SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Nettopp derfor er 6-månedersregelen merkelig. Hvis man kan ha kredittgrense på 300 000 kr - hva er formålet med å måtte vente 6 måneder? Spesielt når man har hatt høyere grense på et kort som ble avsluttet for kun for 4 måneder siden.

2. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    258
    Bonuspoeng:
    63
    Amex er unntaket, de ønsker at du bruker så mye som mulig og helst alltid betaler i tide :D

SEB er i særklasse når det gjelder å være strenge, dessverre.

turaga008 liker dette
  3. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    586
    Bonuspoeng:
    93
    Nye fakturering/kortvilkår fra 10. juli.

"
    Nye vilkår og endringer i faktureringsrutiner
    Fremover vil det bli fortløpende endringer i våre faktureringsrutiner for SAS EuroBonus Mastercard, samt at vilkårene oppdateres fra 10. juli 2026.
    Kommende endringer i faktureringsrutiner
    • Faktura utstedes den 10. i hver måned, eller nærmeste påfølgende virkedag. Forfallsdato er 10 dager etter fakturadato. Tidligere ble faktura utstedt første virkedag i måneden.
    • Den rentefrie kredittperioden endres til inntil 40 dager, mot tidligere inntil 50 dager.
    • Når fakturaendringene trer i kraft, får du et nytt KID nummer som vil vises på fakturaen.
    Du vil få informasjon på e-post samme måned som når endringene trer i kraft for deg. Endringen påvirker ikke tidspunktet for når bonuspoeng overføres til SAS.
    Oppdatering av kontovilkår fra 10. juli 2026
    De viktigste endringene innebærer at
    • vi gjør presiseringer i vilkårenes punkt 5, 9 og 16 knyttet til grunnlaget for å sperre, heve og si opp kort/avtale.
    • vi kan si opp ubenyttet kreditt for at den best mulig skal passe ditt behov. Hvis en justering skal gjøres vil du alltid få varsel om dette minst 2 måneder før endringen trer i kraft.
    • avtalen kan sies opp hvis du flytter ut av Norge.
    Hvis du ikke aksepterer de nye vilkårene eller ovennevnte faktureringsendringer, kan du kostnadsfritt si opp kortet ditt ved å sende en sikker melding i appen eller ved å logge inn via hjemmesiden. Du er alltid velkommen til å kontakte kundeservice hvis du har spørsmål."

Kristian liker dette
  4. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,207
    Bonuspoeng:
    113
    De har også sluttet med velkomstbonus(poeng) fra 1 mai

5. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,582
    Bonuspoeng:
    113
    Ble et sekund glad for å se epost fra dem, men så skjønte jeg at det ikke var doble poeng helg det handla om.

Prøver dem å fortelle oss at dem har tenkt å sette ned kredittramma når man ikke bruker kortet jevnlig? Har et saga kort man må bruke 200k i året på, så det blir litt i rykk og napp at SEB sitt kort brukes...

6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,209
    Bonuspoeng:
    183
    Her skal vel SEB prøve seg på teorien om at kort forfallsfrist fører til flere forsinkede betalinger, som igjen fører til mer renteinntekter.

7. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    556
    Bonuspoeng:
    93
    Når jeg så mailen var jeg redd for alvorligere "forbedringer" enn dette. I den nye ST-hverdagen har FP seilt opp minst på høye med CT i verdi jeg får ut av det.

Virker litt kontra-produktivt på meg å antyde at man kommer til å sette ned godkjente kredittgrenser, men trenger man store beløp av og til får man heller benytte annet kort da.

8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,331
    Bonuspoeng:
    183
    Det virker som at de prøver å kutte ned på rentekostnader som de blir påført av folk som bruker kreditten riktig her. For når en får litt over 40 000 kroner utbetealt i måneden, og en bærer en slik balanse i nesten en måned, mens en har pengene til dem på en høyrente konto, så stikker en av med nær opp til 2000 kroner i renteinntekter på en høyrente konto. Det er nok dette Seb Bank slår ned på nå :rolleyes:

Last edited: 05. mai 2026
  9. Gribb

Gribb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,240
    Bonuspoeng:
    93
    Fin guide fra SEB Bank på hvordan gjøre et ellers greit kort litt mindre attraktivt på 1-2-3 :p

10. f1y

f1y Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Det er ingen tvil om at de lager noen kjipe betingelser og fjerner litt verdi (velkomstpoeng f.eks.), samtidig som kundestøtte er nesten fraværende, men i det minste ser man ikke det samme som AMEX' SAS-kort at verdien går ned samtidig som prisen går voldsomt opp.

EndreD liker dette
  11. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,517
    Bonuspoeng:
    93
    De prøver nok bare å tjene penger i et tøft marked. Ikke lett å tjene penger etter interchangen ble regulert i 2015. I motsetning til hva mange her inne tror er ikke «bonusnisser» de mest attraktive kundene siden de betaler faktura på forfall. Penger på kredittkort tjener man når kundene betaler sydenturen over flere måneder så det genererer renteinntekter og ved bruk i utlandet. Amex er er unntak siden de ikke omfattes av reguleringen.

Er en grunn til at DNB la ned hele sin avdeling for eksterne kort, tjente ikke penger på det og ingen ville kjøpe det.

12. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,536
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har fått poeng for april? Her har de enda ikke kommet.

13. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    18
    Ikke kommet her heller

14. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    79,190
    Bonuspoeng:
    293
    Kommet nå i kveld hos meg.

15. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    93
    F%$K SEB-bank sier nå bare jeg.
    De siste årene har kortavgiftene økt masse. Nå strammer de inn ytterligere på betalinger og vilkår. For et par måneder siden søkte jeg om å få utvidet kreditt med 50 % fordi jeg ofte er på kredittgrensen. Etter mye frem og tilbake, så skal de ha masse dokumentasjon på lønn, både lønnsbekreftelser, kontoutskrifter, jobbkontrakt, selvangivelser etc. Jeg må innrømme at jeg blir forbanna og sa til slutt nei takk! Her har jeg hatt kort hos de i over 10 år (?) Etter flere millioner i forbruk på Mastercard, så er det merkelig at man ikke blir mer hyggelig ivaretatt. Jeg er klar for å avslutte all bruk.Ikke en eneste gang har jeg misbrukt kortet. Noen få ganger, mer enn fem år tilbake i tid var de så heldige at de tjente noen rentekroner fordi jeg betalte kortfakturaen over to-tre måneder. Men da tjente de jo penger. Men jeg sier bare: Ufin og upersonlig kundeservice er noe dritt.
    Gleden er nå: Amex bestilt og de kastet kreditten etter meg, så jeg gleder meg til å kunne ha 2-for-1 etter hvert også.
    Huff. Dritkjedelig å være frustrert over noe som bør være enkelt ... :mad::(

jonss, indahla, turaga008 and 2 others like this.
  16. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    Enig, de aner ikke hva kundeservice er. Det tar 5-6 dager å få svar på meldinger, noen ganger mottar man ikke svar i det hele tatt. Kredittvurderinger følger kunstige og rigide regler, med upersonlig service.

turaga008 and chrt like this.
  17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    13,171
    Bonuspoeng:
    183
    Er ganske strenge regler for å utvide kreditt, det at du har vært god kunde i 10 år har ikke så mye å si for de nye reglene. At du treffer kreditt kan faktisk tale mot økt kredittgrense (Selv om du alltid betaler på tid). At AMEX gir deg økt kreditt betyr vel bare at de har en annen måte å prise risiko enn det SEB gjør. Risiko er vel også priset forskjellig siden AMEX også tjener penger på andre måter enn at du ikke betaler regningen.

holmen liker dette
  18. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,464
    Bonuspoeng:
    93
    Det var jo noe møkk, nå som jeg endelig skulle få ut fingeren og bestille point earner til samboer... Ikke at det var så mange ekstra poengene, men alle monner drar.

Blir til stadighet også spurt i appen om jeg ikke vil øke kreditten min, men er også redd for avslag. Har økt belåningsgrad med ca 2M siden sist hvor de også var vriene på automatikken, så det spørs nå:D

19. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,304
    Bonuspoeng:
    293
    Den må du forklare...

Jeg leser det slik at @chrt har et ønske og midler til å bruke mer enn tilgjengelig kreditt. Det burde vel ikke være noe galt i da å øke grensen?

20. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,943
    Bonuspoeng:
    183
    Har også hatt dårlige erfaringer med SEB kundeservice med veldig spydige kundebehandlere. Kunne godt tenke meg å si opp dette kortet, men så var det det med Flypremium da som jeg er glad i å bruke....

Del denne siden