SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,107
    Bonuspoeng:
    293
    SAS har uttalt at de skal bli omtrent som i dag ..
    Så vil tiden vise hvordan det blir.

stashorizor and Nordlands like this.
  2. rsteink

rsteink Nyfrelst

Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    18
    Da har det omsider kommet konkret informasjon rundt endringene i ekstra-, status- og grunnpoeng. Limer inn fra SAS informasjonssider:
    • Ekstrapoeng blir til bonuspoeng.
    • Statuspoeng blir til nivåpoeng.
    • Grunnpoeng vil ikke lenger brukes. I stedet, når du flyr med SAS eller et alliansepartnerflyselskap, tjener du både bonus- og nivåpoeng.
    Dette minner jo mer om KLM/AF-modellen, hvor man skiller på XP (nivåpoeng) og miles som "bonusvaluta". Synes i utgangspunktet dette er ryddigere og enklere å holde styr på, når man først har satt seg inn i det.

Jeg sitter igjen med noen spørsmål rundt statusbygging i SAS EB, og lurer på om noen her inne har hørt noe - eller hva man tror - rundt følgende:
    • Vil man fremdeles få 5000 grunnpoeng (senere nivåpoeng) etter 1. september når man blir Conscious Traveler?
    • Vil man fremdeles kunne kjøpe et gitt antall grunnpoeng (senere nivåpoeng) etter 1. september, for å nå neste medlemsnivå?

3. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,353
    Bonuspoeng:
    113
    Det regner jeg med, det er ikke kommunisert noen endringer og dette er rene SAS-tiltak som ikke har noe med Skyteam å gjøre..

4. Bonsai

Bonsai Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    53
    SAS har kommet ut med info til groundhandlere ang overgangen.

Mye ser ut til å bli det samme, men boardingen blir nå 5 steg istedenfor dagens 4 da EBS + skyteam elite blir innført i gruppe 3, mens SAS go flyttes til gruppe 4.

Attached Files:

Teknolai, OSLOJW, Meursalt and 14 others like this.
  5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Tror poenget var at Grunnpoeng forsvinner. Og begge disse er måter å skaffe grunnpoeng på. Vi får håpe at man ender opp med å få både bonuspoeng og nivåpoeng for begge etter 1. september, men det kan jo være at man bare ender opp med en av typene.

6. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,206
    Bonuspoeng:
    183
    En endring som jeg setter stor pris på, og som fungerer veldig fint hos AF, men som jeg lurer på om kommer til å fungere i Norge er at når det åpnes for gruppe 3, så skal det være en egen sluse for boarding av etternølere med gruppe 1 og 2. Enten manuelt eller med egen sluse. Denne skal være tydelig merket. LH har det samme i Norge nå, men det er ikke særlig tydelig merket, så man må manuelt være frempå. Eneste måten hvor det virkelig fungerer er sperrebånd som sluser inn mot slusene.

Teknolai, tmolvik and holmen like this.
  7. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    487
    Bonuspoeng:
    63
    Umiddelbart høres dette alt for "avansert" å få til i Norge....(litt fordomsfullt sagt)

magnusant liker dette
  8. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,309
    Bonuspoeng:
    113
    Trenger ikke det. Funker fint å bare gå forbi køen mens du roper "Diamond/gold (stryk det som ikke passer") coming through....." ;)

Are, Teknolai, Cumulus and 6 others like this.
  9. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,206
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, det er vel derfor jeg er glad for at manualen er ganske detaljert på hvordan det skal settes opp for at man ikke skal føle seg alt for komplett idiot når man gjør seg nytte av det. Spenningsmomentet er om type EVE, BDU og ALF forholder seg til det.

Staralliance, Rscott and Spielhaug like this.
  10. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir vel omtrent som punktet om at prio-baggasje skal først på båndet på OSL. Litt sånn "LOL - se som vi bryr oss" :)

Teknolai, Frode789, furlong and 4 others like this.
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Var vel en uttalelse om at de prøver å innføre noe sånt ja, men husker ikke når og hvor

12. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Med litt fritidsproblemer her i går leste jeg gjennom hele den nye manualen som er linket til over. Hvis bare halvparten faktisk blir respektert og gjennomført går vi gode tider i møte.

Teknolai, Frode789, Meursalt and 2 others like this.
  13. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,206
    Bonuspoeng:
    183
    Står i manualen som er lagt ut noen poster ovenfor at det skal praktiseres fra 1. sept. Tydeligvis noe SAS er forpliktet til overfor Skyteam.

14. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    999
    Bonuspoeng:
    93
    Håper dette er noe de klarer, i det minste på de største flyplassene.
    Føles så dumt å måtte komme tidlig til gate for å kapre seg en plass nærmest skranken, for å unngå å komme etter hele hopen.

De fleste større flyplasser har en egen priority linje som er åpen hele tiden, så man kan komme rolig ruslende fra lounge og gå rett om bord. Mye mer verdi for status/dyrere billett.

altejoha, Frode789 and Rscott like this.
  15. strikerbird

strikerbird Medlem

Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    8
    Leste dokumentet nettopp. Ser 2 ting jeg ikke liker.
    1. Vi mister lounge tilgang på ren innenriks fly utenfor Skandinavia.
    2. SAS Go light får fortsatt ingen gratis baggages som elite plus.

16. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,309
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan skal man forstå lounge adgangen? Det er fortsatt 1 gjest eller 4 familie medlemmer. Gjelder det bare sas lounger eller er det familietilgang også på ST lounger ?

17. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,353
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er info til SAS ground handling og dermed SAS' håndtering.Tror ikke du kan lese så mye ut av denne ift. hvordan praksis er/blir i Skyteam..

18. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,357
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er spent på hvordan tilgangen til Skyteam-billetter blir for Eurobonus-kunder. Får vi tilgang til alt hos partnere, eller blir det restbilletter ingen vil ha, slik det føles som i Star Alliance i dag?

Et tilfeldig søk på Awardfares gir meg håp om at bonusbilletter får økt tilgjengelighet:

skyteamaward.png

Greit nok, avgiftene så ut til å være 300 euro hver vei i Business, så det forklarer kanskje noe av tilgangen, men jeg er i det minste håpefull for at bonuspoengene mine kommer raskt til å få ben å gå på i fremtiden.

19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,592
    Bonuspoeng:
    183
    Flying Blue har dynamisk prising av egne flyvninger og derfor nesten alltid ledige bonusbilletter. For et mer realistisk bilde av fremtidig EuroBonus-tilgjengelighet hos AF/KLM må vi trolig se på hva partnere som Delta og Virgin kan booke i dag.

20. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,357
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekket Delta, og det ble merkbart færre billetter ja, og mange av de var typ 22 timer eller lenger for business-klasse på utreisen, ingen på hjemreisen (i september). Ser bedre ut lenger frem i tid, så det er jo noe.

magnusant liker dette

Del denne siden