SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Griffen

Griffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg har MC Premium og FP4.
    Fornyelse i februar, så har noen måneder på meg.

Min FP4 løper til juli 2027, men etter det vil nok FP4 forsvinne pga jeg nok ikke opprettholder +200000 poeng årlig fremover.
    Hvis jeg nedgraderer kortet i dag (og får returnert deler av årsgebyret), vil jeg da miste FP4 fra nedgraderingsdatoen eller beholder jeg FP4 helt til juli 2027?

2. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    27,725
    Bonuspoeng:
    183
    Du må ha et aktivt kort for å kunne benytte FP4.

Jeanette liker dette
  3. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,050
    Bonuspoeng:
    183
    Har selv ikke sett mye verdi i FP4 tidligere da vi har reist hele familien samlet og det ikke er mange alternativer long haul med biz for oss der man kan benytte seg av FP4.

Likevel har jeg siden introduksjonen av Europa biz følt jeg har fått utrolig god utbytte av det.

Split t/r for alle 5 i biz
    Amsterdam t/r for 2 i biz
    Toronto t/r for meg i biz
    SJJ t/r i biz for alle 5.

Sånt sett har jeg sett mye verdi i kortet og blir å beholde det, men kommer til gjengjeld ikke til å ha alle mulige kort der ute. Amex ryker nok straks 2 CT er i boks og jeg ser jeg ikke trenger nivåpoeng derfra lenger.

Teknolai, Calling, NoLimit and 2 others like this.
  4. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,787
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kikket bakover, men ikke så langt, og fikk det da, så jeg er ikke først på noen maillister

5. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,509
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har sendt denne meldingen. En slik prisøkning bør ikke aksepteres ukommentert.

Teknolai, testflyver, stekus and 7 others like this.
  6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    293
    Sendte de også en melding, en 43% prisøkning for et såpass dårlig kort. Kanskje det blir all in hos DNB hos meg også. 500k hos DNB gir 30k statuspoeng, tilsvarende hos SEB er 18.750. Så kan det bli noe høyere ved kjøp av valuta og flybilletter, men du kommer ikke til 30k før brorparten av beløpene ikke er vanlige transaksjoner.

Teknolai liker dette
  7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    200k hos DNB og 300k hos SEB gir 31250 statuspoeng :D Men de 1250 ekstra er jo ikke verdt årsgebyret alene. Selv ikke hvis man har endel forbruk i valuta og flybilletter

8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    293
    Det er sant, og er omtrent sånn jeg bruker de kortene i dag, men det er grense for hvor mye jeg skal betale for de ekstra poengene som du sier.

9. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    830
    Bonuspoeng:
    93
    Finnes det noen regler for en sånn prisøkning, eller kan de bare sette den prisen de vil med den begrunnelsen de selv påstår?
    Tenker om dette er noe man kan klage inn, eller om man kun har valget mellom å godta eller si opp?

10. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    186
    Bonuspoeng:
    43
    Har forsøkt å finne noe fornuftig annet kort, da jeg gjerne skulle bedt de om å ta seg en bolle, men har 2 år igjen for LTG (om det består!) Og flyr stort sett AF/KLM, så er ikke gitt at jeg når poengkravet uten kortet (jeg har dog nådd gull fint uten å regne med poengene de aller fledte årene).

Får ikke SAGA uten å flytte sparing - som virker styrete. (Og koster meg en tusenlapp eller så ekstra i året). Har loungeklipp fra Nordea og kan vel ikke få DNB sine i tillegg? (Loungekey)

Kost sagt, finnes det billegere statuspoeng tilgjengelig med 3-400 knok i spend?
    Bruker bonuspoengene men først og frem status jeg vil beholde.

11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du. Du må bare ha to loungekey-kontoer og logge inn på nytt i appen ettersom hvilken du vil bruke.

Alekseolsen liker dette
  12. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    830
    Bonuspoeng:
    93
    Ble inspirert, og sendte dem denne teksten:
    "Jeg har fått mail om at årsprisen skal opp med ikke mindre enn 43% med begrunnelsen "høyere kostnader for drift av fordelsprogrammet".

Jeg vil spørre om hvilke kostnader som har gått opp med 43% ?
    Meg bekjent har ikke priser på varer og tjenester forøvrig gått opp med 43% siste året, så denne prisøkningen er helt ekstraordinær.
    Hva består de forhøyede kostnadene i ?
    Når prisen for innsatsfaktorene ikke har økt med 43%, må man kunne forvente en evt. prisøkning er deretter, ellers skyldes dette driftsmessige årsaker som ikke bør belastes kunden, men ordnes opp i organisasjonsmessig.

Jeg vil legge til at kortet for 4 år siden kostet under 1500 kr, dvs. at prisen blir mer enn doblet på 4 år, noe som er hinsides all prisøkning ellers i samfunnet.
    Selve bonusprogrammet har til alt overmål bare blitt dårligere mht. tilgjengelige bonusreiser, spesielt i Europa. Bonuspoengene virker også å være devaluert om man skal kjøpe vanlige reiser for poeng.
    Imøteser snarlig svar.

Mvh XX"

Bare synd at teksten er begrenset til 1000 tegn, ellers skulle de fått mer...

Thomas123, livinspeed, jonss and 5 others like this.
  13. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    830
    Bonuspoeng:
    93
    Fint om også andre lar seg inspirere til å skrive noen ord til dem :)
    Sammen er vi ihvertfall sterkere

jonss liker dette
  14. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,255
    Bonuspoeng:
    113
    Pris på standard Mastercard satt opp til 588. Fortsatt rask vei til 30 000 ekstra bonuspoeng, holder kortet inntil videre.

Hadde premium før, kunne ikke forsvare prisen når jeg ikke utnyttet FP.

15. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,673
    Bonuspoeng:
    113
    Modifiserte litt:
    "
    Undertegnede er en middels aktiv bruker av SAS MC Premium.
    Jeg har fått mail om at årsprisen skal opp med 43% med begrunnelsen "høyere kostnader for drift av fordelsprogrammet".
    I den sammenheng er det naturlig å spørre: Hvilke utgifter har økt med 43% som forsvarer økningen ?
    Prisøkningen er helt ekstraordinær og ikke i samsvar med samfunnets generelle kostnadsøkning.
    Hva består de forhøyede kostnadene i ?
    Det oppleves som naturlig med en økning som følger konsumprisindeks. Dersom det er andre faktorer som gjør seg gjeldende bør dette løses organisatorisk og ikke belastes kunder. (SEB går med et solid overskudd). For 4 år siden var årsavgiften <NOK 1500 kr, dvs. at prisen blir mer enn doblet på 4 år. Rasjonalet fremstår svært svakt.
    Parallelt med dette har de ulike potensielt gunstige kampanjer og generelle fordeler blitt kraftig desimert. Dette forsterker opplevelsen av en dårlig begrunnelse. Imøteser snarlig individuelt utformet svar uten standardiserte AI formuleringer.

16. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    Har omformulert litt og sendt inn nå. Spørs om jeg får noe svar.

17. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    353
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har lite nytte av FlyPremium. Finner nesten ikke bonusreiser som jeg ønsker.
    Eneste grunn til jeg oppgraderte til Premium var grensen på 200000kr som jeg klarte å nå halvveis på året jeg tok det skikkelig i bruk.

DNB Plus MC med Mastercard Upgrade til 59kr måneden gir like mye EuroBonus-poeng som SAS MC 10EBP/100NOK, men den har en mye høyere grense (500000kr - kontra 200000kr). Kanskje jeg går over dit, men et forbruk på 400K gir 20K mer EuroBonus med 15EBP/100NOK enn 10EBP/100NOK. Så spørs det om den ekstra prisen på SAS MC Premium er verd de ekstra 20000EBP.

18. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    81,839
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er tydeligvis atypisk bruker av SAS MC.

FP4 brukes hyppig, men jeg har ikke behov for nivåpoeng fra dette kortet.

Siden FP4 sparer meg for mye poeng i løpet av et år, så er faktisk årsavgiften spiselig. Ja, det hadde vært enda bedre om kortet var billigere, men å betale 3000 kr for å reise 3-4 ganger i året i biz for eco-pris er verdt det. For meg.

EndreD, Liza, democomputer and 8 others like this.
  19. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    186
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk beskjed etter å ha sendt inn min nød om at de hadde fler henvendelser enn vanlig

Teknolai liker dette
  20. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Da er tydeligvis jeg det også.

Jubler ikke for kostnadsøkningen, men FP er gull verdt for meg, så ikke aktuelt å si opp.

Drar straks på min andre tur til Japan i år (to i fjor også) for 60 000 i business, bedre deal får man jo ikke.

Og etter at SAS introduserte business i Europa føler jeg at det virkelig er verdi for p(o)engene.

Skal sies at jeg ikke fant retur billetter og følget var ivrige på å få bestilt, men fikk bestilt 5 business billetter til Spania i dag og for 15 000x5 er det i mine øyne en veldig bra deal.

Så jeg vil heller ha en økning på kortprisen enn at de begynner å tukle med FP ordningen.

upload_2026-6-17_17-13-41.png

Del denne siden