SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,363
    Bonuspoeng:
    113
    Det siste. Men var det ikke noen begrensinger? Typ 2x kredittgrense/mnd? Eller roter jeg?

2. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,366
    Bonuspoeng:
    183
    Det husker jeg dessverre ikke. Har ikke hatt behov for så mye mer enn 10-20k ekstra

3. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,011
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke vært borte i det, men vær obs på å komme "i pluss" på kortet. Jeg betalte inn 40k ekstra, og da ble nesten alle kjøp over noen få tusen avvist. Småbeløp gikk gjennom. Ifølge kundeservice var det noe med algoritmene når man hadde positiv saldo som gjorde at det meste ble avslått. Måtte få utbetalt det jeg var i pluss før jeg kunne bruke kortet som normalt igjen.

The_Dude and WingmanWizard like this.
  4. Aleksen

Aleksen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Er det noen som har kjennskap til om det er en slags karantene på opptjening av de 20.000 nivåpoengene man får med Amex Elite om man nedgraderer til Premium og deretter opp til Elite igjen?

Jeg gikk fra Elite til Premium for omtrent et halvt år siden for å opptjene CT nr. 3 i 2024 og tenker nå oppgradere til Elite igjen. Lurer da på om jeg får statuspoengene med en gang, om de vil komme på samme tidspunkt av året som tidligere (som har vært juni), eller om de vil komme f.eks. 12 måneder etter jeg gikk over til Premium?

Kan legge til at jeg i 2024 ikke fikk statuspoengene automatisk, men måtte etterlyse dem fra Amex. De kom da inn i opptjeningen for inneværende periode, men hvis jeg ser på historikken fra i fjor ligger det ikke 20.000 "Level Points from Amex Norway Reward" der...

5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,426
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen erfaringer, men ut fra det jeg har lest:
    - tidligere oppfattet jeg at det vanlige var at man fikk de 20K på samme tidspunkt som man hadde hatt på tidligere Elitekort
    - senere (ila. det siste halvåret ca?) har jeg lest om flere som har fått 20k når de gikk tilbake til Elite igjen OG 20K på opprinnelig dato for Elite. IT-systemene til Amex er ikke helt gode og dette har noen fått gleden av. Har ikke sett noen som har skrevet at de har blitt fratatt de siste 20K heller. Hvordan dette funker nå vet jeg ikke, men det er kanskje noen her som nylig har oppgradert til Elite igjen?

6. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    43
    Nå har jeg vært i Kø på CT-telefonen en stund - åpningstiden har passert, men jeg er fortsatt i kø(?). Hører smooth jazz. Jeg har funnet en bedre rute på en eksisterende CT som jeg derfor ønsker å endre med nevnte flygning.

1. Kan det hende at noen plukker opp røret dersom jeg holder linja, eller er det bare å glemme ?
    2. Ringte også fra fruens telefon, valgte der og bli oppringt - vil man kunne bli ringt etter åpningstiden ?
    3. Er det mulig å booke reisen jeg ønsker med en annen CT, for å så avbestille og bestille samme reisen igjen, gjennom helgen - for å så avbestille og huke på en annen eksisterende CT, når CT-telefonen åpner på mandag?

7. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,426
    Bonuspoeng:
    113
    ad 3:
    Dersom du booker reisen på nytt og så avbestiller en av reisene så får du ikke tilbake gebyret på 450 kr/person på reisen du avbestiller (900 kr i det jeg antar dere er to). På den andre siden må du ut med 150 kr pp ved endring. Dette koster deg da 600 kr mer enn om du tar risken ved å vente.

Får du booket hele reisen på nett er det jo bare å beholde den reisen og avbestille den opprinnelige. Dette forutsetter at begge CT har gyldighet ut 2025. Dersom CT på opprinnelig booking hadde gyldighet til 31.12.2024 så mister du jo den uansett (utvidet frist til 31.3 gjelder kun for de som ikke hadde booket reise ut fra det jeg har sett, ingen har vel sett noen off. info fra SAS på det??)

8. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for svar @Storbaba !

Jeg var nok noe upresis.

Saken er at jeg har en opprinnelig CT som jeg har booket en reise på - men en noe ugunstig routing på vei til destinasjon (reise nr 1)

Så at det åpnet seg en mulighet (New York via CPH) - og ønsket å bytte opprinnelig leg (New York via Manchester), men det får jeg neppe til uten å kontakt noen på tlf.

Endte med at jeg booka OSL - CPH - New York for poeng (reise nr 2) , så får jeg håpe at den dukker opp igjen og kan benyttes i min opprinnelige bestilling (reise nr 1) når jeg avbestiller min reise (reise nr 2)

hvis det gav mening?

Edit: Det var visst en major fuckup.
    Nå er jeg ganske mange poeng i minus, men ingen reise er registrert på meg, verken reise 1 eller reise 2 er å finne på min profil. Fuck

Last edited: 03. jan 2025 kl 20:13
  9. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    43
    Edit: Så nå tror jeg følgende har skjedd:
    • Overivrig agent har kansellert min reise - uten å si noe til meg. Den skulle jo ikke kanselleres, men endres.
    • Siden min CT ble booka 31/12 så får jeg den ikke forlenget til 31/3 og heller ikke tilbake.
    • Poeng og CT er borte. Great.
    Faen faen faen.

Edit edit: Nå ringte de opp igjen, så nå virker det som det ordner seg. Puh!

Last edited: 03. jan 2025 kl 22:51
    Storbaba and Xflipper like this.
  10. Mobiltelefon

Mobiltelefon Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Har du faktisk mottatt kortet? Dukket aldri opp noe her så tok kontakt med chatten til Amex, der forteller de at det aldri kom igjennom søknad om ekstrakort allikevel...

11. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    757
    Bonuspoeng:
    93
    Da har kona og en av ungene fått nytt ekstrakort i posten. Fancy svart kort :)

Men jeg og en av de andre barna har ikke fått enda... Må jeg vente helt til 2028 når det går ut? Tallene er jo svært vanskelige å lese på det gamle kortet ;)

upload_2025-1-7_17-10-53.png

12. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,773
    Bonuspoeng:
    293
    Før var det et eget valg i Amexappen for erstatte kortet for å få nytt design. Nå ser det ut som det valget er borte og at du må velge "Skadet kort" eller "Annet" som grunn for at du trenger erstatningskort

Skarven liker dette
  13. larslarslars

larslarslars Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som vet om klausulen med "belastet for mottatte poeng" er fjernet? Ser at AMEX har 60k poeng dersom man blir vervet? Kan man bruke 45k, få poeng rett etter, og si opp kortet?

14. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    802
    Bonuspoeng:
    93
    Mye tyder på at dette har blitt fjernet.
    Vises iallefall ingen steder jeg har sett.
    Vill spekulasjon tillsier at finanstilsynet ikke godtok at man måtte tilbake betale kr i etterkant for mottatte poeng,når oppsigelse av kortet er gratis.

Del denne siden