SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk siste overføring fra AmEx til SAS 3. mai. Ifølge AmEx har de foretatt flere overføringer etter det, men ingen poeng synes hos SAS.

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker jeg ser an og venter litt med å etterlyse poeng siden jeg uansett ikke kommer til å trenge dem før om et par år. Men er det Amex eller SAS kundeservice dere som har fått fikset dette fikk hjelp av?

haifinn and holmen like this.
  3. Skippy

Skippy Nytt Medlem

Likes mottatt:
    35
    Bonuspoeng:
    13
    Fikk siste overføring fra Amex 6. mai. En haug med poeng fra Trumf i mellomtiden. Blir vel å etterlyse hos Amex til uken.

4. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,531
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har et godt tips til hvordan jeg kan få transaksjonene fra Amex.no ut til Excel? Finner bare mulighet til å eksportere til pdf, og det gir så mye ekstra jobb.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ikke funnet noe. Så jeg bruker developer tools i nettleser til å hente ut transaksjonene i json :D Burde være forholdsvis trivielt å lage et lite skript som konverterer til csv eller xlsx for folk som kan sånt.

6. holmen

Likes mottatt:
    75,531
    Bonuspoeng:
    293
    Sånt er for avansert for meg, dessverre. Får gjøre litt manuelt arbeid. For en god sak (se etter manglende poeng. :p)

7. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg prøvde å fore PDFen til ChatGPT, men den er så håpløst formatert at selv GPT sliter. MEN det fungerte veldig fint å ta skjermbilder av transaksjonene og så få GPT til å gi meg de på ønsket format (csv)

indahla and obay like this.
  8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Det perfekte for dette hadde egentlig vært en nettleserplugin som kan gjøre det for deg (inkludert konvertering til ønsket format). Enkelt å installere for de fleste og fort gjort å bruke. Men det har jeg ingen erfaring med å lage :D Og neppe tid til å lære meg heller.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Ja. Det er endel jobb, vil du vite hvor mye? :p

Det ser faktisk ut som Excel kan importere json gjennom Power Query editor (Data -> Get Data (Power Query) -> Get Data fra menyen). Men aldri brukt den, så vet ikke hvor praktisk den er.

Hvis den er brukbar så er det bare å lære seg hvordan man får tak i json-dataene i utgangspunktet. For chrome: View -> Developer -> Developer tools (Evt. command+option+I på mac eller tilsvarende på Windows). Gå til network-taben, sett et filter "transactions". Og så går du til transaksjonssiden for den perioden du du vil ha ut på americanexpress.com (feks. https://global.americanexpress.com/activity/statement?end=2025-04-19). Da dukker et opp en linje med transactions?limit=1000&statement_end_date osv. som du kan høyreklikke på, copy -> copy response og lagre til en fil du kan importere i excel.

Hvis det er fler linjer med transactions må man passe på at man velger den med riktig statement_end_date. Og hvis man henter ut for inneværende periode er det en for "posted" og en for "pending" som er transaksjoner som ikke er bokført enda.

Last edited: 19. mai 2025
    Flyingdutchman, holmen and Preference like this.
  10. holmen

Likes mottatt:
    75,531
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ble komplisert. :p

Jeg hentet ut PDF'ene, Konverterte dem til xls på en slik en internett-tjeneste, og gjorde litt manuell redigering.

Har gått gjennom alt fra 1/1 2025.
    Mangler overføring for de par siste dagene i mars, men det er bare 507 poeng, så jeg vet ikke om jeg gidder å bruke noe energi på det.

Har ikke fått overføringer etter 8/5.
    Om jeg må mase på disse poengene, så kommer jeg til å nevne de manglende poengene fra mars også.

EDIT:
    En vakker dag, når jeg kjeder meg veldig mye, så kan det hende jeg skal gå gjennom fjoråret også. (Men jeg tror det er lenge til den dagen..)

btm, ordnetseg and Jorge like this.
  11. runarg

runarg Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    876
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har fortsatt ikke fått noen poeng overført. Jeg kontaktet SAS Diamond support, og fikk følgende svar:
    "Dessværre har vi ingen insikt i Amex system och kan dærfør inte hjælpa dig i detta tillfællet. Det ær Amex som skall hjælpa dig"
    Så kontaktet jeg AmEx på chaten, og svaret var: "Vi skal sende til den riktige avdelingen"
    Og der står saken. Ikke veldig positivt!!!

Skippy liker dette
  12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,856
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig enkelt - jeg laster ned Excel fil fra Amex hver måned. Velger du Se aktivitet under Kontooversikt, og så tidligere perioder, så er det bare å velge periode, klikk på nedlasting og du får følgende valg:
    upload_2025-5-19_16-37-3.png

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    :p:oops: Jaja. Til mitt bruk er json enklere uansett.

14. holmen

Likes mottatt:
    75,531
    Bonuspoeng:
    293
    Men, jeg får ikke poengene der? Og det er de jeg vil ha liste over..

15. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Er det fortsatt ingen som har fått svar fra Amex angående manglende poengoverføringer siden starten av mai? Som mange andre her mangler jeg alle overføringer siden ca 3. mai.

16. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    593
    Bonuspoeng:
    93
    Hva med å sjekke omsetning hos AmEx og faktiske overførte poeng fra AmEx hos SAS? SAS gir jo en ganske detaljert oversikt i Excel.

All omsetning hos AmEx gir jo 20 poeng per hundrelapp, så er da er omsetning x 0,2 = forventet poenginntjening med mindre du har mye refusjoner som lager kluss :)

holmen liker dette
  17. holmen

Likes mottatt:
    75,531
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan selvfølgelig også funke.
    Jeg fikk ut liste over alle opptjente poeng, og overførte poeng. Også sammenlignet jeg det med listen fra SAS, med poeng som faktisk er overført.

cothom liker dette
  18. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,368
    Bonuspoeng:
    183
    Det er godt, men ikke spesielt tilfredstillende, å se at det er flere som venter på overføring av Amex poeng. Siste overføring var 29.4. Amex konto viser at poeng er kommet og tatt ut igjen (eller sendt videre, som de sier). Hadde en grei chat med Amex 12.5. Sendte deretter noen ord til gullmailen og spurte om hvorfor de ikke er synlige på EB kontoen. Bortsett fra autobekreftelse på mottak har det vært fullstendig tyst. Det må jo være en indre datakrise som de prøver å ikke snakke om.

19. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Håper egentlig Amex endrer til å utbetale månedlig, men svakt av de å ikke kommunisere noe som helst og bare stoppe overføringer..

20. Dash

Dash Medlem

Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg mangler poeng fra Amex siden 8. mai. Opptjent CT i helga, den dukker heller ikke opp på sas.no

Venter på tilbakemelding fra SAS Gulltelefon. De skulle ringe meg tilbake senest onsdag

Del denne siden