SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,289
    Bonuspoeng:
    113
    Kom en stor overføring etter at jeg maste (alt som manglet), men i etterkant skulle jeg fortsatt fått daglig poeng (over 3000), disse har ikke dukket opp.

Forøvrig blir jeg fortsatt trukket 'gammel' månedspris på 500 kr. Senest i går 28.2.

2. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,312
    Bonuspoeng:
    183
    Måtte purre her også da det stoppet opp i midten av uken.

3. PettR

PettR パイロット

Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som har en invite? :)

haifinn liker dette
  4. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    18,033
    Bonuspoeng:
    183
  5. larslarslars

larslarslars Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    107
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som kan sende en vervelenke på pm?

6. Dash

Dash Medlem

Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Sa opp kortet mitt i november 25. Tenkte å søke på ny i jan 27 for å få ny velkomstbonus.

Men i dag, nesten 4 mnd etter oppsigelse, dukket det opp Amex poeng på SAS kontoen min. Så sikkert poeng som har vært forsinket. Men redd dette gjør at jeg ikke kvalifiserer for ny velkomstbonus i jan27. Noen som har erfaring med noe lignende?

7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,001
    Bonuspoeng:
    293
    Det ligger en link i innlegget over ditt ...
    Eller "må" du ha den på PM?

8. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,112
    Bonuspoeng:
    93
    Tidligere har det vært rapportert at om flere bruker samme link er det bare første som blir registrert riktig på kampanjen, så vil ikke anbefale folk å bruke en åpen lenke, om ikke det er bekreftet at det virker "bedre" nå enn før

Preference liker dette
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,040
    Bonuspoeng:
    293
    Amex genererer alltid samme url for samme kortnummer (til den som inviterer). Så vidt jeg vet endrer ikke denne urlen seg fra kampanje til kampanje engang

MariusJS liker dette
  10. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    Har opplevd både med kortet mitt og ekstrakort at det kan ta minst så lang tid...

Reiseglad liker dette
  11. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    248
    Bonuspoeng:
    43
    20 poeng pr 100kr + mulighet til å tjene mer enn 20 000 nivåpoeng, whats not to like?

Personlig er dette en endring som pusher meg nærmere diamant enn Gull pga forbruk, har man derimot lavt forbruk så kan jeg forstå at det sees på som en nedgradering, men der er jo amex ganske unike i at de tjener mye penger på nettopp at folk drar kortet sitt overalt...

Jon_Noj, Flymunda, Nordlands and 3 others like this.
  12. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Som tidligere nevnt er det prisen man må betale for de 20k nivåpoengene som ikke er å like.
    Man må bruke kortet for 333.333 kroner for å få 20k nivåpoeng.
    Man klarer det samme for 200.000 kroner med DNB Saga og til en mye lavere kortpris i tillegg, så det blir et enkelt regnestykke for meg.
    Har man Saga og i tillegg Eurobonus Mastercard, så kan man lett skaffe seg 30k nivåpoeng I løpet av et år uten et større forbruk enn man måtte ha med Amex for 20k nivåpoeng.
    Amex er heller ikke et kort man kan bruke overalt, og når man på toppen av det hele må opptre som barnevakt for dem når det gjelder poeng, så blir det for meg et håpløst kort til en alt for høy pris.

jgroneng liker dette
  13. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    Tror ikke noen er uenig i at DNB Saga har det definitivt beste nivå-poeng-tilbudet opp til 200k NOK/20k poeng. Derfor mange typiske bonus-jegere har vært Saga-kunder uten å egentlig være DNB-kunder, noe de strammer inn på nå.

Når det gjelder å mase på support for manglende poeng på Amex, så har min erfaring vært at korreksjonene kommer etterhvert også hvis man ikke maser, så tror egentlig ikke maset gjør noen forskjell i de fleste situasjoner.

14. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    759
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde vært interessant om noen her inne kunne (les. giddet) å kalkulere seg frem hvilke kortkonstellasjoner og bruksmønster som hadde "lønnet" seg til mht. bonus- og nivåpoeng ved forskjellig forbruk, f.eks. 200.000, 300.000, 400.000, osv.osv...

For mitt eget vedkommende så tror jeg at det mest lønnsomme er å bruke Saga til 200.000 er nådd, og deretter gå over til Eurobonus Mastercard samtidig som jeg passer på å bruke sistnevnte for småbeløp også i perioden jeg bruker Saga til det meste.
    Da får jeg minimum 500 nivåpoeng i måneden fra Eurobonus Mastercard også da.

Last edited: 09. mars 2026
  15. ScoobyDoo

ScoobyDoo Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Andre som har prøvd Letmepay-appen for å registrere butikker som tar Amex? Har forbedringspotensiale, tok litt tid før jeg skjønte at jeg måtte plassere en pin i kartet for å se butikker i nærheten:rolleyes:
    Eurobonusguiden sin oversikt er jo mye mer dekkende, men jeg synes det er mer praktisk å ha oversikten i et kart. Kan jo bli ganske dekkende om folk registrerer inn butikker. Eventuelle erfaringer med andre bedre apper/tjenester for dette?

16. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    526
    Bonuspoeng:
    93
    Noen postet en slik oversikt i en tidligere tråd når Amex endret betingelsene men finner den ikke tilbake. Essensen var først Saga 200k, deretter Amex Elite, men noe spend hver måned på SAS MC (fx Netflix) samt SAS-bestillinger på SAS MC.

17. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,477
    Bonuspoeng:
    113
    Har samme sak gående, sa opp kortet i august og nå kom det noen få hundre poeng inn fra Amex av en eller annen grunn. Så det er uklart for min del også hva som regnes ift ny velkomst.

18. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,243
    Bonuspoeng:
    93
    Men hvis man tenker å utnytte en CT eller to så er vel hverken Saga eller andre kort konkurransedyktige?

og ja, jeg vet tilgjengeligheten for to er forferdelig for tiden...

democomputer liker dette
  19. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,521
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det jo ikke så lett å finne en fasit som passer for alle. Verdien av nivåpoeng er et veldig individuelt spørsmål. De første årene jeg hadde amex trengte jeg de 20k for å nå gull, i denne perioden har jeg allerede 160k nivåpoeng og når diamant uten poeng fra kort. Ingen ekstrapremie for nivåpoengene over 90k...

Likevel beholder jeg amex og sas mc.

Jeg mener verdien av 2x CT er høyere enn årsprisen til amex.
    Jeg mener verdien av FP4 er høyere enn årsprisen til sas mc.

Disse to siste er selvsagt avhengig av at man får reist, så også her er de individuelle forskjellene ganske store. For de mest fleksible er det greit, for de som er låst på tid og sted er det vanskelig.

K

EndreD, MariusJS, AirMags and 6 others like this.
  20. ScoobyDoo

ScoobyDoo Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Om jeg har forstått riktig så kan CT-bookinger kun bestå av max 2 personer? Så da er det umulig å bruke CT(-er) på en reise for min familie med 2 voksne og 3 barn? (Siden jeg ikke kan ha et barn på en tredje booking)

Del denne siden