SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    5,028
    Bonuspoeng:
    183
    Det verste som kan skje er at du får avslag. De tar nok ikke fra deg den godkjente kreditten du allerede har.

Siste 6 mnd har jeg søkt om å øke 2 ganger og begge ganger fått godkjent. Tror det var 2 mnd mellom søknadene. Appen ba meg søke begge gangene.

Skal sies at jeg ikke hadde all verden med kreditt hos SEB da. Fra 50k til 75k og deretter til 100k.

livinspeed liker dette
  2. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Ser det har vært nevnt at SEB er kjipe med økning kredittgrense, og tenkte å gjøre et forsøk på økning fra 100 til 200k:

upload_2026-5-7_12-37-43.png

Dataene er en drøy mill årslønn i offentlig sektor, bodd i den samme gjeldfrie eneboligen siste 23 år, om lag 6 mill i aksjer og fond, og jeg har ennå tilgode å betale SEB et øre i rente etter mange års aktiv bruk av kortet.

Det tok kun minutter før avslaget lå i innboksen.

Kanskje er forklaringen at jeg fra før har 800-900k i samlet limit på kredittkort totalt, blant annet 500k på DNB Private Banking. Vet i hvert fall at SEB tidligere har vært litt pirkete på slikt, det har blant annet blitt nevnt at ANTALL kort blir hensyntatt i tillegg til samlet limit.

Uansett; jeg kan vanskelig se at jeg representerer noen stor risiko for SEB, men "COMPUTER SAYS NO!!!"

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,366
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har hørt at usikret kreditt teller på en annen måte enn f.eks bolig.

Wanderlust liker dette
  4. democomputer

democomputer Veteran

Likes mottatt:
    6,621
    Bonuspoeng:
    183
    Et par år siden jeg holdt på et par runder, og fikk også veldig dårlige svar. Først var antall kort problemet, så jeg kvittet meg med et shell-kort og tror det var et annet også. Så var total kreditt utfordringen. Jeg prøvde å spørre hva som skulle til, jeg kunne tilby feks redusere amex (som tok litt mye tran i overgangen fra betalingskort til kredittkort og ga meg en halv årslønn i kreditt.) Fikk aldri gode svar fra kundeservice, måtte bare sende inn søknad på nytt og få nytt avslag. Gadd ikke fortsette, går stort sett greit.

Like etter ville jeg gjerne ha et Handelsbanken-kort for å få lounge-key gratis. Automatikken der var også negativ, men da jeg hadde fornuftige svar på spørsmålene om antall kort og kredittgrenser fikk jeg nytt kort med 50k grense. Høyere enn jeg spurte om og ingen krav om å redusere porteføljen eller totalkreditten.

Det blir dyrere og dårligere, men FP og mangelen på gode alternativer gjør at jeg beholder kortet.

K

Wanderlust liker dette
  5. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    700
    Bonuspoeng:
    93
    Søkte om å gå fra 100=>150 000 for noen år siden. Fikk nei og beskjed om at jeg hadde for mange andre kredittkort.

Sa opp noen jeg allikevel ikke brukte, fikk vel nei igjen, men testet igjen ca 8-12 måneder senere og da mener jeg det bare gikk noen minutter før det ble innvilget.

Wanderlust liker dette
  6. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,296
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skulle øke fra 150.000 til 250.000 for noen år siden. Fikk automatisk avslag men etter manuell behandling fikk jeg ok.

Så man bør prøve manuell behandling før man gir opp.

7. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113

Det finnes sikkert muligheter om man får et levende menneske til å se på det, men for meg er det såpass uviktig at jeg ikke gidder.

Normalt holder 100k i massevis for min del, men siste måned begynte jeg å nærme meg grensen. Løste det bare ved å betale fakturaen ganske umiddelbart etter den var utstedt i stedet for å legge på forfall den 20. Dermed fikk jeg "frigitt" kreditt tidligere, så jeg kunne fortsette å bruke kortet i mai. Håper bare ikke jeg støter på noe "bruksgrense = kredittlimit"-problematikk. Er det slik at SEB holder rede på bruk rullerende siste 30 dager og sperrer om man bruker mer enn limiten, selv om man har ledig kreditt? I så fall bør jeg kanskje forsøke manuell behandling likevel.

Last edited: 07. mai 2026
  8. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,296
    Bonuspoeng:
    113
    De holder rede på 30dg rullerende og kortet vil ikke fungere når man treffer den grensen.

NoLimit and Wanderlust like this.
  9. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    De gjør ikke manuell behandling av case der man ikke har hatt kortet i minst 6 måneder fikk jeg beskjed om. Sies opp, det finnes andre kort å bruke.

10. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    186
    Bonuspoeng:
    43
    Det er en myte. I praksis så er det faktisk ikke alltid slik, selv om de sier/skriver det. Jeg har lest om flere som opplever at "kreditt = bruksgrense per 30d", men også at det ikke praktiseres slik - meg selv inkludert. Jeg har kredittgrense på 75k og har brukt rundt 180k de siste 14 dagene i forbindelse med flytting (nytt kjøkken, gulv, hvitevarer, m.m). Har hatt kortet i to år, alltid betalt før forfall (mange ganger løpende før jeg har fått faktura) og aldri opplevd problemer med å bruke mer enn min kredittgrense ila en 30dagers periode.

petrate, tobeornot999, DJasko and 2 others like this.
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    5,028
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er også min erfaring, altså at det ikke er noe løpende sperre. Flere ganger har jeg brukt for mer enn grensen ila 30 dager ved å betale inn.

Kan hende det var årsak til at jeg fikk godkjent økt kreditt 2x ila kort tid.

tobeornot999 liker dette
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,366
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke en myte, men det er kanskje individuelt. Jeg har en bruksgrense som er 60-70% over kredittgrensen, lenge siden jeg har hatt den utfordringen. Den var i hvert fall konsekvent 30 dager.

indahla and democomputer like this.
  13. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    186
    Bonuspoeng:
    43
    Semantikk. Premisset står seg når det bastant hevdes at kredittgrense = bruksgrense, når det beviselig ikke er slik (for alle).

14. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,296
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var sikker på at det var en fysisk sperre basert på tidligere erfaringer fra andre på forumet. Men tydelig at jeg husker feil så flott at det blir oppklart.

NoLimit liker dette
  15. democomputer

democomputer Veteran

Likes mottatt:
    6,621
    Bonuspoeng:
    183
    Hva som er riktig ordbruk kan være mye det samme, men det har blitt dokumentert fra relativt mange av oss at transaksjoner blir stoppet selv om app og konto viser god margin til kredittgrensen. Jeg har fått skriftlig fra SEB at sperren var pga rullerende 30-dagers grense var lik kredittgrense. Samtidig har jeg også opplevd det motsatte.

Jeg ville uansett ikke satset stort på at en ekstra innbetaling automatisk tillot høyere omsetning på kortet, selv om det plutselig går bra.

K

turaga008, Oppirumpadi and NoLimit like this.
  16. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har opplevd flere ganger at rullerende 30 dager, overkjører kredittgrensen og sperrer for bruk. Veldig irriterende.

Last edited: 11. mai 2026
    turaga008 liker dette
  17. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,075
    Bonuspoeng:
    93
    Skjønner at det er ulike erfaringer. Skal bare gi litt påfyll på min:
    Jeg søkte om 50 % opp fra 80 til 120K. Aldri en betalingsanmerkning, alltid betalt i tide. Har en grei økonomi ellers. Kun et annet kredittkort på 40K. Mine opplevelser med "manuell søknadsbehandling" skal jeg ikke gi meg ut på en gang til, men jeg kan fortelle at jeg har søkt Amex. Jeg ba om kreditt 50-100K som en forsiktig start da jeg allerede har to kort. Fikk 100K etter å ha sendt inn bekreftelse på lønn.
    Men jeg skjønner jo at jeg er en "dårlig kunde" hos SEB siden de aldri tjener renter på meg. Uansett: Jeg er glad for å samle Amex-eurobonus og ha 2-for-1. Så skal jeg prioritere de der jeg kan. Eneste jeg vil savne med SEB om jeg avslutter er "gratis" oppgraderinger til pluss på bonusreiser. Jeg tar ut 20 reiser i året, med mye innenlands, så der er det litt kjedelig...

Staralliance liker dette
  18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    5,028
    Bonuspoeng:
    183
    Svenskene har fått mail om påmelding til doblepoeng helg 29.5-31.5 + 50% mer poeng i utenlandsk valuta i sommer.

Frist påmelding er 17. Mai.

Noen i Norge som har fått mail om det...?

19. Durek

Durek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke mottatt, men hvis jeg husker rett pleier det å komme på torsdager ca to-tre uker i forveien. Så da kommer det kanskje på torsdag? Er definitivt på tide med doblepoeng helg nå, har vel ikke vært siden oktober?

stekus liker dette
  20. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg spurte kundeservice før helga. De kunne bekrefte at det ikke var doble poeng side oktober, og velkommen jeg snakket med kunne ikke si noe om når det ble neste gang, men hadde heller ikke hørt noe om at det skulle være slutt. Så inntil videre får vi tro det kommer en helg etter hvert

Teknolai, obay and Durek like this.

Del denne siden