SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,040
    Bonuspoeng:
    93
    Ja

Trippeltrumf liker dette
  2. Thimble5020

Thimble5020 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Samme her. Jeg fikk først flere poeng inn på AMEX-kontoen med merknaden "Points Transfer Reversals". Kort tid etter ble de markert som overført og forsvant fra AMEX. Men dukket aldri opp på EB-kontoen.

Jeg tok kontakt med chatten igjen i dag, og fikk samme svar som sist: Dette er et pågående problem og de vet ikke når det er løst.

Attached Files:

3. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,208
    Bonuspoeng:
    183
    I natt dumpet poengene inn ser jeg.

4. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk også noen poeng i natt men mangler fremdeles mye.

5. Thimble5020

Thimble5020 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg fikk ingen i natt. :(

6. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,774
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, har stått stille her også siden 15.feb. Irriterende å måtte begynne med regnearket igjen, slik som ifjor :mad:

7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    113
    Stille her også siden 15./16. februar. Amex legger opp til diverse konspi teorier her ass.

Fikk mail om CT like etter at det stoppet opp. Men CT dukket opp igår i wallet da.

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,999
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk 80k velkomstbonus i natt, men ingen av poengene som ble forsøkt sendt på nytt tidligere i uka og ingen av poengene for de ca 15000 jeg har hatt i omsetning siden det :rolleyes:

9. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    483
    Bonuspoeng:
    63
    Endring i vilkår:

"Endring
    Fra 1. mai 2026 vil renten bli beregnet fra og med datoen for hvert enkelt kjøp i fakturaperioden din og frem til gjelden knyttet til kjøpet er fullt ut betalt. Tidligere ble renten beregnet fra første dag etter fakturaens forfallsdato og frem til gjelden var fullt ut betalt. Dette betyr at du etter 1. mai 2026 kan bli belastet renter for flere dager i en fakturaperiode enn tidligere, og dine rentekostnader kan derfor bli høyere enn de er i dag.

Den nye renteberegningsmodellen gjelder kun for kjøp som gjennomføres 1. mai 2026 eller senere. Kjøp som er gjort før denne datoen vil fortsatt bli beregnet etter den tidligere modellen."

Er ikke dette utrolig ræva?

NoLimit, themichael and kiev like this.
  10. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,725
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker på tallene siden jeg ikke er blåruss (…), men på sagtann-kurven over forbruk ligger jeg med et snitt på rundt 50k på nedre spiss og 150k på øvre spiss. Da skal de vel ha 18% renter på rundt 100k, eller over 20 000 kroner i året?
    Det høres jo helt villt ut?
    Har allerede kastet ut Amex Elite (noen som har bruk for seks CT med tilhørende poeng?), og gjennomfører de dette så ryker nok Plat-kortet med høye kneløft. Synd siden jeg egentlig liker Amex, men trenden med ekstrem økning i pris sammen med kraftig reduserte fordeler er dessverre ganske klar.

haifinn and Travellingalf like this.
  11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,771
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen endring så lenge faktura betales innen forfall:

upload_2026-2-25_10-40-47.png

https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/medlemsvilkar/kredittkort.pdf

Jeanette, indahla, Flymunda and 8 others like this.
  12. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,725
    Bonuspoeng:
    183
    Aha. Viktig å lese HELE teksten altså :D
    Tenkte det var noe siden dette ville fått alle froskene til å hoppe ut av gryta på en gang, og da hadde det blitt tynn suppe på Amex-ledelsen.
    Bra, siden det å gå igjennom alle avtaler og apper for å oppdatere kontonummer er en seriøs kvise-i-ræva-oppgave.

Jeanette and Eddie47 like this.
  13. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    483
    Bonuspoeng:
    63
  14. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,462
    Bonuspoeng:
    183
    Første avsnitt i min epost inneholder følgende:
    "Dersom du betaler din faktura i sin helhet, kommer du fortsatt ikke debiteres noen rente."

K

The_Dude, Rapolo, Trent600 and 2 others like this.
  15. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    3,966
    Bonuspoeng:
    113
    Har manglet poeng siden 16.2. CT som ble opptjent 18.2 kom på konto 20.2.

På et dødt tidspunkt igår tok jeg kontakt med amex om at jeg manglet poeng. Han ba meg vente til slutten av måneden. I dag tidlig tikket alle 8k poengene, som manglet, inn på konto. Tilfeldighet? Man kan spekulere, men jeg tror det gjorde en forskjell at jeg maset litt.

16. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,381
    Bonuspoeng:
    113
    Mulig det er besvart her før men..... finner det ikke p.t.

Med alt det nye gebyrregimet - er det forsatt gebyrfritt å legge en CT på en eksisterende booking ? (dvs. i praksis på refundert halvparten av poengene i bookingen)

17. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,675
    Bonuspoeng:
    113
    Ganske ræva å si at så lenge du betalte beløpet på forfall så er det ingen rente, men hvis du ikke betaler så må du også betale rentene for dagene mellom kjøpet og forfallet. Jeg trodde faktisk ikke det var lov, men det er det sikkert.

Dette er uansett brudd på en bransjepraksis som jeg mener har eksistert i åresvis, så det er en fin «enshittification» som de andre kredittkortselskapene også sikkert hopper gladelig på hvis det er lov. Det er jo penger på gaten, tatt fra de som ikke har råd til å betale på forfall og rævkjører disse enda litt mer med de helt absurde rentene disse kortene har.

Hadde jeg vært politiker hadde det vært en kampsak for meg å få på plass forbrukervern mot all slik forbrukerfientlig praksis som har potensiale til å gjøre folk til gjeldsslaver. Når begrunnelsen helt tydelig er «vi trenger å tjene mer penger» så har jeg null sympati med Amex på dette her.

18. Reiseglad

Reiseglad Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke hatt Amex på en stund, men bestilte nå av ulike årsaker. Kortet er produsert i dag men forventet levering er ikke før 17. mars? Vil vel tro det kommer før det, for det virker fryktelig tregt. Eller tar det så lang tid nå om dagen? :p

19. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,050
    Bonuspoeng:
    183
    Var det ikke slik at Amex i utgangspunktet ikke hadde lov å drive med utlån i Norge og i dermed krevde full betaling ved hvert forfall? Ser det står en lavere minimum betaling på siste faktura så det har tydeligvis endret seg, men fortsatt mye strengere med minimum 10500,- mot minimum 510,- på DNB MC.

For øvrig har jeg nylig søkt om økt kredittgrense og ikke fått noe svar, oppdaget det først i dag at den var innvilget da jeg mottok en faktura som var betydelig høyere enn gammel kredittgrense.

20. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    113
    Da kom det en stor overføring med poeng fra amex.

Del denne siden