SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    De sender medlemsinformasjon ift Heinemann i den første transaksjonen. Har man ikke knyttet kortet opp mot medlemskapet i Heinemann får man spørsmål om man vil koble kortet mot medlemskapet evt bli medlem.

2. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    93
    Det samme gjør jo Circle K, men men slipper å tappe to ganger.

indahla liker dette
  3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,162
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er på ikke medlem. Måtte tappe to ganger men fikk aldri noe spørsmål om å bli medlem …

4. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er medlem. Hadde nytt kort fikk spm om jeg ville knytte kortet til medlemskapet. Deretter måtte jeg tappe på nytt for å betale.

5. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,417
    Bonuspoeng:
    113
    Amex-strategi videre – CT vs EBG vs sign-on

Jeg prøver å finne optimal strategi videre med Amex/SAS, men står litt fast mellom flere hensyn.

Per nå har jeg Amex Elite og er svært nær CT nummer to (vi snakker dager). Jeg har hatt høy spend tidlig i året (pga ekstraordinære ugifter), og får i tillegg 30k upgrade bonus i juli (premium til elite)

Kona kan være aktuell for nytt Amex med sign-on bonus rundt samme tid, og potensielt klare EBG innen oktober, men det vil kreve en del spend på hennes kort, i tillegg til at man får nivåpoeng av velkomstpoeng (noe som ikke er garantert). Da vil vi være sikret nytt EBG til henne. Hennes periode er ut oktober.

Utfordringen er at jeg ikke helt vet hva jeg skal prioritere. CT? EBG? Velkomstbonus?

Jeg må i praksis velge mellom å sikre flere CT-er på mine kort, eller flytte spend for å få kona til EBG og samtidig optimalisere sign-on bonus for henne. Jeg kan få CT på hennes kort med EBG, men går glipp av velkomstbonus til henne. Hun flyr ikke mye. For det meste kun ferieturer.

Alternativene jeg vurderer er i hovedsak:

1. Fortsette som nå og spille det trygt.
    Skaffe nytt Amex til meg for flere CT-er og vente til fruen velkomstbonus. Slikt optimaliserer jeg flest poeng.

2. Skaffe kort til kona nå for å gå for EBG til henne (for andre året) som vi klarer om vi går for kort til henne, men da mister vi sign-on bonus i juli. (Vi får dog CT på hennes konto).

3. Vente med kort til kona for å ta sign-on, men risikere at hun ikke når EBG. Fortsette med nytt amex til meg. Jeg klarer nok CT til juli, med litt drahjelp av skatteopogjør. (Dette er vel egentlig option 1 på nytt)

4. Jeg kan si opp nåværende amex, gå for nytt. Men moster da 30k upgrade bonus i juli. Sparer dog månedsavgift.

Jeg er i år 2 som EBD, 5. som EBG. Hun vil med nytt EBG være på sitt andre år. Ikke at vi satser for henne da.

Samtidig er status på begge nyttig for fleksibilitet ved CT-bookinger. Da kan jeg gi EBG til eldstemann, som ved CT booking vil være alene på booking. Det hjelper jo ved evnt irrops og slikt (innbiller jeg meg).

Jeg sitter allerede på flere CT-er (og vil ha rundt fem totalt straks, tre hvis jeg kan etterregistrere på sommerferie bookingen), så spørsmålet er også hvor mye verdi jeg faktisk får av enda en CT kontra å sikre EBG og bonus optimalt. Jeg skal alltid klare å finne en tur å bruke CT på altså.

Kjernen i spørsmålet er derfor: Er det mest verdifullt å prioritere en ny CT nå på meg med god velkomstbonus på fruen til sommeren. Eller bør jeg heller optimalisere for EBG til fruen, men miste velkomstbonus? Hun reiser ikke mye utover ferieturer for oss som nevnt.

Innspill tas imot. Beklager et rotete innlegg.

6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har lagt inn sperre for at "runde poengsummer" fra velkomstbonus går inn i grunnlaget nivåpoeng, så ville ikke optimalisert for dette. Fra Salesinfo:
    upload_2026-4-3_23-42-28.png

7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,417
    Bonuspoeng:
    113
    Takk, det gir mening. Jeg fikk i januar når jeg fikk kompensasjon, men da fikk jeg 50k sammen med noe annet smårusk og der ble ikke et rundt tall. Så gir mening.

8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,162
    Bonuspoeng:
    293
    Kan bekrefte dette. Fikk 80.000 EBP 7/2 men ikke noe ekstra level points i mars.

DJasko liker dette
  9. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,417
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer mest på hva man bør verdsette mer her...

Velkomstbonus (80-100k poeng) eller EBG til fruen...

Hva hadde dere valgt?

kongenamundsen liker dette
  10. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Avhenger av om hun trenger ebg. Hun skal trenge det svært mye før jeg hadde prioritert ebg.

Spielhaug and kongenamundsen like this.
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,417
    Bonuspoeng:
    113
    Eneste grunnen til at jeg ser verdien i EBG til henne er at jeg da kan gi gavegull til eldstemann som da vil ha ST Elite Plus når vi reiser på bonustur med CT og han da er alene på booking. Ser for meg at dette gir noen fordeler ved kansellering/endringer osv.

Hvis SAS skal forbedre dette slik de har lovet så er det en no brainer da.

Men jeg tolker det dithen at poeng er viktigere/bedre enn EBG. Det bikker det over mot å bare bestille nytt amex til meg. Takk

kongenamundsen liker dette
  12. FlyingYeti

FlyingYeti Trives best på tur

Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Ser de har 50k rekrutteringsbonus for Amex Elite via SAS sine sider. Er det sannsynlig at de vil kjøre vervekampanje med noe høyere bonus (typ 60K-80K) I nær fremtid? Er ett år siden jeg var kunde sist, så er klar for ny bonus - og vil helst ha kortet fysisk før månedsslutt.

13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,417
    Bonuspoeng:
    113
    Det er alltid 60k bonus når noen verver deg (du får link av noen med Amex). Cirka 1x i kvartalet kjører de 80k eller 100k kampanjer. Så får du selv vurdere om du vil vente.

FlyingYeti liker dette
  14. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    43
    Er i samme båt som deg. Det var 80k fra 3 feb til 3 mars og deretter 60k fra 4 mars (men ingen "utløpsdato"). Kampanjen virker å fornyes omtrent månedlig, men med noe forskjellig bonus, så hadde håpet det skulle komme en 80k periode nå siden det er over en måned siden sist.

15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,417
    Bonuspoeng:
    113
  16. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    43
    Litt både óg. Man ser jo her at det har vært kampanjer fra 03/10/25, 12/11/25, 17/12/25, 03/02/26 og den som er nå med 60k poeng fra 03/03/26 (som ikke ligger i historikken, av en eller annen grunn). Enig i at det ikke konsekvent er månedlig og at det varierer. Gjør det vanskelig å planlegge veldig nøye i hvert fall:)

17. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,006
    Bonuspoeng:
    183
    En stund siden jeg har hatt Amex nå, men ble informert av min lokale Rema at Reitan-gruppen ikke lenger aksepterer Amex.

Og så et spm jeg har prøvd å finne svar på - når utbetales nivåpoeng? :)

18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,417
    Bonuspoeng:
    113
    Som om Rema fra før av ikke var attraktiv for bonusjegere, nå blir det enda mindre.

Den 8. i påfølgende måned. I mars kom mine nivåpoeng fra februar den 7. mars. Men er altså blitt som med SAS MC... Nivåpoengene kommer måneden etter at bonuspoeng er opptjent.

19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,006
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for info! :) Jeg håper fyren i kassa tar feil, men han var veldig bestemt på at hele Reitan-gruppen hadde droppet Amex og ikke bare denne butikken. Men om det stemmer eller ikke kan kanskje noen andre bekrefte eller avkrefte.

20. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,338
    Bonuspoeng:
    183
    Statuspoengene kom forøvrig nå (7 april)

Nuvolari liker dette

Del denne siden