SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    113
    Lite erfaringsgrunnlag. Kun fløyet eco MVD-BUE-MDZ med de. Var helt greit. Mistet connection i BUE pga dårlig vær i MVD, de fikset plass på neste fly og bag kom frem. Reiser gjerne med de igjen.
     
    stekus and Krjemb like this.
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,191
    Likes mottatt:
    8,522
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fin liste, selv om det nok finnes flere meninger rundt mange av kommentarene...

    Her i Europa vil jeg feks absolutt ikke si at AF er bedre enn LH. Og i Asia har Vietnam altfor lite rutekart.

    Men klart, det blir gøy å prøve en del av disse selv om jeg holder fast på at ST ikke akkurat representerer kremen av verdens flyselskap samlet sett.
     
  3. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    3,439
    Bonuspoeng:
    93
    At Air France er bedre enn LH var først og fremst med tanke på produktet de leverer ombord.
     
  4. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    En ting er hva som teoretisk har vært mulig å booke i *A. Det hjelper jo ikke at det feks finnes ruter til Australia når det i praksis er umulig å finne ledige bill. For meg som hovedsaklig har reist 4 personer longhaul i biz i skoleferiene har utvalget i praksis vært TAP, Avianca og Turkish. Dersom tilgjengeligheten med ST er bedre enn med *A kan det i praksis oppleves som en forbedring fra *A. Kan jeg feks finne ulike destinasjoner i karibien for 4 pers i biz i høstferien/vinterferien med kun en mellomlanding og med KLM eller AF vil jeg si at det er en forbedring fra dagens tilbud.
     
    Gabface and Cumulus like this.
  5. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,311
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor mange ST avganger går hver dag fra Norge kontra *A ?
    Mitt inntrykk er at det er betydelig flere *A avganger enn ST?

    Selv om det kanskje er god ST tilgjengelighet fra hubbene ute i Europa, frykter jeg at billetter fra Norge til disse hubbene kan bli en flaskehals?
     
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,330
    Bonuspoeng:
    113
    Flere ganger har jeg startet langdistanse hos star alliance med å fly ned til Frankfurt kvelden før og overnatte der. Så jeg antar det samme kan bli nødvendig her, bare at man overnatter i Amsterdam eller Paris istedenfor.
     
    magnusant, tobeornot999 and Storbaba like this.
  7. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    3,439
    Bonuspoeng:
    93
    KLM har opptil 5 daglige avganger fra SVG, mens LH har 2. Så fra Sørvest er det i det minste bedre frekvens. KLM flyr dog med 175/190, mens LH har A319/20 på sine avganger, så ikke kjempeforskjell i antall seter.

    KLM har daglige flighter fra TRD, mot *A sine 2 ukentlige.

    KLM har også flighter til AES og KRS, hvilket man ikke finner i *A.

    Usikker på BGO, men her er det muligens liten forskjell.

    OSL har vesentlig flere *A-flighter og destinasjoner med BRU, FRA, MUC, ZRH, VIE, LIS, IST, ATH, WAW, vs ST sine 2 (AMS og CDG) non-SK-flighter.

    TOS er også bedre dekket av *A enn ST.
     
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,191
    Likes mottatt:
    8,522
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, absolutt - og det kan ha vært nødv både før og nå.

    Hvis noen fortrekker CDG foran MUC eller (litt verre) FRA kan de rekke opp hånden :D
     
    RoadKing liker dette
  9. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    1,047
    Bonuspoeng:
    93
    Mg15, cooolcatz, jgroneng and 5 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,173
    Likes mottatt:
    36,706
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kan rekke opp hånden så mye vi vil, men vi har ikke noe valg. Eller. du kan velge å bli i *A og prøve deg på senator. Eller bli med SK til ST. Jeg vil heller til FRA en til CDG. Men jeg gleder meg til CDG og AMS og andre muligheter. Feks, SAS til Europa + Vietnam Airlines til asia.
     
    magnusant liker dette
  11. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    709
    Likes mottatt:
    982
    Bonuspoeng:
    93
    Ja eller China airlines, eller Korean...
     
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Hos Air France er det slik, og da gjelder det vel oss da?
    «This lounge is dedicated to Air France’s La Première, Business and Flying Blue Elite Plus customers, and is also open to eligible customers of KLM and SkyTeam partner airlines.»
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Hos Air France skal vi ha tilgang ja. Så lounge skal vi nok få når vi reiser neste år. :)
     
  15. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,978
    Likes mottatt:
    3,943
    Bonuspoeng:
    113
    Noen vet noen om hvordan loungesituasjonen på LHR blir? Det er ganske glissent borte på T3/4 etter at Skyteam la ned allianseloungen sin:confused:
     
  16. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,160
    Likes mottatt:
    7,490
    Bonuspoeng:
    293
    Ser ut som det mest sannsynlige er Long Haul Business og First for Delta pluss Skyteam, men siden de nye loungene ikke er ferdige så vet vi jo ikke 100% sikkert.
     
    holmen liker dette
  17. Trykkern

    Trykkern Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    99
    Bonuspoeng:
    28
    På CDG kan det jo bare bli bedre, der er det jo ingen lounge for *G i dag...
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sliter med å få riktig bonusprogram lagt til på fremtidige flighter. Noen som har noen gode tips?

    Skal jeg legge til M&M i SAS appen? Eller i LH appen? Setevalh blir borte, og FF nr blir borte, får ikke lagt til, etc. Lettere frustrerende..
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,295
    Likes mottatt:
    17,731
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg la til EB i SAS appen, og endret til MM på nettsidene til LH. Fikk da valgt «riktige» seter hos LH.
     
    holmen and paron like this.
  20. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,160
    Likes mottatt:
    7,490
    Bonuspoeng:
    293
    For min reise forrige helg med 1xNH i tillegg til flights med Lufthansagruppen skjedde det du beskriver med at FFnr ble borte hvis jeg prøvde å bruke SAS-appen. Jeg hadde derimot ikke noe problem med at setereservasjoner forsvant samtidig. Løsningen ble uansett å bruke Lufthansaappen.

    Har en annen bestilling litt fram i tid der alle flights er Austrian og alt fungerer som normalt, så det kan være grunnen til at dette skjer er hvilke flyselskap man har i bookingen
     
    Maggie and holmen like this.

Del denne siden