs, at kortet har gitt meg 40000 statuspoeng ila 3 måneder.
    Flere har pekt på dette fenomenet og vi har undret oss.
    I mitt tilfelle sammenfaller dette med at jeg har begynt på et nytt opptjeningsår. Jeg formoder derfor at dette fra SAS (Amex?) sin side er en forskyvning slik at disse statuspoengene alltid skal komme i begynnelsen av opptjeningsåret. Det bærer i og for seg mening.
    For min del vil jeg vite dette med sikkerhet dersom det ikke dukker opp nye 20k statuspoeng i Oktober. Da er det nok slik det er.
    Forøvrig er det helt perfekt, da det betyr at jeg med min reise til BKK i mars tipper årets opptjening til EBG med god margin og er EBG4L. Da er det målet oppnådd.

    Så får vi se hva jeg flyr med på neste langtur, som antagelig blir Seoul. Har tenkt en del på Finnair og se det som en restart av min BAEC karriere. Men de har jo begynt å veie passasjerer, må jeg slanke meg? :rolleyes:
     
    EndreD, Kalsnes, paron and 5 others like this.
  2. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Vært ute av Amex Sporten en periode. Bestilte meg et Elite kort ifbm noen større kjøp.
    Kredittgrense ble satt til 38k (ned fra 200k sist) - uten mulighet for endring.

    Betalte en ferie på 37 - satte inn 45. Kortet ble sperret inntil de har overført meg tilbake det overskytende beløpet. Så må jeg vente til fakturadato før kortet kan brukes, i mitt tilfelle 19 februar.

    Chat har hele veien sagt noe annet enn hva "kreditt" på tlf kunne meddele.

    Så rådet må være å ikke si opp noe kort med god grense, og ikke betal inn noe penger før faktura er mottatt. Og absolutt ikke sett inn for mye.
     
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    En god løsning for å unngå dette er å nedgradere kortet. Sist jeg har gjort det fikk jeg beholde kredittgrensen (nå har jeg AMEX Elite igjen med samme grense som jeg hadde tidligere). SAS Amex Classic er også kostnadsfritt, så lenge du bruker kortet en gang i året. Man slipper også ny kredittsjekk ved oppgradering.
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Har du lagt på deg igjen da? Du var jo blitt så skrinn …
     
    RoadKing liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,035
    Likes mottatt:
    33,259
    Bonuspoeng:
    293
    På ingen måte, men jeg har vel ikke vært på 75kg (er vel det som er normen?) siden jeg var tidlig i tenårene tror jeg.
     
    Eddie47 liker dette
  6. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,487
    Likes mottatt:
    1,427
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er litt grønn på dette...
    Om jeg har kvalifiseringsperiode ut april og får 20K statuspoeng nå OG i starten av neste periode har jeg da 40K poeng mot fornyelse av gull?
    Med tanke på at jeg har grace period ut juli?
     
  7. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, du starter på null igjen den 1. ny periode.
     
    RoadKing and freddyen like this.
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,491
    Likes mottatt:
    62,825
    Bonuspoeng:
    293
    75 kg? Det har jeg ikke vært siden jeg var 12. Eller noe sånn. Men nå er vel ikke jeg så normal heller. :p
     
    RoadKing liker dette
  9. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Etter tre runder på chat og telefon så måtte jeg vente

    Spesialistavdelingen på kreditt hadde feil og chat hadde rett - kortet fungerer etter at innskudd er bokført, selvom det er for mye. Så nå har man fått brukt kortet igjen slik at man er i negativ balanse, så får vi se hvordan amex kreditt behandler "refusjonen" av det innskutte beløpet, som skulle ta 10 virkedager.


    In order for us to be able to issue a transfer to you, we would need support of the payment you’ve made to us (02/Feb 2024 Amount: 45,000 NOK). We suggest you to take a screenshot of the payment from your internet bank.

    It can take upwards to 10 business days from the day we receive the support, until you can see the balance transferred to your bank account.
     
  10. Stratos

    Stratos Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Et lite Amex premium-nybegynnerspørsmål her: Vuderer sterkt å bestille et premium-kort og hører rykter om en 30 000 poengbonus ved et forbruk på 36k over 3 mnd. hvis jeg bestiller i løpet av februar.
    begynner perioden fra første gang jeg tar i bruk kortet eller fra bestilling?
    Må kortet bestilles via en tilsendt vervelink eller ber man om vervelink etter at man har kortet i hus?
    Er det ellers noe annet jeg bør tenke på før jeg forsøker meg på dette?
    Takknemlig for svar!
     
  11. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    856
    Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    93
    For kampanjer må du alltid bestille via lenke/invite, og helst ordne skjermbilde av kampanje å vise til om du ikke skulle få poeng som forventet. For denne kampanjen så er det så vidt jeg kan finne basert på invite fra eksisterende kort-holdere, og du kan ikke ha eller ha hatt ett amex-kort siste 12 mnd.
     
  12. Skyline

    Skyline Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg prøver fortsatt å finne ut hvordan et ekstakortmedlem kan få sitt eget kort med velkomstpoeng o_O

    Bør vedkommende si opp sitt ekstrakort og vente på et nytt tilbud om 12 måneder?
     
  13. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Og i mellomtiden kan de kanskje bruke et ekstrakort som står i ditt navn?
     
    Skyline liker dette
  14. Skyline

    Skyline Medlem

    Innlegg:
    95
    Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    8
    Det viste jeg faktisk ikke. Kan man ha et ekstrakort i sitt eget navn? :)
     
  15. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    578
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk akkurat bestilt ett, men ikke mottatt enda. Blir jo litt styr med at det da er jeg som står på kortet og må godkjenne alle nettkjøp, men skal teste det i hvert fall - har jo 3 gratis ekstrakort uansett :D
     
    Skyline liker dette
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Med tanke på at SAS så langt har hatt problemer med å holde styr på hvem som allerede har vært kunder i forbindelse med kampanjer så blir jeg veldig overrasket om de klarer å holde styr på hvem som har vært ekstrakortmedlemmer. Men såklart.. det kan ha endret seg i det siste siden de har strammet inn på andre ting (feks at de i praksis har innført bindingstid ved å fakturere for utbetalte statuspoeng og ekstrapoeng hvis man kansellerer tidlig).
     
    Skyline liker dette
  17. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,333
    Likes mottatt:
    1,512
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan tolker dere de nye villkårene (eller er det evt noen som har fått avklaring på dem)?

    Har hatt kortet siden 2019. Skal i utg punktet uansett si det opp ganske så snart, rett etter at CT1 er innkassert (får ikke booket noe CT2 inn i 2025 før SAS forlater *A). Er det da slik at hvis jeg beholder kortet til 15. mars, så må jeg betale gebyr ved oppsigelsen (at det gjelder som ny avtaleinngåelse ved akkseptering av villkår), eller har jeg ingen konsekvens ved oppsigelsen når jeg først sier det opp (om det så skjer 1. april, til sommeren, eller neste år)?
     
  18. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Siden de nye vilkårene bare gjelder første året du har kortet og du har vært kunde i mange år så får du ingen problemer.
     
    Neonex liker dette
  19. CptSideslip

    CptSideslip EBD

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    928
    Bonuspoeng:
    93
    Denne counteren var ny, ser ut til å først telle for velkomstbonus. Fruen fikk denne når hun ble vervet med 60k kampanjen nå, hadde ikke samme selv når jeg ble medlem :)
    Screenshot_20240216_190354_Chrome.jpg
     
    Rapolo, Preference and Chrisljo like this.
  20. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    677
    Likes mottatt:
    1,381
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor finnes den oversikten?
     

Del denne siden