SAS AmEx Q&A

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Upsaker, 03. mai 2018.

1. VMjo

VMjo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg sitter for øyeblikket og vurderer hvilket kort jeg skal skaffe meg for 2019, jeg er relativt ny i gamet men klarer ved forbruk å skaffe 4-5k poeng via DNB sin eurobonus løsning. Valgte denne da jeg fikk øynene opp for systemet for sent til å kunne bruke 100.000 ut året. Jeg har derimot en god del trumf jeg kan veksle mot EBP om det trengs.

Er student men bikker snart over 25 års grensa for ungdomsbilletter som gjør at jeg gjerne vil opparbeide meg litt bonuspoeng for reiser som plutselig blir mye dyrere. Tenkte derfor å legge inn en liten innsats for å se hvor mye jeg kunne få til ila ett år.

Ser mye negativt om de nye AMEX kortene, er det lurere å gå for SAS mastercard Premium versjon?

pikarioh liker dette
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,172
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk ikke avslag, men beskjed om at jeg ville få svar på søknaden innen 10 dager. Og at jeg skulle få en epost med detaljene. Den eposten har jeg ikke fått.

Snakket med en dame hos Amex, hun kunne ikke noenting, og kunne i alle fall ikke hjelpe meg med noe. Så jeg tenker jeg bare avventer. Har ikke behov for statuspoengene før etter august 2019, så det er ikke noe stress for meg.

Det er Amex som taper penger på å ikke gi meg nytt kort.

pikarioh and kristiaan like this.
  3. jtmath

jtmath Senior Medlem

Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Nå står det klart og tydlig på Amex sine sider at de som HAR amex platinium kort fra før BEHØVER ikke og søke på de nye Sas Amex Premium siden disse vil komme automatisk i posten uten at du behøver og søke. Så skjønner ikke disse personene her inne som stresser med og få disse nye kortene,de kommer når de er klare,går sikkert ikke noe fortere å søke. Så ikke søk på nett vis du skal ha Premium kortet,kommer ikke noe raskere.Slapp av folkens :) Dette er min mening :)

drsyk, ejoa, NoLimit and 4 others like this.
  4. anders8

anders8 Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk først beskjed om at de trengte mer info, før det ble godkjent etter telefon til kundeservice.

Men, oppdaget dette i vilkårene for Companion ticket "Fordelen kan maksimalt fås to ganger per år. Hvis du har fått to fordeler, kan de ikke brukes for samme bestilling."
    Jeg har tre barn som trenger seter, pluss kone, så tenkte jeg nå kunne få 5 seter for prisen av 3 med CTs (390k poeng er betydelig bedre enn 650k..), men nå ble jeg usikker. Kan jeg da legge inn to bestillinger i serie på samme flight og så ringe og få de slått sammen hos flyselskapet? (Kun Star Alliance som er relevant, har aldri sett 5 ledige EB buisnessseter på sas) Eller tror dere det blir noe krøll med det siden det de facto blir samme bestilling?

5. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,862
    Bonuspoeng:
    293
    En gang i skuddåret dukker det opp opptil 8 ledige businesseter hos SAS.

grisefod liker dette
  6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,359
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom du ikke klarer å bikke 150.000 på Amex i året er det neppe noe poeng med Amex - dog med Elite som koster 4000 kr får du 20.000 grunnpoeng og Sølv-status om det er av interesse.

Har hatt SAS MC premium en god stund, og det fungerer bra og gir deg Plus i stedet for Go på reisene, anbefales. Jeg har bestilt AMEX elite, men skal jeg klare CT på Amex må Curve få opp samarbeidet med Amex, som skal være på trapppene. Men i tillegg må du ha gratis Shell MC for å kunne betale faste utgifter via Payr appen som gir Trumf, og du må ha fast overføring fra Trumf til SAS EB for å maksimere EB-poeng (bedre kurs enn ved tilfeldige overføringer). (Husk å søke om lav kredittgrense på Shell MC siden du er student.) Står mye om alt dette i mange tråder her i forumene.... Lykke til med galskapen :)

drsyk and VMjo like this.
  7. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Det der er vel noe du må spørre SAS/Eurobonus om, ikke American Express?

8. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Har noen funnet ut hvordan det er med PIN nå som Amex selv tar over driften? Får jeg velge PIN eller beholde den jeg hadde hos DNB? Eller får man bare slengt en ny PIN i trynet?

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,676
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan velge pin når du bestiller nytt kort på americanexpress.no ihvertfall. Om de løser overføringen fra DnB ved at du beholder samme pin eller om du får generert en ny vet jeg ikke.

10. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    29,350
    Bonuspoeng:
    183
    Mener jeg selv la in PIN ved bestilling

11. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Enda et potensielt point of failiure når DNB skal overføre dette til Amex. Vurderer sterkt å avbestille hos DNB og ordne dette selv via amex, slik som mange her har gjort.

12. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,264
    Bonuspoeng:
    183
    Noen som tenker tanken på elite kortet nå,få inn 20K statuspoeng,evt si opp kortet om dette kortet ikke er det beste for eget forbruk for så å bytte til premium og samle ct på det i løpet av 2019?

Jeg har lett overalt men ikke funnet svar på om man kan ha elite kortet kostnadfritt og starte på 3 nye mnd med premium kortet?

13. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,629
    Bonuspoeng:
    293
    Gjetter på at dette betyr at du ikke kan få 50% rabatt dobbelt opp. Mao gratis reise.
    Om man ikke kan booke 4 seter å betale for 2 blir det jo bare litt tåpelig.

14. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,907
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje en kan få først 50% og deretter nye 50% på den nye «prisen», med andre ord 75% rabatt.. Det burde jo være lov (selv om det sikkert ikke er det).

15. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,012
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som man kan velge pin-kode selv etter man har mottatt kortet:

https://www.americanexpress.com/no/kundeservice/topp-10.html

Se spm. og svar nr. fem.

16. VMjo

VMjo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for tips om Shell MC og svar generelt! Skal se på det! Flyr nok t/r Oslo Bergen til at jeg kontinuerlig er sølvmedlem men langt fra gull. Hvis det kun er de 20k statuspoengene så vet jeg ikke om det er verdt det

Har en ukes pause fra skole hvor jeg kan regne litt på om dette vil lønne seg i det store løp.

drsyk liker dette
  17. Sjeipen

Sjeipen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk svar om at søknaden var annullert fordi jeg ikke oppfylte alle søknadskriteriene.
    Kunne ta kontakt PR tlf hvis jeg lurte på noe. Snakket med en dame på kundeservice som ikke kunne finne noe feil, og at de skulle ta kontakt igjen. Har ikke hørt noe mer! Vil de ikke ha kunder, eller er de bare dårlig på kundeservice? Og hvor kan jeg finne de kriteriene?

18. kristiaan

kristiaan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,442
    Bonuspoeng:
    93
    Virker nesten pointless å ringe kundeservice. Jeg venter fortsatt på en tilbakemelding. Hvor vanskelig kan det være..

19. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    306
    Bonuspoeng:
    63
    Neppe, det har vært mulig lenge. Har hatt mitt kort registrert der i minst et halvt år.

NB: Når jeg drar Amex-kortet i butikk så vil ikke Æ-medlemsskapet knyttes mot kortet og jeg får ikke personlige rabatter. Jeg må scanne strekkoden i appen for å få de gjennom. Har testet dette i butikker som aksepterer Amex.

oveovo liker dette
  20. jcnorway

jcnorway Medlem

Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    18
    Hvilke REMA 1000 er det som aksepterer AMEX?

Del denne siden