SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,371
    Bonuspoeng:
    183
    Det er svært uvanlig

2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Derfor jeg mistenker at det er kommersielle årsaker her, og ikke tekniske.

1) SAS godskriver fremdeles Trumf, så ingen grunnleggende feil der.
    2) Amex sin oversikt viser at de kvitterer ut overføringer (-poeng), så de har fått et OK fra SAS sitt API. Støtter idèen om at ting virker der.
    3) CT, som du impliserer, bruker å bli utstedt relativt umiddelbart etter at terskel er nådd.

Det er SAS som er banken her, ergo har Amex, MC, Trumf et el har sin egen konto hos SAS, og gir oss poeng via en gratis overføring. Det kan virke som om Amex sin konto er tom, noe som da vil medføre at det ikke finnes poeng å overføre. Vil tro at voucher virker på samme måte.

Nå er det jo en stund siden dette skjedde sist for min del, var også april/mai.Lukter reforhandling av avtale lang vei.

EDIT: Eller.. kanskje vi bare har misforstått og de går også over månedlige overføringer som MC?

Last edited: 23. mai 2025
    Eddie47 liker dette
  3. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Kundeservice på Amex skulle undersøke saken, så jeg tviler på at det har noe med datoer å gjøre.

4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Om feilen inntreffer på fast tidspunkt hvert Nte år er det fristende å tenke utgått sertifikat et eller annet sted i integrasjonen.

5. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Det kan virke som Amex sliter på med andre ting også. Jeg har overtalt sjefen til at vi skal begynne å ta Amex på jobb. Avtalen er signert og er aktiv, men har ikke fått oppdatert terminalene pga teknisk feil fra Amex sin side, har venta i 1,5 uke nå.

6. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Den må du gjerne forklare nærmere, er stort sett leverandør av terminal som aktiverer nye innløseravtaler, så lenge avtalen er signert og finnes i systemet dems, amex/diners/mc/visa har stort sett ingenting med oppdatering av terminaler å gjøre.

7. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Når vi signerte avtalen sa NETS at vi måtte bruke kjøpmannskortet og laste ned den nye avtalen på terminalen, det var i hvertfall det han på IT sa til meg.

Når det har gått en uke uten at det skjer noe ringer jeg NETS og spør når vi kan ta Amex og får samtidig bekreftet at det han på IT sa til meg om terminalene stemte. Han jeg prata med var n00b og hadde ikke peiling på Amex, så jeg ble satt over til en hyggelig dansk jente som bekrefte at avtalen var i orden og aktiv, men de hadde teknisk problemer med nettverket som var problemet.

8. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Høres nå på det ut som problemet ligger hos NETS og ikke Amex?
    Er vel forøvrig kun NETS og iZettle som er innløser for Amex i Norge

Mitt tips er å sjekke hvem som faktisk er terminal leverandør, det kan være NETS direkte, men ganske ofte er det et mindre firma og det er de som må pushe en oppdatering, for å gjøre det trenger de beskjed om at dere har oppdatert kortinnløseravtale til å inkludere Amex, samt deres merchant ID.

Nets har vel stort sett verifone terminaler der de er leverandør, så om du har Ingenico så vil det gjerne være et hint om at det er en annen leverandør av terminalene

Virker dessverre som det ganske ofte i bransjen er enda verre agent roulette enn for å booke bonusflights :p

9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke utenkelig, men det burde reflekteres som konkrete, tekniske feilmeldinger og effekter. Skjer støtt og stadig på min jobb, blir stort sett fikset innen et par timer.

10. Jansoste

Jansoste Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

Noen som faktisk har fått overført poengene for mai etter å ha tatt kontakt med kundeservice?

Ikke at det haster for min del, men kjekt å se at de faktisk kommer inn hos SAS EB.

11. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Ble lei av å vente på dette problemet med manglende poengoverføring fra Amex, så jeg snakket også nettopp med kundeservice (chat).

"Please note that this is a tech issue that we are working on with priority, but we have no time frame for when the issue will be resolved yet. The team is working with SAS constantly to resolve this issue and the points shall be transferred as soon as the issue has been resolved."

Interessant at de sier dette er et teknisk problem, og kanskje da ikke noe med reforhandling med SAS? Men at dette tekniske problemet skal ta en måned å fikse kan jeg ikke skjønne.

Jeg prøvde også å si at jeg trenger bonus- og statuspoengene til slutten av måneden, da fikk jeg svar at jeg skulle ta kontakt igjen til slutten av måneden så skal de se på alternativer hvis ikke problemet er løst.

The_Dude, EndreD, haifinn and 3 others like this.
  12. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg prata med Nets og det er feil hos Amex, de får ikke onboardet nye Amex avtaler, så det kan være ett større problem enn manglende poeng.

13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,303
    Bonuspoeng:
    93
    Selv med alle skriverier om at det er en pågående feil mtp overføring av poeng så valgte jeg å mase litt på amex. Fikk kontant denne i retur, var nok en copy/paste:
    Screenshot_20250526_121933_Amex NO.jpg

Spurte så om jeg fikk 80k sign on poeng siden det var gått 4 mnd siden jeg møtte kravet. Hun sa først de kom automatisk innen 8-12 uker. Når jeg påpekte at det er mer enn 4 mnd siden jeg nådde kravet, så skulle hun sjekke når kravet ble nådd. Fikk så denne:
    Screenshot_20250526_121957_Amex NO.jpg

Påpekte at det kun er noen få dager igjen av måneden, og at vi snakkes på søndag... Så får vi se.

SAJblue, btm and NoLimit like this.
  14. Mobiltelefon

Mobiltelefon Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    Min erfaring er at det ikke nytter å purre på manglende poeng på chatten ("check again in 7 work days", "Wait until the end of the month", "We are looking into it" ad nauseam) men at det må eskaleres med en mail til kundeservice.

The_Dude liker dette
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Noen ganger lurer jeg på hvordan Amex klarer å tjene penger

16. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    har du en adresse vi kan bruke?

17. Mobiltelefon

Mobiltelefon Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg brukte denne linken: Tilbakemelding - Selvbetjeningsportal - American Express

Mener å huske at de har litt lang behandlingstid men problemet mitt løste seg med 1 e-post, etter sikkert 10+ henvendelser over 2-3 måneder til chat-funksjonen i appen.

Thomas123 and btm like this.
  18. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
  19. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg begynner også å stusse litt over Amex nå. Det har vært generelt mye tull, under middels kundeservice, mye forsinkelser og rot, og på ubeleilige tidspunkt har kortet eller 2FA bare plutselig sluttet å funke. I april fikk jeg omtrent 25% færre levelpoints enn jeg selv mener jeg burde hatt, og som flere andre her så har jeg ikke fått noen EB-poeng siden 8. mai, og CT-en jeg oppnådde for to uker siden har heller ikke dukket opp hos SAS.

Jeg tok kontakt med Amex support i sted, og etter å ha bekreftet navnet mitt tok det omtrent ett sekund før denne meldingen dukket opp, så garantert copy/paste:

Greetings, I would like to share that currently we are facing issue adding your points to your euro bonus account and our team is currently working on priority to fix this issue. Currently, we do not have any fix date but once it will be resolved your every earned point will be added correctly. If you then see any discrimination on your points, you can reach out to us.
    Ikke veldig tillitsvekkende, men det er nå i det aller minste et kjent problem. Så får vi se hvordan det går da...

Spielhaug and testflyver like this.
  20. corvette8

corvette8 Medlem

Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, jeg har samme problem med at poeng og CT uteblir. AMEX sier alt er ok fra deres side mens SAS sier at det ikke er noe AMEX kort knyttet til min EuroBonus konto. Hvilket jo er feil, fikk CT og poeng frem til 8 mai...
    De nekter å snakke sammen og synes det er bedre at jeg kontakter begge to hele tiden. Vanvittig irriterende og elendig kundebehandling. Tror jeg gir opp AMEX

Del denne siden