SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

  1. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Det varierer veldig fra måned til måned, de siste månedene har det vært veldig lite. Men si 15-20 tusen per mnd det siste året.
     
  2. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    Tolker det på samme måte, hadde også i mai, så blir vel trukket fullt da
     
  3. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    Da har jeg også sendt inn, men er jo forsåvidt enig, om EBG og EBS får komp for mindre nytte av kortet, som også gjelder EBD, så er jo "forbedringen" for EBD større likefult.
     
    sutenai liker dette
  4. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,298
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg også sendt inn, så får vi se om de kommer med noe. Har spend på 40-60 per måned. Kanskje det hjelper? Men igjen så har jeg aldri betalt en eneste krone i renter, så kanskje det trekker ned :p
     
  5. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,300
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Oppjustert fra 5.til 10k, signert Jean Baptiste Bernadotte(aka Carl Johan).
     
  6. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Status hos SAS betyr ingenting i denne sammenhengen. Kun hvor mye du har brukt kortet og hvor lenge du har hatt det hilsen Carl Johan.
     
  7. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Hvad fanden? Han sa 10k var for dei som hadde fått auka årsavgift.... svenskar....
     
  8. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg synes dette begynner å lukte som når dere ødela den flotte allmenningen "50 % trumf-kampanje hos Joker". Det er helt forståelig at @Sunnfjordingen gjør det, han er bare født inn i en slik kultur på Nordvestlandet, men jeg synes dere andre bør tenke dere litt om, ikke vær så grådig, og lese dere litt opp på "allmenningen tragedie".

    Jeg synes dette forumet virkelig mangler moralske pekefingre/fyrtårn/kjøreregler, og det burde man hatt, til alles fordel. Det vil IKKE komme noe som helst godt ut av dette grådighetseksperimentet. Det er ikke om å gjøre å skjære alt man ser ned til beinet. Hva tenker dere på? Fy!
     
    October, FlyTax, SemiFrequent and 3 others like this.
  9. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,300
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Spar meg for

    [​IMG]
    De har helt klart økonomiske kalkyler på dette. Det å gi 10k poeng for dem koster vesentlig mindre enn de 1495 i året de eventuelt taper i ren årsavgift (så kommer såklart spend og gebyrer de drar inn fra forhandlere på toppen av dette; jo større spend, jo større tap for dem).

    Hvis de skulle betalt det samme som vi må hos SAS for poengene (som jeg overhodet ikke tror de gjør) - altså 5 øre per poeng, så er 10k x 0,05 = 500. Da er de minst 1000 (1300 i mitt tilfelle, da jeg har 3 PE i tillegg) kr i pluss. Så tar man også inn at det kun er ytterst få som faktisk henvender seg angående dette. Ergo blir dette en liten dråpe i havet. Og så faktorer inn at en pandemi skjer uhyre sjeldent, i tillegg, så blir jo bare konklusjonen at den der moralske høyhesten din kan du ri annensteds.
     
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Helt enig! Pga alle grådige handlende av frukt/grønt og fisk på Kiwi, så ble sunnhetslotteriet borte!
     
    Fleksnes, petrate, McBuljo and 3 others like this.
  11. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Støttes!

    Kort sagt: dette er profesjonelle aktører som lever av å regne marginer og profitt.

    Et raskt søk på Google forteller om en bransje som har tjent godt i mange år. Inntjeningen stammer i stor grad fra transaksjonskostnader, og ikke minst renter.

    Inntjeningen går gjerne på bekostning av personer med svak økonomi.

    Alt dette er selvsagt greit. Det er lov å tjene penger! Men det er også lov, som forbruker, å minimere inntjeningen til kredittkortselskaper.
     
  12. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Men hvorfor betrakter du SEB som en forsvarsløs og handlingslammet naturressurs? (ref. din ref. til allmenningen tragedie)
    SEB er, som alle andre banker og selskaper ellers, et nyttemaksimerende subjekt. Når kunden spør om kompensasjon for den kraftige reduksjonen i kort-fordelene / incentiv for å ikke si opp kortet, er det opp til SEB å innvilge eller ikke innvilge dette. Punktum.

    Ok, jeg hadde kanskje ikke spurt om kompensasjon uten tips på dette forumet. Det jeg derimot var på vei til å gjøre er å si opp kortet. Bare si opp, uten å be om noe eller forklare noe til SEB. Dette ene og alene pga Flypremium og status har jo vært og fortsetter å være helt bortkastet. Det er jo det jeg betaler 1500 kr i året for, og noe som ikke lenger kan forsvares med fordeler. Kjenner også flere som allerede har sagt opp sine kort pga det samme. Så dersom SEB velger å kompensere for at folk ikke sier opp, må det jo være fordi den langsiktige nytten av å beholde kunden er større enn kostnaden for 5 000-10 000 poeng. Og synes det er på sin rette plass å spørre om en slik komp.

    Så moralsk og lite grådig som du prøver å fremstå, fortsatte du virkelig å f.eks. betale for treningsabonnementet da treningssentrene holdt stengt? Eller ikke kreve refund av dine flybilletter da flyvningene ble kansellert? Eller takket du nei til forlenget varighet av status og poeng pga reiseaktivitet ikke var mulig? Det handler jo om det samme: Dersom man har betalt for noe som ikke lenger kan leveres (eller leveres med kraftig redusert kvalitet), er det vel bare rettferdig at man får en refusjon / reduksjon i pris / annen kompensasjon?!
     
  13. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    :D:D:D håper det var ironisk ment?!:D
     
  14. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    Fikk svar fra Emma, samme som dere andre 10K poeng men ikke noe å gjøre med avgiften, virker som standardsvar nå.
     
  15. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Føler meg beæret som eneste kunde som ikke får 10.000 poeng:D:D:D:D
     
  16. PerFlyer

    PerFlyer PerFlyer

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    33
    Det er interessant med temperaturen i debatten om å kreve kompensasjon fra SAS EuroBonus MasterCard. Jeg ser at saken har flere sider og at jeg som kunde skal bruke min forbrukermakt når det er nødvendig. Men personlig synes jeg at verdien av Fly Premium helt klart er verdt 1495,- i året. Fjorårets bonusreise til New York i business for fruen og meg er alene verdt mye mer enn dette. Hvis SAS åpner opp lounger, fast track og servering i kabinen utover høsten, ser jeg ingen grunn til å si opp kortet.

    Det er en ærlig sak å spørre om kompensasjon, noe helt annet å true med oppsigelse hvis man ikke mener det. Hvis jeg ikke kan stå for det jeg sier, lar jeg være å si det. Forbrukermakt og uredelighet er en dårlig match. Hvor mange som truer med oppsigelse, vil egentlig si opp kortet hvis de ikke er fornøyd med tilbudet om kompensasjon eller hvis de ikke hadde fått kompensasjon i det hele tatt?
     
    marekz and MrBister like this.
  17. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,401
    Likes mottatt:
    21,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg måtte bare sende en melding også. Skrev at jeg ikke har planer om å si opp men at jeg gjerne tar imot poeng. Og poeng ble det, 10k.
     
    kjeid, coconuts, Xflipper and 2 others like this.
  18. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe. Å vurdere fordelar og ulemper med forskjellige kort og vere open og ærlig med bankane er heilt fair. Eg føretrekk å bruke poenga på *A til Asia, men eg tener ikkje poeng nok til å få med heile familien kvart år. Dermed ligg det an til CT/*A til Asia og FP til USA annan kvart år. Det rasjonelle i mitt tilfelle ville vore å bestilt kortet litt over eit år før planlagt utreise på FP-tur, for so å gå eit år utan etter at turen var over. SEB baud meg 3k poeng for å bli (eg ba i utgangspunktet om redusert årsavgift, ikkje poeng) men det rasjonelle ville vore å gått over til å bruke ShellMC. Har vel berre ca 100k i MC spend i året (utan jobbreiser og ferie) so det ville uansett ha svart seg sidan eg er langt unda gullkort uavhengig av statuspoenga. Eg trur vi trygt kan konkludere med at SEB og SAS vil komme betre ut av denne dealen enn meg.

    Eg kan nemne at eg berre hankar inn litt over 200k poeng i året i følge appen. Var oppi litt over 300k eit år då eg var heilt ny og fekk ein del sign up bonusar, store jobbutlegg i utanlandsk valuta, samt Payrbruk gav poeng. So eg trur ikkje nokon kan hevde at eg driv og misbrukar tenester som gir poeng. Nesten alt kjem frå ViaTrumf, kredittkortbruk og SAS partnarar gjennom Loyalty Solutions.

    Eg har litt blanda kjensler når det gjeld veldig rause kampanjar, som f.eks. Joker sin 50% kampanje. Sjølv gjekk eg aldri amokk og alt av varer vart brukt opp lenge før jul. Eg vil nesten tru slikt er kalkulert inn i kjedane sine kampanjar. Rabattar på 30-40% (og meir) ser ein i tilbodsavisene til dei store kjedane kvar veke. At enkelte veit å bunkre rimelige varer med lang haldbarheit er heilt sikkert eit fenomen som oppstod lenge før Trumf og EB. Det hadde vore kjekt (for både bonusnissar og Norgesgruppen) om dei hadde hatt litt ekstra trumf (10-15-20 %) på enkelte varer på rotasjon. Då hadde dei tent pengar og vi hadde fått bra med bonus.

    Det er forresten sunnmøringane som er vidgjetne for å grafse til seg. Vi sunnfjordingar er vidgjetne for å vere treige og glad i mat @MrBister ;)
     
    coconuts, sutenai, Fleksnes and 6 others like this.
  19. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Svarer kun for egen del, men nytten av kortet har ikke vært der siden mai, og blir trolig ikke der før neste sommer igjen. Samme grunnlag valgte jeg å si opp amex elite også. Å betale for noe man ikke får noe igjen for er ikke interessant. Reisehøsten og vinteren blir for eget vedkommende laber, og fast track og lounge har jeg på EBG uansett.
     
    coconuts, Maggie and Sunnfjordingen like this.
  20. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Etter det jeg har lest, så har jeg fått inntrykk av at folk vurderer å si opp kortet. Det er et stykke dit å true med å si opp.
     
    coconuts and Fleksnes like this.

Del denne siden