SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte ikke så mye på hva som er viktig for den enkelte, da det blir helt individuelt,.
    Tenker en ren kalkulasjon over hva som gir mest poeng, både vanlige og nivåpoeng, ved forskjellig forbruk.
    Så blir det opp til den enkelte å finne ut hva som er viktig for en selv.
    Man får se bort ifra variabler som kortpris, kampanjer o.l., ellers blir det for komplisert.
    Noen som kan?

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,602
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo bare å regne ut hvor mye poeng du får for bruk av de summene du nevner? Så om du trenger det, så er det vel bare å sette i gang?

3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,295
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem gidder å regne på alt det der?
    Amex Elite gir poeng og CT og gøye reiser!

MariusJS, DJasko, holmen and 4 others like this.
  4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,040
    Bonuspoeng:
    293
    Eksakte tall får du kalkulere selv, men rangering av nivåpoeng per forbrukskrone er som følger:
    1. DnB Mastercard Upgrade forbruk mellom 0 og 200 000
    2. SAS Mastercard Doble poeng-helger (Både sas-billetter, valuta og NOK slår Amex)
    3. Sas Mastercard kjøp av SAS flybilletter
    4. Amex Elite generelt forbruk
    5. SAS Mastercard kjøp i valuta
    6. SAS Mastercard kjøp i NOK
    7. DNB Mastercard forbruk 200 000-500 000
    8. DNB Mastercard etter 500 000 (også kjent som 0 nivåpoeng per krone)

Mulig 2. gir mer enn 1. forresten.. husker ikke helt

Last edited: 10. mars 2026
    haifinn liker dette
  5. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,625
    Bonuspoeng:
    93
    Som de andre skriver: det kommer som sagt helt an på hvem som ser. For min egen del har det dog vært greit å kunne rettferdiggjøre kortkostnader. Jeg lagde i fjor en oversikt for å føle at jeg hadde et bevisst forhold til alle kortavgiftene jeg har godtatt (ikke medregnet BillKill i dette stykket). Siden jeg ikke har så mye flybillettkjøp eller valuta-kjøp, så holdt jeg det enkelt. Men du kan enkelt sette opp et regneark etter scenarioene til Rapolo for å fange opp disse effektene også. For SAS MC kan nivåpoeng-effekten bli bedre hvis du omsetter for mer enn 13.333 per mnd. Screenshot 2026-03-10 151734.png

Nå er denne simuleringen knyttet til min hypotetiske forbruksprofil, så om du skulle sammenlignet likt mot likt måtte du satt lik omsetning på de tre kortene. Ikke at jeg helt ville kunne forsvart årsavgift på Amex hvis man bare omsetter for 100k på et år.

Screenshot 2026-03-10 152315.png

kongenamundsen liker dette
  6. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,157
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bruke en CT på en voksen og et barn. Så reiser resten på et annet PNR (annen booking) uten CT men samme reiserute selvsagt.

7. ScoobyDoo

ScoobyDoo Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Aha, jeg var låst tanken om å bruke 2 CT, men man får det jo selvsagt til med å bruke 1 CT. Takk:D

8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,011
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan også bestille 1 voksen og 1 barn på hhv 2 CT, og la siste barn reise på egen billett. Så ber man kundeservice om å linke bestillingene sammen. Man får ikke felles billett, men blir behandlet samlet dersom det skulle bli endringer

trygveat liker dette
  9. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Slik jeg ser det koke ned til er hvor mye en CT betyr for den enkelte.
    Når tilgangen til CT hos SAS er omtrent ikkeeksisterende, og CT hos øvrige selskaper i alliansen for det meste er grundig overpriset, så blir det ikke så voldsomt attraktivt for de fleste.

magnusant liker dette
  10. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,157
    Bonuspoeng:
    113
    Du har nok rett i at det har ulik verdi fra person til person. Helt enig i at verdien er lav om man ikke får brukt CT'ene. Jeg får brukt 4 CT (hvert vårt kort i 6mnd hver) hvert år på longhaul biz og dermed sparer jeg 760.000 poeng per år som følge av kortet. I år var vi 4 pax i biz til SXM i vinterferien og skal 4 pax i biz til BKK i høstferien. Dersom man sier at et poeng er verdt 10øre er verdien for oss NOK 76.000 pr år. Ser man på prisene det hadde kostet å fly biz til disse destinasjonene i skoleferiene er verdien mye høyere enn 10øre per poeng så 76.000 er nok et svært konservativt anslag. Så kommer verdien av level points på toppen samt 20 bonuspoeng per NOK100 vs 15poeng på andre kort.

EndreD, Preference, Henrik and 2 others like this.
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,289
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan du, men krever litt ekstra innsats fra deg. Har booket 3 biz longhaul med 2 v og 3 b siden de endret reglene rundt maks 2 pers per CT-booking.

12. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,230
    Bonuspoeng:
    93
    Vi gjør det på denne måten.

Man kan fortsatt risikere å bli splittet, men i teorien skal man bli behandlet sammen om dette gjøres riktig. Det fungerte ikke helt for oss med Delta, og de slet litt med å sjekke inn 14-åringen på egen booking, da systemet mente det var barn som reiste alene. Når flyet så ble kansellert fikk jeg alle på samme flyvning uten problem, men det var nok siden det ble gjort manuelt.

Last edited: 11. mars 2026
  13. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,312
    Bonuspoeng:
    183
    Den linkinga er vel mer som en guideline.
    Vi ble splittet på dette nå nylig når det ble en ombooking.
    TRD-CPH-AMS med SAS flights. Første CT ble sendt TRD-CPH-VIE-AMS og neste ble booket om TRD-CPH-AMS hvor siste leg var KL flight.

14. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    26,313
    Bonuspoeng:
    183
    Det har begynt å komme inn poeng fra Amex de siste dagene...
    Husker ikke helt når jeg sa opp Amex elite kortet, men det var i høst en gang. Skjønner ikke helt hva som kan ha trigget at poeng dukker opp, siden har fått "kranglet til meg" de poengene som lugget i systemet i fjor gjennom en del chathenvendelser og puljer med ettersendte poeng. Det var kanskje noen hundre poeng skjevt, som jeg ikke giddet å bruke mer tid på. Kan hende det er de rundt 500 som tikket inn for et par dager siden, men nå dukket det opp over 6k poeng som jeg ikke skjønner hva de kan være basert på.
    Får se på de som en liten påskjønnelse av at jeg måtte bruke masse tid med et excelark og oppfølging av poengene som burde ha kommet automatisk.

Er det flere som har begynt å få poeng som ikke var forventet? Han noen i Amexsystemet våknet og trykket på en knapp?

15. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,593
    Bonuspoeng:
    113
    Ja. Tikket inn 169 poeng her hinn dagen. Sa opp mitt amex elite for snart 8 mnd siden.

16. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,011
    Bonuspoeng:
    183
    Hos meg har Amex klart å overføre over 4000 poeng for mye. Alt var OK frem til 1.feb, da stoppa det opp og plutselig begynte med mange point reversals, store utbetalinger, point reversals etc etc.
    Det som er tjent opp etter 1.mars ser ut til å være a jour, da

17. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg får bare svart for meg selv, men tror flere er i samme posisjon, spesielt med endringene SAGA har innført.

Jeg fikk ikke SAGA og dersom jeg måtte flyttet boliglånet over dit med de vilkårene de tilbyr så hadde kostnaden til AMEX vært småpenger i forhold...

Jeg har allerede fått CT nr 2 for 2026, så dersom jeg hadde hatt SAGA hadde jeg nok også først brukt 200k der for så å ta 300k på amex uten at det hadde vært et problem.

Poenget var vel heller at for de med ganske høy spend til tider så vil jeg si at Elite kortet er det beste kortet i norge, samt at Amex generelt er veldig generøse med kredittgrense ifht de fleste andre...

18. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,001
    Bonuspoeng:
    293
    Der kan jeg stemme i. Har brukt noen år på å komme opp på nesten 200k (som for så vidt er høyt nok) hos SEB mens hos Amex fikk jeg nesten like mye første gang.

MariusJS liker dette
  19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,040
    Bonuspoeng:
    293
    For ikke å snakke hvor mye man fikk hvis man hadde Amex i overgangen fra faktureringskort til kredittkort :D

20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,040
    Bonuspoeng:
    293
    Er på chaten nå i Amex-appen om manglende overførte poeng og CT. Det er ganske åpenbart at Amex har tatt i bruk AI nylig :p

Last edited: 13. mars 2026
    Insomnia4u, NoLimit, MariusJS and 2 others like this.

Del denne siden