SAS Mastercard Premium (samletråd)

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av dkvt, 13. mai 2017.

1. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,053
    Bonuspoeng:
    183
    Synes å bruke Eurobonuspoeng innad i Europa er verdt det? Jeg synes ofte skatter og avgifter utgjør såpass mye at man ikke trenger å betale så veldig mye mer for betalte økonomibilletter om man ikke reiser i en spesielt dyr periode. Men biz innad i Europa er kanskje verdt det pga fordelene med lounge og baggasje.

Jeg sliter nemlig litt med å rettferdiggjøre bruk av poeng annet enn på longhaul

2. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    Det er bedre med SAS og bedre med FlyPremium. Også kommer det jo litt an på destinasjon. Fikk en vei i business til 9000 poeng på kampanje og et par hundre kroner i avgifter i vinter. Når det er sånn så er det jo ikke noe å tenke på engang.

Jeanette, holmen and Trent600 like this.
  3. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,050
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har ofte droppet å booke bonusbilletter og gått for light billetter da de er ekstremt rimelige. Eksempler er påsketur til London der t/r for alle kom på 5k, eller retur fra sommerferien på 6k.

Mine barn er alle foreløpig under 12 så jeg ser verdien når man legger på FP4 og barnerabat.

Vi reiser 1 uke til Kroatia til helga. T/r til Split koster 105 000 poeng og eksakt 2000 kr for alle 5 i business med FP4.
    Samme tid og rute med light billetter kom på 40 000 kr. Da så jeg plutselig verdien.

Det er kanskje ikke riktig måte å regne på heller, men jaja. Ble en billig tur synes jeg.

Andre fordeler som følger med biz har vi ved å være 1 EBD, 2 EBG og 2 EBS. Får alltid lounge og ekstra bagasje for alle. Drikke i economy. Det jeg dog setter stor pris på ved eu biz er roligere kabin og bedre plass. Helt prima når vi reiser med unger.

Så skal det sies, uten at det er mye skryt da, at siste 12 mnd har vi tjent inn over 1MNOK poeng og reist 2 long haul biz, og skal på 1 til long haul biz i sommer. Så nå er det family-long haul pause i 2027(beordret av fruen), og da er det greit med å bruke poeng på turer i Europa.

Alt dette har spilt inn på at jeg har valgt å booke Europa biz par ganger (med FP4) og ikke angret et øyeblikk.

4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,053
    Bonuspoeng:
    183
    Ja med en sånn inntjening av poeng kan man jo tillate seg å bruke dem litt mer «fritt». :D vi har enda 2 år igjen før vi trenger å ta hensyn til skoleferier, men da ser jeg for meg at det plutselig kan bli aktuelt med FP4 i Europa også.

democomputer and DJasko like this.
  5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,053
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg har sjekket litt rare destinasjoner for jeg har fått såpass høye skatter og avgifter at jeg har tenkt at det ikke lønner seg og at det er bedre å reise med feks DY for et par hundrelapper ekstra.

6. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,050
    Bonuspoeng:
    183
    Inntrykke mitt er at mellomlanding i CPH utløser noe høyere skatter og avgifter enn direkteruter eller mellomlanding på ARN / BGO / SVG (fra OSL).

Jeanette liker dette
  7. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    10.000 poeng per pers plus 425 i avgifter for biz til Riga i juli er en ok deal synes jeg. Er vel mer enn gjennomsnittlig glad i å reise business, inkludert Europa business, og har stort utbytte av FP og Europa business, rundt 10 reiser i den kategorien siste 6 mnd.

EndreD, Trent600 and Jeanette like this.
  8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,871
    Bonuspoeng:
    183
    For land med høye flyplassavgifter eller ekstra skatt for reiser i business class kan avgiftene alene tilsvare en billig økonomibillett. Frankrike og Storbritannia utmerker seg her.

tobeornot999, Jeanette and stekus like this.
  9. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,053
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg sjekket litt ulike destinasjoner nå, og det er veldig store forskjeller i skatter og avgifter. Men fant også bonusbilletter i perioder flybilletter er dyre, og da er det jo en veldig god deal.

10. ME262

ME262 Medlem

Likes mottatt:
    879
    Bonuspoeng:
    93
    Dette kortet har fått gratis reklame i form av plapring i diverse aviser om hvordan man skal skaffe seg gullkort. Så da blir det sånn :rolleyes:

Alekseolsen liker dette
  11. prisjeger

prisjeger Travelhacker wannabe

Likes mottatt:
    464
    Bonuspoeng:
    63
    Prisøkningen på kortet er uhyre... I vinter gikk jeg hardt på min alarmleverandør og sendte oppsigelse - ikke trussel om oppsigelse, jeg sendte mail med oppsigelse og tenkte "se hva som skjer..." Resultatet var at prisen på alarmabonnementet ble kraftig redusert. Har noen faktisk sagt opp kortet, hva skjer da? Mener å huske noen skrev noe om dette i forbindelse med forrige prisoppgang, men finner ikke noe... Må innrømme at jeg har fått nok av reduseringer i hvor attraktivt både Eurobonus og SAS MC har blitt nå, føler jeg er del av et sosialt eksperiment der de forsker på hvor dyrt og dårlig dette kan gjøres før kundene forlater skuta og oppgir hele bonusprogrammet, litt som med Strawberry og Spenn... :(

12. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,602
    Bonuspoeng:
    113
    Alarmselskap er kronisk, spesielt de store. Utrulig hva man kan prute hos de. Tviler på at banker er på samme nivå

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,258
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tviler på at banker har lov til å være på samme nivå. Det er en mye tyngre regulert bransje

14. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,509
    Bonuspoeng:
    113
    Da kom standard svaret:

15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,598
    Bonuspoeng:
    293
    Her mitt autosvar:
    Det betyr indirekte at kostnaden for business i Europa versus Plus ikke er grunnen, for da burde de vel økt i alle land. Så 43% høyere kostnader på kontoret i Norge?

EndreD liker dette
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,871
    Bonuspoeng:
    183
  17. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    830
    Bonuspoeng:
    93
    Her er svaret jeg fikk, kanskje ikke AI-generert, men sier uansett ingenting vettugt:

"Hei XX, Takk for din henvendelse. På grunn av høyere kostnader for drift av fordelsprogrammet vårt, har vi valgt å regulere årsprisen for å opprettholde fordelene i kortet. Vi kommer ikke til å kunne gå inn på flere detaljer rundt dette. Det er en økning som har skjedd på grunn av økte kostnader som har gjort at årsavgiften må endres. Hvis du ikke ønsker å forlenge dette kortet hos oss, kan du si det opp før neste årsavgift belastes. Man kan da sende oss en melding fra appen/nettsiden om at man ønsker å si opp kortet og det skjer da omgående. Du kommer motta neste årsavgift i December 2026. Ønsker dig en fin dag. Med vennlig hilsen, Hannah"

Jeg klarte ikke å dy meg, og sendte dette tilsvaret:
    "Hei igjen. Dette var et svar som (som forventet) ikke sier noen ting annet enn det som sto i deres første henvendelse i saken. Når dere "ikke kan komme inn på detaljer", så er det helt åpenbart at det er ting dere ikke ønsker at kundene skal vite, dvs. at dere vil øke prisen hinsides over prisøkningen på absolutt alle innsatsfaktorer uten noen god grunn. Om det er organisasjonsmessige årsaker til dette, skal det ikke belastes kundene. Jeg får telle på knappene inntil neste forfall, men dere har ihvertfall ikke lagt inn noen god søknad om forlengelse av mitt kundeforhold gitt de (manglende) opplysninger som foreligger. Kunne dere i det minste tilført noe av verdi for kundene, og som kunne forsvare en så hinsides prisøkning, så ville det naturligvis forholde seg annerledes, men det har jeg begrenset tro på vil skje. Mvh XX

themichael and Alekseolsen like this.
  18. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    Og her svarer jeg fikk fra dem:
    «
    Hej
    Tack för ditt meddelande.
    Vi tar med oss denna feedback till berörd avdelning. Som du säkert själv förstår så kan vi inte gå ut med interna organisatoriska kostnadsnivåer.

Önskar dig en fin dag.
    Med vänlig hälsning,

Albin

19. Griffen

Griffen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    13
    Mitt standardsvar:

Attached Files:

20. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    830
    Bonuspoeng:
    93
    Når det så klart og tydelig sies at dette kun gjelder Norge, så er det ganske klart at det er momsen det er snakk om

Del denne siden