SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,160
    Likes mottatt:
    7,490
    Bonuspoeng:
    293
    Skyteam har tydeligvis fått for seg at igjen med mobilskjerm kan tenke seg å bruke Loungefinderen. Tror du kan komme rundt det ved å krysse av for "Side for datamaskiner" i Chrome.
     
    1884derby liker dette
  2. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    822
    Bonuspoeng:
    93
    Takk! Fikk til nå, ved å trykke meg videre på ‘lounges’ i menyen som dukker opp nederst på siden :)
     
  3. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,829
    Likes mottatt:
    8,311
    Bonuspoeng:
    183
    Noe håp om at SAS kommer til å kjøpe seg inn igjen på tilgang til tredjeparts lounger når de går over til Skyteam?
     
  4. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    822
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har ikke satt meg inn i ST lounge policy, men har vel forventet at SK gull/diamant gir Lounge tilgang så lenge en flyr en ST-operert flyvning. Dette har jo vært en forutsigbar policy i Star Alliance.

    Når jeg nå sjekker BER, står dette: IMG_4477.jpeg

    Med mindre SAS dukker opp på denne lista…har jeg da ikke Lounge i Berlin om jeg flyr SAS go hjem til Norge? (Gitt at jeg har SK gull/diamant)
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,191
    Likes mottatt:
    8,521
    Bonuspoeng:
    183
    Før 1. september: nei.

    Fra 1. september og utover: ja. Hvis det blir så smooth overgang som SAS lover på sassalesinfo, så skal du inngang på alle Skyteam lounges med SAS EBG/EBD/EBP med dagsaktuell SAS billett.

    Gjenstår å se om det blir sååå smooth :p
     
    magnusant and 1884derby like this.
  6. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,160
    Likes mottatt:
    7,490
    Bonuspoeng:
    293
    BER har ingen Skyteam-lounge og det er sikkert bare KLM og AF som flyr dit. Evt er det bare de som ønsker å betale for Loungetilgang. SAS har uttalt at de ønsker å ha Lounge på de flyplassene som har Lounge idag, så mest sannsynlig får vi tilgang I september.
     
    Nordlands and 1884derby like this.
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,191
    Likes mottatt:
    8,521
    Bonuspoeng:
    183
    Skyteam.com er ikke enig med deg, men lister opp denne loungen og kaller den for en ST lounge + lister opp access, som bla sier at ST Elite Plus har access sammen med en gjest.

    Samtidig er loungen driftet av tredjepart, og har god blanding av også OW flyselskaper med tilgang - så ting er litt uoversiktlig her.

    (Ja den heter Tempelhof, men det er loungens navn og må ikke forveksles med den nedlagte flyplassen med samme navn :D )

    upload_2024-6-16_11-48-44.png
     
    Last edited: 16. juni 2024
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Tenker vi får vente å se..
    Fasit får vi vel etter 1. september ..
     
    1884derby liker dette
  9. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,160
    Likes mottatt:
    7,490
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en kontraktslounge. Vil tro det er der man kommer inn med Priority Pass eller Loungekey også
     
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,211
    Likes mottatt:
    1,950
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en kontraktslounge, men man kommet ikke inn med PP eller Lk lenger, det er vist for mye folk. Alt Lk har på BER er en 15e voucher på en restaurant.
     
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,160
    Likes mottatt:
    7,490
    Bonuspoeng:
    293
    Ouch. Det er jo som regel godt under verdien av klippet
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg ser på den reguleringen de har av lounge aksess (ex SFO), ST airlines den og den, til denne loungen, skyteam airlins den og den til annen lounge osv, så må jeg si ST ser ut som en veldig uformell organisasjon. *A går langt utenpå dem, der er det en for alle og alle for en, mens i ST... Kanskje ikke så rart tatt i betraktning at det er AF som er en av primus motorene der. Franskmenn har jo sine greier.
     
    tobeornot999 liker dette
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Med business med SAS fra SFO finner vi nok en bra Lounge .. selv om vi ikke kommer inn på Polaris ..
     
    RoadKing and magnusant like this.
  14. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    113
    Neppe i seg seg selv. Men dersom det blir til at SAS i 2025 endrer fra Plus til Biz i Europa så vil nok kravet/behovet for lounges plutselig oppstå for å være konk.dyktig på biz, så det er håp..
     
    tobeornot999 and Brukernavnet like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, regner med det, men jeg bare reagerte på den segmenteringen de har i ST. Det vitner jo ikke om en gjennom sammensveiset allianse.
     
    Malmo liker dette
  16. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,191
    Likes mottatt:
    8,521
    Bonuspoeng:
    183
    Se på bunken av medlemmer... Der hvor *A til sammenligning har stort sett selskaper som er kjent for kvalitet, er jo ST den rake motsetningen.

    Ikke lett å sammensveise en ganske jalla, svært blandet gruppe av selskaper (med noen få hederlige unntak):

    upload_2024-6-17_20-36-35.png
     
    RoadKing and NoLimit like this.
  17. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    Noen med erfaring fra aerolineas Argentinas? Teller de og til ganske jalla?
     
  18. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    709
    Likes mottatt:
    982
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis vi tenker longhaul, vet jeg ikke om jeg drømmer om å fly Aegan, egyptair, croatia, air india eller LOT heller altså... så jeg vil påstå det er ganske blandede drops i *A også.
     
    EgilSk, thfagert and Rapolo like this.
  19. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    931
    Likes mottatt:
    3,439
    Bonuspoeng:
    93
    Aerolineas Argentinas = Avianca
    Aeromexico = Avianca + Copa
    Air Europa = TAP, dog på vei ut
    Air France = Lufthansa, men bedre onboard-produkt
    China Airlines = EVA Air
    China Eastern = Air China
    Czech Airlines = Croatia Airlines
    Delta Air Lines = United
    Garuda = Ingen direkte sammenligning, men god dekning Indonesia i det minste.
    ITA Airways = Italias Swiss/Austrian, dog på vei ut
    Keny Airways = En fattigversjon av Ethiopian
    KLM = tilsvarende Swiss+Austrian+Brussels, men med bedre nettverk
    Korean Air = Asiana (bokstavelig talt) + ANA
    Middle East Airlines = Aegan, men med litt mer eksotisk rutekart
    Saudia = EgyptAir
    TAROM = LOT/Croatian, kanskje det kjipeste selskapet i ST
    Vietnam Airlines = Thai, men med et mindre rutekart
    Virgin Atlantic = Ingen direkte sammenligning, men ryktes å være meget bra kvalitet, samt et spennende rutekart
    XiamenAir = Shenzhen Airlines

    Det som mangler i SkyTeam er noe tilsvarende Singapore Airlines, Air New Zealand, Turkish Airlines. Når det gjelder dekning av ruter er de største hullene Turkestan, Stillehavsøyene, Europa-Sørøst-Asia og Afrika (først og fremst frekvens).

    Jeg velger å gå inn med holdningen om at det ikke blir så ille. Mye står dog og faller på at Air France og KLM kan levere en tilfredsstillende tilgjengelighet.

    Hvis det fremover blir alvor av ryktene om at Etihad er på vei inn i alliansen og SAS beholder noen av de eksisterende partnerne blir det nok gøy å fly fremover også.
     
    Last edited: 19. juni 2024
    milehigh, Teknolai, Liza and 13 others like this.
  20. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,479
    Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg syns det blir vanskelig å sammenligne uten å ha faktisk prøvd flyselskapene, og det koker jo også ned til hvilken tilgjengelighet vi vil ha.
    Det har jo ingenting å si hvilket nettverk de forskjellige selskapene har om vi ikke får tilgang til det, men at det er noen produkter i ST jeg gjerne vil prøve er det ikke tvil om:)

    Jeg er jo litt i tvil til hvor mye SAS tør å kødde med EB, så på samme måte som jeg frykter økning i pris i starten så frykter jeg at det blir god tilgjengelighet rett etter overgangen som etterhvert vil forsvinne.
     
    Rapolo liker dette

Del denne siden