SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,725
    Bonuspoeng:
    183
    Det går helt fint hvis KPI for ledelsen er a) reduserte kostnader og b) flere kunder. Fjern kostbare(?) fordeler og kjør på med vervekampanjer slik at alt ser fint ut i kvartalsrapporten. At dette er dårlig strategi på sikt bryr man seg null om i miljøene hvor Gordon Gekko er helten.

EndreD, Eddie47 and Baldrick like this.
  2. ScoobyDoo

ScoobyDoo Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Om jeg forstår riktig, så kan man bruke Amex via PayPal? Ingen gebyrer, og normal opptjening, både av bonus og til CT?
    Regner ikke med at man får bonus for å fylle opp PayPal-saldoen?

democomputer liker dette
  3. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,774
    Bonuspoeng:
    183
    Amex funker fjell på Paypal!
    Har ikke forsøkt å fylle saldo, så det vet jeg ikke

democomputer liker dette
  4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,999
    Bonuspoeng:
    293
    Tror ikke Amex har noen unntak for hva man får poeng for (muligens untatt kontantuttak i minibank, men det er jo lite aktuelt med Amex i utgangspunktet), men de er kjent for å sperre kort som blir brukt til PayPal-overføringer for hyppig. Ordinære betalinger gjennom PayPal går såklart helt fint.

5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,569
    Bonuspoeng:
    183
    Da tenker jeg i det minste for min del at jeg kommer til å ta meg bryet å kansellere kortet nå to stk CT er opptjent, for så å signere opp igjen ved starten av nytt år. Det er selvfølgelig dyrere for AMEX som nå må sende meg et nytt kort hvert eneste år. Blir sikkert merarbeid for AMEX også om det skulle være refusjoner i mellomtiden.

Jeg tipper SAS har skrudd opp prisen for CTer som en del av å ‘rydde opp’ i EuroBonus-redemption, og dermed er mye av grunnen til prisøkningen på AMEX, samt at CTen fra AMEX premium kun kan brukes på eco/prem eco.

Ben i FB sier det jo fint med at de hele tiden må passe på at verdien av bonusprogrammet er tilstede, og nå begynner AMEX å strekke strikken vel langt.

Er det noen som har en god oversikt over utviklingen i årsgebyret for AMEX elite?

6. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    20,045
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn ca … LItt varierende når de endret i løpet av året.
    2019 335,-
    2020 335,-
    2021 335,-
    2022 335,-
    2023 400,-
    2024 400,-/500,-
    2025 500,-

7. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    43
    Ja, jeg tenkte på produktet i sin helhet, inkludert SAS sitt ansvar. Men det er jo Amex som selger produktet til oss der vi tjener poeng og CT ved å gi Amex månedsavgift og avgift på bruk av kortet.

Nå har kvaliteten på det produktet blitt drastisk redusert etter overgangen til SkyTeam, ved at det er vanskeligere å bruke CTer, vanskeligere å finne long haul reiser i biz, samtidig som Amex skrur opp prisene, fjerner 20k statuspoeng (uavhengig av forbruk) og kutter muligheten for å bruke premium CT på biz.

elgringo1964 liker dette
  8. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    750
    Bonuspoeng:
    93
    Som jeg skulle sagt (skrevet) det selv.
    Skjønner egentlig ikke hvem, bortsett fra de som jakter aktivt på en CT de knapt får brukt, som synes kortet er spesielt attraktivt.
    Hadde de i det minste beholdt 20k nivåpoeng, men begrenset det til de som hadde beholdt kortet minst ett år, så kunne kanskje prisen til en viss grad forsvares.
    Slik jeg ser det, er kortet nå for dyrt og for dårlig for de aller fleste.
    På toppen av det hele, virker det som om de ikke har god kontroll på det kundene bryr seg om, nemlig bonuspoengene.
    Kan ikke fatte og begripe at det kan være en glimrende forretningsidé..

Spielhaug liker dette
  9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,068
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg er a-typisk!
    Jeg synes SAS AMEX Elite er et bra produkt, jeg betaler med glede årsgebyet, jeg får de poengene jeg skal ha både Eurobonus poeng og nivåpoeng og jeg får de CTene jeg klarer å bruke.
    Hittil i SkyTeam tiden har jeg funnet og fått de flybillettene jeg har hatt lyst på.
    Min fordel er at vi er to stykker og pensjonister og kan derfor reise når det er ledige billetter.
    I tillegg er jeg EBD og har fått svært god service på telefonen hos SAS.

democomputer, AirMags, DJasko and 4 others like this.
  10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,727
    Bonuspoeng:
    113
    I

Og her er du kanskje inne på hva som faktisk må til nå etter overgangen.

*A holdt det å være fleksibel +/- én uke hver vei. Nå er det +/- én mnd hvis ikke en er heldig å få tak i billetter ved slipp.

De siste tre reisene intercontinentalt har jeg endt opp med å kjøpe billetter i stedet for poeng selv om jeg sitter med snart 2 CT og 400K+ poeng. Poengreisene jeg har hatt stopper i AMS og betalt billett videre pga umulig med tilslutning.

Selv intra-Asia er det svært få reiser tilgjengelig. Mye er rutet via Hanoi med VN til dobbel poengpris og få direkteflighter.

Jeg må nå se litt på andre løsninger etter hvert. Hvis et konservativt anslag er ca 10k i kortavgift (Elite+MC) + litt ekstra for trumfrunder er vi fort oppe i 15k. Pluss tilslutningsflighter fra AMS/CDG er det +5K, og så kommer billettavgifter. For 25K nærmer det seg jo en businessflight t/r i revenue.

haifinn, Dash, kiev and 4 others like this.
  11. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,605
    Bonuspoeng:
    93
    I min bonusnisse-math får jeg ned snitt kortavgift (og evt BillKill) ved å gjennomføre flest mulig turer i løpet av et år :D

DJasko, jgroneng, Insomnia4u and 5 others like this.
  12. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,727
    Bonuspoeng:
    113
    :D Kjenner til den herlige galskapen. Det har jo vært en underholdende hobby med mange gode opplevelser!

btm liker dette
  13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,771
    Bonuspoeng:
    183
    Matematikken trenger ikke være så veldig kreativ for å forsvare årsavgiften om man klarer to langturer per år for to passasjerer i business.

btm, Jon_Noj and Eddie47 like this.
  14. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,727
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo akkurat det som vanskelig lar seg gjøre nå.

kiev and Spielhaug like this.
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,999
    Bonuspoeng:
    293
    Idag dukket det opp en haug med linjer med "Points Transfer Reversals" i eurobonusoversikten under min amexkonto. Kan se ut som dette er poengoverføringer til SAS som har feilet og forhåpentligvis blir disse forsøkt overført på nytt, men det ser ikke ut som det er på langt nær nok i forhold til det som mangler

16. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,128
    Bonuspoeng:
    113
    Mangler mye her også. Ikke mottatt poeng siden 11 feb.

17. joskje

joskje Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,271
    Bonuspoeng:
    93
    Nå ramlet det plutselig inn nøyaktig 27000 poeng for meg her. Har ikke tatt kontakt med kundeservice så dette har skjedd på eget initiativ. Har ikke finregnet på det men jeg manglet vel ca 40k poeng fra 1 jan og frem til nå.

tobeornot999 liker dette
  18. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,208
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det iallefall stopp igjen. Ikke mottatt noe siden 11.02. Som vanlig mener Chat-en at alt fungerer som det skal og at jeg må snakke med SAS. Når jeg sier at SAS sier jeg må snakke med AMEX så eskalerer de sitasjonen. Så får vi bare vente. ÅÅHHH hvorfor kan det ikke bare virke?

19. Trippeltrumf

Trippeltrumf Medlem

Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    18
    Man starter vel counten mot CT på 0 om man oppgraderer fra premium til elite kortet, men hva om man downgrader? Samme greia?

20. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,462
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, her må jeg sitere både meg selv og Eddi, det er utvilsomt slik at godene våre devalueres, men jeg tenker også at regnestykket for meg, og tydeligvis flere av oss, går i pluss.

Jeg har aldri solgt CT eller poeng, men har alltid vært forundret over at poeng verdisettes til 10 øre/poeng eller deromkring, mens en CT går for noe få tusen. Ved helt grei bruk av CT så sparer man 2-300.000 poeng på de to CT man får for 6900NOK.

Så lenge jeg bruker opp mine CT så beholder jeg utvilsomt Amex Elite.

K

Eddie47 and Mg15 like this.

Del denne siden