SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Funker her.

Attached Files:

Last edited: 12. juni 2025
  2. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, Velg Fordeler, og deretter Eurobonus så dukker den opp...

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    Dere har ikke oppdatert appen deres. Og hvis dere vil beholde 12 mnd-opptjeningen så bør dere heller ikke gjøre det.

permorten liker dette
  4. kjeid

kjeid Once you go C...

Likes mottatt:
    163
    Bonuspoeng:
    43
    IMG_8876.jpeg

Spørreundersøkelse utsendt i dag. Mulig det vurderes endringer/tredje nivå av SAS MC?

Teknolai, EndreD and NoLimit like this.
  5. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,381
    Bonuspoeng:
    183
    Uff. Blir verre å ha både SAS MC og Amex Elite i kortstokken hvis de velger det dyre alternativet…

6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,717
    Bonuspoeng:
    293
    Det alternativet der kan muligens utkonkurrere Amex. Ser ihvertfall for meg at mange kommer til å bare ha Amex akkurat så lenge at man skaffer seg en CT og så sier opp. Noe som igjen kommer til å føre til justeringer fra Amex sin side :rolleyes:

7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    De presenterer to dårligere alternativer, så svaret er enkelt. Det er ikke så lukrativt med Fly Premium med mindre du har lyst til å reise til USA.

8. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    12mnd oversikter forsvinner fra appen.. deretter denne undersøkelsen..

Er nok en endring på gang her.. selv om jeg ikke liker det skjønner jeg SEB, nå holder det jo å ha kortet for å få FP, deretter kjøre all spend på Amex Elite..

9. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    12-måneders oversikten ift poeng opptjent på FP ligger i appen (Under fordeler og så valget Eurobonus).

Jeg tror imidlertid dette er noe jeg har ventet/fryktet ville komme ift. MC Premium.

Her er mine tanker om det:
    Jeg har lenge tvilt på at det kom til å forbli biz for eco etter overgangen 1.10 (pt. gjelder dette "inntil videre" slik det er kommunisert).
    Utfordringen består nok av flere elemeneter, som at
    - det legges pt. ut alt for få seter på biz bonus i Europa (og synes å se tendens til det også på Premium innenlands men ikke gjort fryktelige mange søk der etter 1.10 enda)
    - prisen SAS får fra SEB/MC Premium-kundene er helt sikkert for lav mht. biz Europa vs. når det var Plus - det er en helt annen kostnad pr. biz-sete enn et plus-sete
    - i tillegg så får de (både SAS og SEB) et problem med oss fremover når alle med MCP kommer til å klage på at "det finnes ikke bonusseter i biz", noe som slår negativt tilbake.

Tror derfor de tester ut valget mellom at "ny MCP" vil gi en rabatt på bonuspris på Eco til dagens pris eller at de øker prisen på kortet så mye at de
    1) reduserer dagens MCP-kundebase (med de som ikke vil bruke 5000 kr på kortet), og
    2) SEB kan betale SAS mer for biz bonus og at SAS da kanskje vil legge ut noen flere biz-seter som en konsekvens - og som færre "nye MCP"-kunder vil slåss om?

Inntjening bonuspoeng blir bedre enn Amex. Har man hovedsaklig innenlands bruk av kredittkort (og ikke kjøper store mengder SAS-fullpris) vil Amex fortsatt gi mer nivåpoeng. Verdien av CT vil Amex fortsatt ha (så kan en diskutere den opp mot tilgjengelighet Skyteam..) Det vil i allefall bli en skrell av brukere som ikke vil bruke 11.000 kr på de to kortene pr. år tenker jeg.

10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,381
    Bonuspoeng:
    183
    Amen!

11. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    I Star Alliance hadde jeg stor glede av CT og lite opptatt av Fly Premium, nå opplever jeg det egentlig omvendt, har hatt ganske stort utbytte av Fly Premium, siden det er på SAS det er enklest å finne bonus-turer (imho). En av turene var riktignok USA i business ja, men også flere Europa-turer.

12. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i denne. Jeg har ikke mye interesse av USA lenger (har en booking i SAS biz til NY som vi avbooker etter siste dagers hendelser og situasjonen generelt), og når billettene til BKK, ICN og HND er så få, er CT veien å gå. Spesielt når du også får bedre nivåpoeng.

13. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Her er jeg helt uenig - men vi har alle ulike preferanser. Jeg reiser mye fra Oslo til Nord-Norge på FP, og har også booket et par turer til Spania til vinteren på biz for eco. Men reisemønsteret til de forskjellige varierer - noen bruker poeng kun på langruter på biz mens andre bruker poeng i stedet for cash på andre reiser man tar.

Når det er sagt er jeg enig i at begge alternativene er dårlige, men jeg hadde nok holdt en knapp på det dyreste alternativet. Men da hadde det blitt pause på Amex Elite ett år i første omgang..

DJasko and Liza like this.
  14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser poenget ditt, men selv om Plus for Go til Nord-Norge er en fin bonus så er det minimal merverdi i kroner. Setet er likt som bak og serveringen er minimal. Den største fordelen er at det kan være flere seter tilgjengelig i Plus enn Go, det endrer seg antageligvis til høsten.

På langdistanse er både hard- og softproduktet helt annerledes, for å ikke snakke om hva den reelle prisforskjellen.

EndreD and DJasko like this.
  15. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,258
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke glem lounge og fast track når man booker for andre. Det er noe jeg gjør relativt ofte.

Storbaba liker dette
  16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil droppe SAS Premium hvis det blir dårligere, fordi det koster allerede 2335 kroner for å ha kortet, og en får 15 poeng, tilsvarende 1,1 prosent cashback. Så på grunn av dette så må en ha omsetning for 210.000 kroner for å nå null og hvis en har lunar visa som er gratis, som tilsvarer 0,6 prosent cashback så ødelegger det hele mattestykket fullstendig. Så godt jeg har puttet på bremsen med å tjene poeng på SAS.

Det ser ut til å gå fra ille til værre, så da kutter jeg sisste tråden med SAS angående prioritering av inntjeing av poeng, også flyr jeg kun med betalte billetter. Det eneste stedet jeg ser det er lønnsomt er til USA, ett sted jeg aldri kommer til å prioritere uansett, så da er SAS Eurobonus offisielt outdated slik jeg ser det.

Last edited: 15. juni 2025
    kongenamundsen liker dette
  17. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    593
    Bonuspoeng:
    93
    Telleren er tilbake her etter en ny oppdatering i dag.

Men; Jeg er over grensen for 200k poeng siste 12 mnd, men oppgraderingstypen heter "SAS Plus Bonus"...

Upsaker liker dette
  18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Tipper dette er en 'forbedring' fra 1.10. Forsvinner kanskje business helt fra FlyPremium?

19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke en slik forbedring ulovlig? Det blir jo brudd på en kontrakt med tilbakevirkende virkning? De kan heve kravet men nivået som er kvalifisert til vil jo være gyldig i 12 måneder for dem som har oppnådd dette kravet, også vil det gjelde nye medlemmer.

Hvis ikke har SAS Mastercard drevet ulovlig markedsføring av deres produkt med å love noe de ikke vil levere?

Last edited: 19. juni 2025
    NoLimit liker dette
  20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,547
    Bonuspoeng:
    293
    Det står fortsatt Business over 200k på nettsiden.

Del denne siden