SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Virker som at mastercard har bøffa meg, de har bare gitt meg 582 ekstrapoeng for måneden August, men jeg omsatte for 15 000 kroner, så det er 3,88 poeng per 100 lapp. Kanskje skifte kort? :oops::rolleyes:

2. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng. Det var en dag utover det som var fakturert jeg hadde fått poeng for.

3. Mac76

Mac76 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har en stor transaksjon på over 9000 poeng gjort 31.8 som ikke har kommet med i september-overføringen. Den er heller ikke med på oversikten over opptjente poeng i september. Så noe er feil ja.

4. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,855
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke feil.. Se innlegget til CLT nederst på forrige side.
    Min faktura hadde cut off 28.8 så jeg ser at senere transaksjon ligger for poengoverføring neste måned.

5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,827
    Bonuspoeng:
    183
    Det som er rart er at jeg gjorde to store kjøp hos SAS 26.08. For det første har det ikke kommet doble poeng, men poengene for disse to transaksjonene er også mer enn hva jeg fikk overført for august.

Jeg er helt med på at det ikke alltid er riktig på sekundet hva som blir med for hver mnd.

Det som ikke gir mening er at når jeg sjekker tilhørende Eurobonus-transaksjon så står den som overført 1. Sept på samme måte som alle andre kjøp i august.

upload_2025-9-5_0-59-38.png upload_2025-9-5_1-0-32.png

Ser man på transaksjonene ved månedsslutt vises noen som ventende, og det er for så vidt helt greit at det ‘mangler’ litt på slutten av måneden.

upload_2025-9-5_1-6-2.png

Disse har heller ikke linjen med overføringsdato.

Saken er altså at det er poeng som står som overført som ikke er det. Så vidt jeg ser mangler det kun poeng fra SAS, og jeg har fått poeng for transaksjoner etter den 26.08.
    Og nei, jeg hadde ingen store refusjoner utover én på 250,- NOK

6. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Nå har ikke jeg Premium, men kun det vanlige SAS EuroBonus World Mastercard.
    Er reiseforsikringen til SAS Mastercard bra? Etter hva jeg kunne lese så er det ikke mye forskjell hva som ble dekket av reiseforsikringen mellom mitt kort og Premium-kortet.

Jeg skal snart reise til Busan og Tokyo, og jeg leste noe om at Japan krever turister har en god reiseforsikring, fordi de er lei av at turister legger igjen utbetalt regninger på sykehus.

Reiseforsikringen (gjennom Tryg) dekker reisesyke (antar det gjelder opphold på sykehus hvis man trenger behandling, operasjon, etc.) på opp til 10 millioner kroner.

Reisen ble betalt med mitt SAS Mastercard for 1 år siden, og reisen er nå om 3 dager til Busan, og litt over 1 uke videre til Tokyo.

Her kan jeg laste ned forsikringsbeviset (Certificate of insurance)
    https://www.tryg.no/sn/seb-reiseforsikring/SASeurobonus-world-mastercard.html
    Bør jeg skrive ut dette dokumentet? Eller er det noe jeg kan legge til i Google Wallet eller Samsung Wallet på telefonen min?

Det virker også som at Tryg Forsikring krever at man først tar kontakt med dem hvis man trenger hjelp/behandling. Hva hvis man kommer ut for en ulykke og blir fraktet til sykehus og ikke kan ringe Tryg før behandlingen starter?

Er reiseforsikringen til SAS Mastercard godt nok, eller bør jeg skaffe meg en annen?

Jeg har også en reiseforsikring gjennom jobben hos Storebrand (som enten har ubegrenset dekning eller opp mot 15 millioner).

7. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke hvor du har dette fra, men jeg ville ikke tenkt på det.
    På mine 7 reiser til/via Tokyo hvor jeg entret landet på 2 av reisene så har jeg aldri fått spørsmål om forsikring, kun spørsmål om billett ut av landet.

Last edited: 06. sept 2025
    Nordlands liker dette
  8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,771
    Bonuspoeng:
    183
    Aldri blitt spurt/vist noe annet enn pass og QR kode fra innreiseregistrering på 4 innreiser til Japan siste 2 år. Og ev. kostnader på sykehus i Japan er ikke hinsides som i visse andre land, typ 2000kr/dag så det er ikke verre enn at du kan legge ut med kredittkort. Det vilkåret fra Tryg er nok også kun relevant i land med helt andre kostnader.

Greit å ha en vanlig helårs reiseforsikring som gjelder uavhengig av hvordan reisen er betalt, det har du jo via jobben så da er ikke det noe du trenger å tenke mer på.

tstone liker dette
  9. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis jeg ikke hadde hatt fra jobben så ville vel forsikringen på SAS Mastercard vært godt nok, eller?

10. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    Ærlig svar? Nei. Alt for mange hvis og men og vilkår i de forsikringene, og så skal det bevises at du har betalt mer enn X prosent av turen med kortet osv osv osv. En helårs reiseforsikring fra et anerkjent selskap er alltid verdt de relativt få pengene den koster. Så kan Mastercard og Amex og de der komme på toppen, f.eks ved behov for å handle klær ved forsinket bagasje.

Baldrick, Henrik, Trent600 and 6 others like this.
  11. Bri1

Bri1 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Var i Japan senest i mars/april i år, hørte aldri noe om reiseforsikring.

12. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Var bare noe jeg så på en YT-Video, hvor Japanske myndigheter var lei av turister som etterlot ubetalte regninger på sykehus. Der ble det nevnt at de vurderer/vurderte å innføre krav om reiseforsikring.

13. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,376
    Bonuspoeng:
    113
    Du bør nok det. Kanskje debetkort fra OBOS banken kan være noe ? Der får du garantert ikke noe trøbbel med eurobonus poeng utbetaling ihvertfall. :)

Last edited: 08. sept 2025
  14. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har kun 10000kr igjen på grensen på mitt SAS Mastercard for forbruksgrensen til bonusopptjening..
    Skal nå reise til Asia hvor mitt Amex blir lite brukt. Da blir det SAS Mastercard som blir hovedkortet og jeg forventer et forbruk på 20-30000kr på turen.

Vurderer å oppgradere til SAS Mastercard Premium.
    Får jeg velkomstbonus på 10000 poeng ved oppgradering?

Med dette kan det vel bety at SAS Mastercard gjelder som å ha hatt et kort. Da får jeg nok ikke velkomsbonusen.

Ser ut som jeg vil få nytt kortnummer. Da må jeg vel også ha nytt fysisk kort.
    Jeg reiser i morgen. Skulle egentlig oppgradert mye tidligere.

Vil mitt gamle kort bli slettet? Surt å oppgradere nå og så når jeg er i Asia så slutter det gamle kortet å virke.

Last edited: 09. sept 2025
  15. Bri1

Bri1 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Dersom du har iPhone så kan du sette opp kortet i Apple pay uten å måtte ha mottatt det. Så fremst du bestiller det og har fått det innvilget skal det være kort tid før det er klar til bruk.

16. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    men får du utvidet kredittgrense av å skifte til Premium?

17. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan søke om utvidet kredittgrense.
    Men med det vanlige SAS Mastercard får man kun bonus på forbruk opp til 200000kr. Med Premium er det ubegrenset.

18. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    ok, virket som det var tilgangen på kreditt som var problemet, ikke poeng. Det er forsåvidt ikke noen stor prisforskjell på amex og mastercardet i utlandet, så det går nok fint med Amex også.

19. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Håper det da blir bedre mulighet å bruke Amex da i Korea og Japan. Flyplassen i Helsinki tok ikke Amex.

Har nå da SAS Mastercard som backup. Kjipt og bortkastet å bruke det hvis jeg ikke får mer bonus

20. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    Google-søk viser at Amex tas omtrent overalt hvor de aksepterer kredittkort i Japan. Flyplassen i Helsinki er vel ikke helt representativ for japanske kredittkortrutiner :)

DJViking and Nordlands like this.

Del denne siden