SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Spørsmål rundt oppsigelse av kort. Jeg sitter snart med fler CTer enn jeg vet hva jeg skal gjøre med, både hos SAS og BA. Jeg tenker derfor å si opp Elite kortet frem til jeg har fått dratt nytte av disse, og heller sette spend på andre kort i mellomtiden.

Vil jeg miste tilgang til mine nåværende CTer hvis jeg sier opp SAS Amex Elite kortet som gjør at jeg sitter med null norske Amex kort? Og vil det også starte min 12-måneders resett slik at jeg har muligheten til å søke og få velkomstbonus igjen om et år?

(Jeg har britisk Marriott, Gold, og British Airways Amex-kort, men har bekreftet at disse holdes helt separat fra de norske mtp velkomstbonus)

Takk for svar og innspill!

2. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    113
    Allerede mottatte CTer kan ikke "mistes". Er de på konto/wallet hos SAS - så er de dine.

turaga008 and Skarven like this.
  3. turaga008

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Supert, da er det vel bare å kjøre på med kansellering, og så hive meg på neste velkomstkampanje etter 12mnd. Takk :)

TomF66 and Preference like this.
  4. turaga008

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Oppfølging til ovenfor, 10 dager senere:

Nå er CT i boks og jeg tenker å kansellere kortet. Er det en fordel å vente til nivåpoengene overføres neste måned, eller vil det likevel skje selv om jeg kansellerer kortet i dag?

5. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,987
    Bonuspoeng:
    113
    Basert på et annet innlegg her så fikk vedkommende nivåpoeng som vanlig siste dagen i mnd selv om kortet var sagt opp et par uker tidligere.

turaga008 liker dette
  6. turaga008

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Godt å vite, takk. Da satser jeg på at det skal gå greit.

7. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    929
    Bonuspoeng:
    93
  8. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Svenskene har mye bedre fordeler på Amex enn det vi har.

9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,911
    Bonuspoeng:
    293
    Javel??
    CT og nivåpoeng?

Nordlands liker dette
  10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,704
    Bonuspoeng:
    293
    For SAS-kortene er vel hovedforskjellen at den som verver også får bonus. For Amex Platinum osv så er det det samme pluss at de har flere overføringspartnere og flere muligheter for statusmatch

11. zerocool

zerocool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Hei!

Vi har opptjent i år 2 CT.. venter å motta velkomstpoeng 15k EB innen 30/11.

Dersom jeg sier opp kortet etter poengene er på konto, mister da man begge CT??

12. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,987
    Bonuspoeng:
    113
    Man kan aldri miste en CT

zerocool liker dette
  13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,846
    Bonuspoeng:
    183
    Gidd og les et par poster opp i tråden da …

14. zerocool

zerocool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Gidd og svar på denne måten da

biaop and Oppirumpadi like this.
  15. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,846
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det gadd jeg faktisk. Dette spørsmålet blir stilt hele tiden og burde være enkelt å finne ut av. Men hey - jeg har sikkert stilt spørsmålet selv en gang. Hvem vet…

stekus, Pyro, kongenamundsen and 5 others like this.
  16. marlan76

marlan76 Medlem

Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har hatt AmEx premium en årrekke, og reist på flere CT-turer med biz. Etter omleggingen må jeg vel opp på Platinum for å ha denne muligheten i fremtiden. Hva er en god plan for å gjøre denne endringen? Jeg har (for lengst) tjent opp CT på årets forbruk. Min nåværende kvalifiseringsperiode avslutter 31.10.25, og jeg har ca 75 000 nivåpoeng. Jeg ville tippet at neste år ser ca samme ut omsetningesmessig. Siden jeg allerede er medlem, så er det vel ingen kampanjer jeg kan benytte meg av? Om jeg står på litt så kanskje jeg rekker å om sette for 150' ut året i år, om det er noe jeg burde gå for?!

17. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Platinum vil ikke gi deg CT, SAS amex elite vil gi deg CT. Uansett litt rart spørsmål, min holdning er at jeg bruker amex på ting jeg ellers ville brukt penger på. Da blir det for meg litt rart å høre at man kan komme i mål om man "står på litt", det blir helt i mot min tankegang rundt fornuftig bruk og utnyttelse av fordelene man kan oppnå.
    Men for all del, om man har troen på at man får bruk for en ekstra CT og at det vil lønne seg så skader jo ikke det.

Last edited: 27. okt 2025
    Jeanette and Eddie47 like this.
  18. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,458
    Bonuspoeng:
    183
    Ta med i vurderingen din at nivåpoeng tildeles gjennom omsetning, og ikke engangsutbetaling som tidligere.

19. marlan76

marlan76 Medlem

Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Det var Elite, ikke Platinum jeg mente. Jeg skal bl.a. betale en ferietur for ca 115 000,- så da er det ikke langt opp til en CT. Det var uansett ikke mitt spørsmål. Jeg ønsker muligheten for inntjening av CT med Biz, og lurte på hva som var den beste fremgangsmåten for å få til dette på en god måte.

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,704
    Bonuspoeng:
    293
    Du får 15000 poeng akkurat nå for å oppgradere til Elite. Evt kan du vente og se om det kommer en kampanje med økt bonus for oppgradering, men da får du jo kortere tid til å tjene inn CT. Og det har sjelden vært spesielt mye du får i bonus for oppgradering i forhold til nysignering.

Den siste muligheten er å si opp kortet du har nå og venter lenge nok til at du kan bli vervet av noen. Dette er vanligvis 60 000 poeng, men kan være 80 000 eller 100 000 ved kampanjer.

Del denne siden