SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. ScoobyDoo

ScoobyDoo Medlem

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Bare husk at vanlig SAS MC kun gir poeng på årsforbruk opptil 200K

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    Antar at du vet dette, men til info for andre: Man kan si opp kortet tidlig og få igjen resterende del av årsavgiften hvis man uansett ikke bruker det

Rolivar, chrt, Teknolai and 2 others like this.
  3. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,644
    Bonuspoeng:
    93
    Vet det, men bra du nevner det så flere er klar over det. Var mest for å ha en sluttdato for egen del. Og så gir jeg de en frist for å komme med nye fristelser, men tror nok ikke de hører så mye på meg.... :rolleyes:

4. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    20,353
    Bonuspoeng:
    183
    Verdien har jo gått opp med business class i Europa som jeg har brukt en del ganger. Synes det har blitt et veldig bra produkt, særlig nå med Starlink som en del av pakken (vet det ikke er begrenset kun til BC). Men som alle andre savner jeg doble poenghelger og ekstra opptjening utenlands i juli, så jeg skal også regne litt på det.

Jeg har 1 år igjen til LTG og LTD skal jeg sikre i 2028, så etter den tid kommer jeg til å rydde godt i kortstokken, tror jeg.

democomputer, stekus and NoLimit like this.
  5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke usannsynlig at det er dette som er grunnen til at det virker som det er slutt på doble poeng-helger og velkomstbonus i Norge:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-tilleggsfordeler-ved-kredittopptak/id2919638/

Jeg kan ihvertfall ikke se noen annen grunn til at de bare skulle fjerne fordelene i ett av tre land de har kort i..

I tillegg er nok dette også grunnen til at SAS har startet å samarbeide med Lunar og med Klarna for å ha et alternativ til kredittkort for opptjening.

6. mrhaakon

mrhaakon Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    93
    Sendte inn en klage til SEB vedr prisendring og manglende kampanjer. Fikk bare standardsvar:

Takk for din henvendelse.
    Det stemmer at det kommer en prisendring på våre kort. Du vil snart motta mere informasjon om dette via e-post.
    Det vil kan si på dette tidspunktet, er at fremtidige endringer er knyttet til økte kostnader og får av vi skal kunne tilby fordelene i korte så må prisendring skje.

Med vennlig hilsen,
    Izabelle

Jeg kan ikke se at jeg er så happy over den store prisøkningen de siste par år...

7. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke lett å finne et eksakt svar.

8. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Det klarte jeg ikke å se noe informasjon om på DNB sine sider.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
  10. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje jeg må bite i det sure eple og gå tilbake til DNB og skaffe meg SAGA. Sparer da over 3000kr året kontra SAS MC Premium.

Jeg må vel kanskje ha lønnskonto og boliglånet også hos DNB for å få SAGA.
    Å flytte min fondsparing fra Nordnet til DNB blir uaktuelt.

FlyPremium kan jo kun brukes på Bonusreiser. Jeg reiser ikke basert på tilgjengelige bonusreiser, men hvor jeg selv ønsker å reise det året. Så tror ikke jeg taper mye da ved å si fra meg FlyPremium.

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    3000 kroner i året høres mye ut da DNB Saga-programmet koster 295 kroner og Mastercard Upgrade koster 2028 kroner i året. Uansett går gevinsten fort bort hvis du må opp i rente for å flytte lånet eller hvis forvaltningskost for ASK går opp hvis du flytter den.

12. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    898
    Bonuspoeng:
    93
    Om han ikke bruker FP noe særlig, så vil jeg si at SAGA MC er bedre; det er samme EB-poeng per krone spend som SAS MC, men de 20k nivåpoengene får du mye tidligere på SAGA (200k spend, sammenliknet med ~450k spend eller hva det er på SAS MC). Dette er selvsagt uten å se på kravene til SAGA (f.eks. om flytting av lån blir dyrere osv).

DJViking liker dette
  13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er enig, men om det er verdt maset med å skaffe seg DNB Saga (flytting av lån/fond, manuell behandling av kundebehandler osv) kun for å spare en snau tusenlapp er noe annet. Man må trenge noen av de andre fordelene Saga gir for at det skal bli verdt det for min del. Selv om man klarer å holde lånekost etc. nede

14. democomputer

democomputer Veteran

Likes mottatt:
    6,630
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er villig til å betale en tusenlapp eller mer for å slippe å forholde meg til DNB.

jonss, Xflipper, sss and 6 others like this.
  15. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Tenkte ikke på den summen for Mastercard Upgrade. Da blir det ikke så veldig mye å spare å gå fra SAS MC Premium til DNB Saga MC.

16. Nuvolari

Nuvolari EBD | Scandic L6 | GHA Titanium | Avis President

Likes mottatt:
    3,399
    Bonuspoeng:
    113
    Betaler gjerne 1.000 mer per år hvis det gjør at færre tar seg råd til å drive med dette og tilgjengeligheten på bonusreiser øker. (Lavere etterspørsel= bedre tilgjengelighet).

McBuljo, Rolivar, petrate and 2 others like this.
  17. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    93
    Sjeldent jeg kommer meg opp på et sånt forbruk med MC, er kun til bruk der de ikke tar amex.

18. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,294
    Bonuspoeng:
    93
    Tilgjengeligheten øker vel ikke sålenge det er flust med CTer ute å går.

19. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,787
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, kom akkurat mail om at det koster vesentlig mer...85 kroner mer i mnd...

upload_2026-6-16_16-14-20.png

20. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    898
    Bonuspoeng:
    93
    Det ble allerede nevnt på forrige side — er det vi diskuterer (-:

rimitone liker dette

Del denne siden