SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,828
    Bonuspoeng:
    183
    Gøy å se at SEB rangerer Kroatia under Elfenbenskysten. Da jeg søkte Strawberry MC og huket av for Elfenbenskysten fikk jeg en mail om at søknaden måtte til manuell behandling. Ringte kundeservice og det var null problem da de fikk vite årsaken.

Kaffen liker dette
  2. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Er ganske sikker på at jeg bare huket av et par land istedenfor å gå gjennom hele listen over hva som potensielt kunne være aktuelt. Har likevel brukt kortet problemfritt i godt over et dusin ulike land, inkludert betydelig bruk i Kroatia.

WingmanWizard liker dette
  3. Mavo

Mavo Senior Medlem

Likes mottatt:
    553
    Bonuspoeng:
    93

Kroatia var inntil 16.06 på listen til FATF over høyrisikoland mtp. hvitvasking og terrorfinansiering, så det kan jo være at SEB ikke har oppdatert sine interne systemer :)

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, da får en huke av Kroatia og Elfenbenskysten på samme skjema som en helgradering når en skal til Kroatia :rolleyes:

5. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    93
    Ah, da gir det straks mer mening. Jeg opplevde dette tidlig i vinter mens kamerat opplevde det denne uken, helt tilfeldig at det kom opp som tema.

6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Tok en kjapp kikk på vilkårene på reiseforsikringen, man fant ikke eksplisitt noe om egenandel på ødelagt leiebil. Noen som vet om MC dekker denne? Kan evt bruke den gjennom jobben, så ingen krise.

7. graphite

graphite Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Dekkes ikke.

(Derimot vil f. eks. NAF-medlemskap, og såvidt jeg vet Sparebankens helårs reiseforsikring, dekke egenandel.)

Last edited: 10. aug 2025
    The_Dude liker dette
  8. Baldrick

Baldrick Cunning Planner

Likes mottatt:
    4,814
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var litt "gjemt" nederst i dagens mail fra SAS..

IMG_1615.jpeg

Christian, yki, tkrunning and 22 others like this.
  9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,916
    Bonuspoeng:
    183
    Siden denne tråden er en samlepott av all slags mulige greier, så lufter jeg litt frustrasjon også...

I sommer hadde vi en situasjon med et hotell i Italia hvor det var reklamert med AC, men den virket ikke på 2 av 5 dager. Forsøk på å løse det direkte med hotellet, der vi ba om et prisavslag for å ikke ha fått som det var reklamert og lovet, gikk ikke og hotellet satt seg helt på bakbeina.

Vi fant ut at det var ikke verdt å ta den krangelen og miste en ferge vi skulle rekke, så jeg har reklamert på dette til SEB. Har lagt ved omfattende dokumentasjon med egne bilder av AC som beviselig ikke virker, meldingsutveksling med hotellet der de selv bekrefter at det ikke fungerer, og meldinger i etterkant der da avviser enhver form for dialog.

Har tenkt at dette er en ganske slam-dunk-type sak og at det absolutt ikke burde være så vanskelig da tjenesten ikke er levert som avtalt, og det burde kunne gjøres en avkortning for deler av oppholdet.

Så får jeg denne responsen i dag, 19. august, på noe som ble sendt inn 26. juli:
    Har nå spurt om de virkelig mener det, eller om de kanskje har misforstått noe. Om de har samme holdningen blir det vel fort FinKN som neste steg, om kredittyter nekter å ta på seg ansvaret etter finansavtaleloven § 2-7.

Last edited: 19. aug 2025
    Teknolai, livinspeed, Rapolo and 8 others like this.
  10. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Har du booket direkte gjennom hotellet, eller via Hotels.com/Booking.com
    Hvis du har gått gjennom en tredjeaktør, kanskje denne aktøren kan hjelpe med en klage.

11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,828
    Bonuspoeng:
    183
    Man skal kunne reklamere om man ikke har mottatt den varen/tjenesten som avtalt. Her virker det som SEB tolker det som at man ikke har mottatt det i det hele tatt. Jeg vet om tilfeller der det har blitt handlet på nett og varen har ikke vært som på bildene (typ Wish og Temu), hvor de har reklamert og fått medhold.
    Jeg reklamerte en gang, og fikk medhold, på et reiserelatert utlegg hvor det var fri avbestilling, men selskapets nettside fungerte ikke som den skulle ved avbestilling online (fikk heller ikke svar da jeg kontaktet dem på epost). Jeg har også brukt reklamasjonsretten for å få fortgang på refusjon fra Tunisair som trenerte en sak.

Her hadde jeg i det minste nevnt at om de ikke kan revurdere saken, så går du til finansklagenemden. Jeg ville kvantifisert beløpet du ønsker å få refundert, og gjerne begrunnet det med hvorfor det er en rimeling skjønnsmessig %-sats av totalen.

Det skader gjerne ikke å følge opp med at 'hvis enighet ikke oppnås vil 40% av beløpet reklameres på til FinKN, da 40% av tjenesten (hotellrom med AC) ikke ble levert som avtalt'.

Teknolai, Insomnia4u and Henrik like this.
  12. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg reklamerte en gang til Amex, flyreisen ble kansellert (flyet styrtet et par dager før vi skulle fly med det). Jeg kontaktet flyselskapet for refusjon og ja da, det skulle jeg få. Det gikk noen uker uten at noe skjedde. Jeg reklamerte til Amex med all korrespondanse som dokumentasjon. Pengene kom fra Amex.
    Det handler jo om hvorvidt man har fått det man har kjøpt. Kanskje er problemet at de bodde der tross mangelen.

13. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,916
    Bonuspoeng:
    183
    Gode innspill. I det opprinnelige kravet/reklamasjonen har vi kvantifisert det vi mener er rimelig. Tok 50% av rompris per natt, og skrev at det var et utgangspunkt fra vår side, uten å vite om det er noen bransjestandard og at vi gjerne lytter til dem.

Svaret fra første saksbehandler var som over. Jeg var litt rask og skrev svarene mine før jeg hadde postet her, men dialogen er under - ser det hadde vært lurt å kvantifisere hva jeg tenker går til FinKN også. I alle tilfeller veldig, veldig lite imponert over dette og det tilsynelatende kunnskapsnivået… Siste e-post er enn så lenge ubesvart.

14. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,916
    Bonuspoeng:
    183
    Og der var det endelig noen voksne hjemme. De har innledet dialog med hotell/tjenesteyter, gir dem 45 dager på å svare, og så holder de meg oppdatert.

Burde ikke vært så vanskelig, men bra det er fremgang etter forholdsvis lang saksbehandlingstid.

yki, Liza, Teknolai and 10 others like this.
  15. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    612
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er sikkert spurt om før, men får jeg dobbel poeng om jeg bestiller biodrivstoff til eksistrende bookinger også?

16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Ja

17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,828
    Bonuspoeng:
    183
    For første gang har jeg fått vesentlig færre poeng enn det opptjeningen denne måneden tilsier. Er det andre som har fått feil poeng fra august?

18. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk også feil antall poeng for august

19. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    Inne i SAS MC appen ser dere alle transaksjoner og poengene de har gitt. Har dere fått poeng iht til transaksjonene som registrert?

Edit: dere må også sammenligne med hvilke transaksjoner som er fakturert på siste faktura. For min del er intervallet 31 juli - 29 august. Transaksjoner utenfor det gir poeng i andre perioder.

Last edited: 04. sept 2025
    DJasko liker dette
  20. CLT

CLT Nytt Medlem

Likes mottatt:
    206
    Bonuspoeng:
    33
    Datointervallet for hvilke transaksjoner som faktureres, og for hvilke transaksjoner som det overføres poeng for stemmer ikke helt med hverandre.

Gå til SAS MC Mitt Kort-siden > SAS Eurobonus-poeng, så vil dere kunne se dato for når poengene er overført. Den kan også tas ut i Excel. Den inneholder ikke transaksjoner som ikke gir poeng, f.eks. VIPPS-transaksjoner til privatpersoner.

Jeg har f.eks. fått poeng for transaksjonene 30.08 selv om de ikke er fakturert, og for noen av transaksjonene fra 31.08. Resten av poengene for 31.08 kommer nok neste måned.

Vær obs på at kampanje-poeng fra SAS MC dukker opp som en egen linje hos SAS.

Skjermbilde 2025-09-04 kl. 11.19.02.png

Last edited: 04. sept 2025

Del denne siden