SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    De tjener penger på alle transaksjoner du gjør (de får en cut av %-avgiften som VISA/MC/AmEx tar fra butikken), samt «enda mer» for alle kjøp i utenlandsk valuta du gjør (valutapåslag). Rentebærende kreditt er bare «en fin bonus» på toppen (-:

Spielhaug liker dette
  2. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    4,185
    Bonuspoeng:
    113
    Hei, er det noen som har fått noen mailer i det siste fra SAS MC om doble poeng? har enda ikke fått 1 eneste i år.

3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,077
    Bonuspoeng:
    293
    Det har ikke vært noen kampanje siden oktober ifjor, men 2025 hadde heller ingen kampanjer på vinteren. Det var derimot en 23-25. mai 2025, så det kan hende det er en rett rundt hjørnet. Mail pleier å komme en drøy uke før påmeldingsfrist som igjen er en uke før selve doble poeng-helga, så vi ligger etter sånn sett.

Kristian liker dette
  4. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    4,185
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for info. Den i Mai fikk jeg ingen beskjed om, eller noe som helst. Verste av alt at jeg svidde av 80 000kr den helgen på shopping. Ellers pleide mailene å komme hvert år som normalt. Kanskje jeg burde ta en telefon der.

5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,034
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer at det ikke er en myte. Fått stopp i transaksjoner fordi bruksgrense var overskredet.

Staralliance liker dette
  6. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,464
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg en forholdsvis lav kredittgrense, men har churnet gjennom både tre og fire ganger kredittgrense flere måneder på rad uten noe issue så langt.

7. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,517
    Bonuspoeng:
    93
    Er du så sikker på at de "tjener penger" på alle transaksjoner? La oss sette opp et enkelt regnestykke. Du bruker kortet ditt for 50000 per måned hvorav 10000 er kjøp i utlandet.

Inntekter:
    0,30% interchange fra kort utstedende bank = 150 NOK
    2.00% valuta påslag av 10.000 = 200 NOK

Direkte kostnader:
    Renter (ved 25 dagers kreditt i snitt / 4,25%) = 147 NOK
    Kjøp av bonuspoeng fra SAS (8000 * 0,06) = 480 NOK

Kostnaden til bonuspoeng er et estimat ut fra rykter her på forumet og uten å ta høyde for nivå poeng.

Så alle her inne som tror at vi bonusnisser er så utrolig gode kunder fordi vi bruker kortet for store summer hver måned men betaler på forfall så er vi faktisk ikke det. De kunder man tjener penger på er de som betaler litt hver måned som de kan belaste 18-20% renter. Bank Norwegian har betydelig flere av disse kundens som kjøper sydentur og julegaver på avbetaling.

Last edited: 11. mai 2026
    livinspeed, Kjetil L, EndreD and 2 others like this.
  8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,536
    Bonuspoeng:
    113
    Svenskene og danskene har fått mail om påmelding. Meget sært at vi ikke har i Norge. Tipper vi blir forbigått. Hadde ikke forundret meg....

9. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,034
    Bonuspoeng:
    183
    Tilfeldig da med andre ord :D

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,077
    Bonuspoeng:
    293
    Hvilken helg er det igjen?

11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,536
    Bonuspoeng:
    113
    Siste helga i mai.

Edit: Påmelding må skje innen 17.5

Last edited: 12. mai 2026
  12. Bri1

Bri1 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Fikk E-post om kampanje med Pointearner. Mulighet for å sikre seg 2000 poeng i gave dersom jeg søker for pointearner kort og gjør et kjøp på det innen 30 dager.

Håper virkelig ikke dette er en erstatning for doble poeng.....

13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,536
    Bonuspoeng:
    113
    Det også er en deevaluering. Tidligere fikk man alltid 3k for pointearner uavhengig av når man søkte. Var et fast tilbud.

14. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Vet ikke hva typisk interchange-rate er, men noen søk på nett tilsier at det er rundt 30% av de ~2%-ene som MC tar fra merchant. Du mangler vel også årspris på kortet i regnestykket ditt, samt at bankene neppe betaler 4.25% i rente (styringsrenten sier ikke direkte noe om hvor mye bankene betaler i rente for å låne penger, slik jeg har forstått det). Jeg vil tippe at det er mer rundt 3.5% enn 4.25%.

Nå vet jeg heller ikke andelen bonusnisser som er på non-Premium vs. Premium, som også har en betydning.

• Non-premium, 50k NOK (hvor 10k er kjøp i utenlandsk valuta)
      • Inntekter:
        • Interchange (30% av 2%): 300 NOK
        • 2% valutapåslag av 10k: 200 NOK
        • Månedspris: ~38 NOK (antar fullpris på 465, de selger sikkert første året med tap)
      • Utgifter
        • Rentekost: ~120 NOK
        • Eurobonus-kost (4k poeng for 40k NOK, 1.5k poeng for 10k NOK i utenlandsk valuta): 330 NOK
      • Totalt: 88 NOK i fortjeneste per måned

• Premium, 50k NOK (hvor 10k er kjøp i utenlandsk valuta)
      • Inntekter:
        • Interchange (30% av 2%): 300 NOK
        • 2% valutapåslag av 10k: 200 NOK
        • Månedspris: ~194 NOK
      • Utgifter
        • Rentekost: ~120 NOK
        • Eurobonus-kost (6k poeng for 40k NOK, 2k poeng for 10k NOK i utenlandsk valuta): 480 NOK
      • Totalt: 94 NOK i fortjeneste per måned
    Så har de selvsagt andre utgifter, osv. Men det fordeles likt på alle kunder, uavhengig om vi er bonusnisser, betaler på tiden, eller hva det måtte være. Så for å sammenlikne "verdien" av en kunde, så ser det i alle fall ut som de går i pluss...

Så er det selvsagt ingen tvil om at de tjener mer penger på de som har rentebærende kreditt, men det blir en helt annen diskusjon (-:

edit #1: Ble nysgjerrig på hvordan forbruk påvirker fortjeneste (per måned);

• 10k NOK omsetning (5k NOK, 5k NOK i utenlandsk valuta)
      • ~100 NOK på non-premium og ~225 NOK på premium
    • 100k NOK omsetning (70k NOK og 30k NOK i utenlandsk valuta)
      • ~309 NOK på non-premium og ~164 NOK på premium.
    • 100k NOK omsetning (30k NOK og 70k NOK i utenlandsk valuta)
      • ~989 NOK på non-premium og ~845 NOK på premium.

edit #2: Regnet enda mer på det; ser ut som break-even på "kun spend i NOK" (uten noe valuta) er cirka 16k NOK på non-premium, og 36k NOK på premium. Så da har de nok fort noen «tapsprosjekt»-kunder statistisk sett. Men tipper majoriteten av oss har mer jevn fordeling mellom NOK og valuta-spend...

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,077
    Bonuspoeng:
    293
    Det er alt for høyt for bruk i EU. Det er jo akkurat dette det er satt en maksgrense for (0.3% for kredittkort, 0.2% for debitkort)

16. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Det spørs vel helt hvor en handler fra? Altså om nettbutikk er innenfor EEA eller utenfor. Ser ut som det også skilles på in-person kjøp og nett/online-kjøp.

edit: Ser også ut som at der interchange-fee er låst til 0.3%, så kommer network/processing fee på toppen (altså til VISA/MC/etc++).

17. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,936
    Bonuspoeng:
    93
    Interchange er vesentlig høyere når kortet brukes utenfor EU. (Og samtidig må norske butikker betale vesentlig mer når et superduperpremium kort fra USA brukes her)

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,077
    Bonuspoeng:
    293
    I regnestykket som ble gjort er 40000 av et forbruk på 50000 i norske kroner. Og med mindre man bor i feks USA og hele tiden trykker på den knappen man ikke skal trykke på på betalingsterminalen så må man anta at dette er forbruk i EU

19. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    18
    Du får jo uansett valutapåslaget for EEA-kjøp (altså utenfor Norge, men innenfor EEA). Vi diskuterer jo kun interchange-prosenten her....

Og så spørs det jo veldig på bruksmønsteret. Alt kjøp på nett utenfor EEA får høyere interchange rate. Jeg vil tippe at jeg personlig i alle fall har mer spend i utenlandsk valuta utenfor EEA, enn jeg har innenfor. Så gjelder sikkert ikke det for alle, men det gjør det desto vanskeligere å si noe generelt om hva som er tapsprosjekt.

Om jeg gjør om regnestykket jeg hadde til å være 0.3% interchange for EEA, og 2% utenfor EEA, så ser det ut som følger:
    • Break-even på kun NOK-omsetning
      • Non-Premium: 7150 NOK
      • Premium: 23150 NOK
    • 10k NOK hvorav 5k valuta innenfor EEA og 0k valuta utenfor EEA
      • Non-premium har fortjeneste på ~70 NOK
      • Premium har fortjeneste på ~196 NOK
    • 30k NOK hvorav 5k valuta innenfor EEA og 5k valuta utenfor EEA
      • Non-premium har fortjeneste på ~32 NOK
      • Premium har fortjeneste på ~98 NOK
    • 50k NOK hvorav 10k valuta innenfor EEA og 0k valuta utenfor EEA
      • Non-premium har tap på ~61 NOK
      • Premium har tap på ~55 NOK
    • 50k NOK hvorav 5k valuta innenfor EEA og 5k valuta utenfor EEA
      • Non-premium har tap på ~77 NOK
      • Premium har tap på ~70 NOK
    • 50k NOK hvorav 10k valuta innenfor EEA og 5k valuta utenfor EEA
      • Non-premium har fortjeneste på ~9 NOK
      • Premium har fortjeneste på ~15 NOK
    • 50k NOK hvorav 20k valuta innenfor EEA og 5k valuta utenfor EEA
      • Non-premium har fortjeneste på ~179 NOK
      • Premium har fortjeneste på ~185 NOK
    Så du skal ikke ha veldig mye omsetning i EEA-valuta før du er lønnsom kunde (avhengig av hvor mye i % det utgjør av NOK-spend, selsvsagt). Er kun NOK-tunge kunder med høy spend som ser ut til å være tapsprosjekt.

20. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,312
    Bonuspoeng:
    93
    Kan ikke se jeg har fått den påmeldingsposten.
    Noen som vet om en manuell mulighet?

Del denne siden