SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk bekreftelse innen 3 min til min online.no adresse...

2. zerocool

zerocool Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Hei.

Jeg har SAS Mastercard Premium:

FLY PREMIUM Ubegrenset antall bonusreiser i Premium til prisen av Economy verden rundt som utløper den 2026-10-31.

Dersom jeg sier opp kortet mitt nå, vil jeg miste denne fordelen?

3. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt

4. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,297
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Fordelen gjelder kun så lenge du har et aktivt kort.

5. FlyingYeti

FlyingYeti Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Tenkte å bestille flybilletter nå i helgen under dobbel kampanje.
    Hvis jeg kun bryr meg om bonuspoeng, og ikke nivåpoeng - lønner det seg å kjøpe sas gavekort (30/100) for så å få (47/100) i tillegg fra sas eurobonus shop? For så å bruke de til å bestille tur.
    Eller tenker jeg feil her?

6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,855
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal også bestille billetter, så bra du minner om dette - jeg mener det ser rett ut, så noe tilsvarende i en fb-gruppe nylig.

Gavekort 5000 kr gir 2369 EB fra saseurobonusshop og i tillegg vil en få doble fra SAS MC = 4737 kr (prisen for kortet) *30% = 1421 EB, mao sum 3790 EB. Gavekortet med verdi 5000 gir da en fangst på 80 EB pr. 100 kr pluss at en "får" 63 kr ekstra på gavekortet....

Om flere vil bekrefte dette så er det bare fint :cool:

NB1: Må kjøpes fredag for å kunne booke billetter søndag!
    Flg. står under bruk av Gift-card på sas.no:
    • Du kan bruke koden på gavekortet 48 timer etter kjøpet til å kjøpe reiser og tilleggstjenester via SAS-nettstedet eller via vår kundeservice, i valutaen som er oppgitt på gavekortet.
    NB2: Om nivåpoeng er viktig så er det bedre å kjøpe billettene direkte av SAS.
    Kjøp hos SAS for 4737 kr med 50/100 gir 2500 EB = 625 nivåpoeng
    Kjøp av gavekortet for 4737 med 30/100 gir 1421 EB = 355 nivåpoeng

Last edited: 22. okt 2025
    obay, FlyingYeti and EndreD like this.
  7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Man får fram til nyttår 20% av bonuspoeng som nivåpoeng på onlineshopping.flysas.com. Så da blir det vel marginalt bedre å kjøpe gavekort? Usikker på om det er nok ekstra nivåpoeng til at det er verdt det med tanke på tilbakebetaling ved kansellering etc.

8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Gavekortene selges i Eurobonus Shop, som ikke er omfattet av kampanjen med ekstra nivåpoeng: https://www.saseurobonusshop.com/no/sas-nok

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Ah. Tenkte det kanskje var derfor det ble regnet på dette siden det første spørsmålet var om nivåpoeng, men da er jo isåfall svaret enkelt.

10. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kjøpte to gavekort på fredag og fikk dem på epost og kunne bruke dem umiddelbart. Tror de skriver det om 48 timer for å slippe å garantere at de skal komme med en gang. Så man kan jo ha uflaks.

Storbaba liker dette
  11. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Gavekort kjøpt på sas.no har 48 timers sperre, ikke gitt at det samme gjelder kjøp i EuroBonus Shop.

Teknolai liker dette
  12. BDUflyer

BDUflyer Medlem

Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er deres inntrykk av tilgjengelig på business bonus billetter til destinasjoner i Europa, sammenlignet med SAS Plus bonus tidligere? Jeg sjekket tilgangen på bonusbilletter fra Oslo til noen byer i Europa i september 2026, og har enda ikke funnet en eneste business bonus-billett. Jeg har Tromsø og Evenes som utreiseflyplasser, og synes at det siste året er det blitt veldig vanskelig å finne bonusbilletter på relevante tidspunkter og dager. Hvis business for økonomi bare er et teoretisk gode med SAS MC Premium, som ikke er mulig å få i praksis, er jo en god del av verdien til kortet borte. Jeg skal en tur ut i Europa med familien i oktober 2026. Hvis jeg ikke lykkes med å finne bonusbilletter i hvert fall én vei, er det mulig jeg dropper hele Eurobonus. Etter at WF forsvant ut er det blitt enda mindre attraktivt for noen som først og fremst bruker poeng innenriks og i Europa, i hvert fall med Tromsø og Evenes som utgangspunkt.

freddyen liker dette
  13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig. SAS og SEB holder seg nok innenfor det juridiske, men markedsføringen av MC Premium er i praksis villedende når Business-plasser knapt finnes. Det er vanskelig å se verdien i kortet slik ting er nå – å si det opp er egentlig det eneste virkemiddelet vi har som kunder.

Last edited: 25. okt 2025
  14. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,570
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ikke ut til at SAS har lagt ut noe bonusbilletter i september enda. Så der kan vel være forklaringen.

petrate liker dette
  15. BDUflyer

BDUflyer Medlem

Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    43
    Det ligger da mange økonomi-bonusbilletter ute i september.

freddyen liker dette
  16. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Enten er du for sent ute (!), eller så slippes EB i Business på et annet tidspunkt.
    Uansett, det er utfordrende å finne ledige plasser.
    Spesielt om du trenger en feeder eller to.
    Det må som kjent være ledig i samme klasse på hele reisen.

Jeg fløy hjem fra Spania forrige helg og det var ingen ledige EB-billetter i Business på første leg.
    På de neste to flightene var det knapt noen passasjerer i Business og det var også ledig for poeng.
    Da blir du tvunget til å dele opp bookingen og betale flere ganger, om du ønsker Business der det er tilgjengelig.
    Her kunne SAS vært langt mer fleksibel og tillatt å kombinere klasser, spesielt nå som tilgangen strupes inn.

17. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,570
    Bonuspoeng:
    93
    Han lette etter business, så svarte ut det.

18. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Enig i at tilgjengeligheten har blitt dårligere, og kan tenke meg det er enda verre om man ikke starter på OSL, for her er de ihvertfall fortsatt mulig å finne med litt fleksibilitet og leting. Alle disse turene er nylig bestilt med FP business for økonomi (som samlet har spart oss ganske mange poeng bare på disse):

https://insideflyer.no/forums/threa...r-vanlig-poengreise.9284/page-355#post-594297

19. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,914
    Bonuspoeng:
    183
    Har en reklamasjonssak med SEB nå og herrejesus så ræva de er på å håndtere ting. Først forsøkte de flere ganger å avvise å behandle den og sa at jeg måtte fikse det selv, først når jeg sa at det ble FinKN-sak bestemte de seg for å behandle det.

De har saksbehandlingstid på 45 dager som er fair. Får oppfølgingsspørsmål og de gir meg 3 dager på å svare, og så radio silence.
    Etter 3 uker purrer jeg på dem og da sier de at de har avsluttet saken fordi «brukerstedet har avvist reklamasjonen». Ingen beskjed om dette…

Nå har jeg svart litt syrlig at det ikke er noen overraskelse og at de jo er involvert som kredittutsteder fordi det er en tvist med brukerstedet, og samtidig bedt om SEBs grunnlag og vurdering for å avvise. Jeg mener jeg har sannsynliggjort med flere bevis, inkludert en innrømmelse av brukerstedet at de hadde den omtvistede mangelen. Brukerstedet har også sin dialog med SEB (har fått kopi) skrevet «nei, vi er uenig» uten å substansiere mer.

Ikke imponert hittil ihvertfall. Frister å dra det rett til FinKN når de holder på sånn.

Last edited: 28. okt 2025
    EndreD, vegasbaby, livinspeed and 5 others like this.
  20. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    501
    Bonuspoeng:
    93
    Er det sånn at når kortet sies opp, får man refundert resten av innbetalt årsbegyr? Eller går det tapt? Betalte 30. september, så har 11 mnd igjen.

Jeg er også misfornøyd med devalueringen av fly premium, ved at SAS åpenbart holder igjen på business bonusbilletene.
    På for eksempel OSL - CPH - OSL som tidligere alltid var enkelt å finne i plus, legges de første business bonus nå ut først ca. to mnd. etter economy, og da i langt færre antall.

Last edited: 28. okt 2025
    EndreD and freddyen like this.

Del denne siden