SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,250
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg får lagt til M&M. nummeret i SAS appen
    Må lagre det hele en gang til, hvorfor? Spør SAS IT
    Da fikk jeg legge inn seter i LH appen som Senator
     
    holmen liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,477
    Likes mottatt:
    62,745
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for innspill, da får jeg bare prøve igjen.

    På en booking har jeg én SAS flight først, og så Austrian og så Swiss. Der får jeg nå ikke velge seter hos SAS. o_O
     
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,172
    Likes mottatt:
    8,487
    Bonuspoeng:
    183
    Først må vi finne ut hvilken terminal SAS flytter til, og når/om de flytter.

    T4 er vel det mest "riktige" med de fleste ST flights, men det er også ganske fullt der - så ingenting er sikkert.

    Men ST lounge situasjonen er uansett temmelig trist på LHR, ja
     
    watchaddicted liker dette
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,976
    Likes mottatt:
    3,942
    Bonuspoeng:
    113
    Nitrist opplegg altså. ST-selskapene er ganske dårlige på lounge generelt virker det som.
     
    tobeornot999 liker dette
  5. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    4,648
    Bonuspoeng:
    113
    En annen greie med overgangen er at både AMS og CDG er ganske slitne og skitne flyplasser.
    Her er et eksempel på en familie som er «stranded in airport». Bildet er tatt sist uke på AMS ved D72, og familien ligner på Rattus Norwegicus. IMG_4450.jpeg IMG_4451.jpeg IMG_4452.jpeg
    Dette er faktisk et sikkerhetsproblem. Ikke bare har de tatt seg forbi Securitas uten å bli oppdaget, men de har en lei tendens til å gnage på kabler.
    Det er jo mange politihunder i tjeneste der, så kanskje på tide med en politikatt?
     
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,172
    Likes mottatt:
    8,487
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke bra! De kommer jo frem overalt de dyrene der, når det finnes noe å bite på.

    Og AMS er skikkelig møkkete, ja.

    CDG ser litt bedre ut på renhold de gangene jeg har vært der (og har spennende arkitektur).

    Men til transfer-bruk er CDG et langt og vondt mareritt :(
     
    The_Dude and kiev like this.
  7. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,515
    Likes mottatt:
    36,895
    Bonuspoeng:
    293
    Eg har sett mus i Lufthansas panoramalounge på München (eller var det Frankfurt), men det er nokre år sidan...
     
    kiev liker dette
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,427
    Likes mottatt:
    4,322
    Bonuspoeng:
    113
    Siden vi flyr mye fra Frankfurt så tenkte jeg å gjøre litt research rundt loungetilgang, og jeg må si at (ihvertfall på Frankfurt) så virker Skyteam som en lite solidarisk allianse.

    Lounge 1: Sakura Lounge
    For: First/Business/Elite Plus som reiser med China Eastern, Korean Air, Vietnam Airlines

    Lounge 2: Sky Lounge
    For: First/Business/Elite Plus som reiser med Tarom

    Lounge 3: AF Lounge
    For: First/Business/Elite Plus som reiser med AirEuropa, AirFrance, Czech Airlines, ITA Airways

    Lounge 4: Air Canada Maple Leaf Lounge
    For: First/Business/Elite Plus som reiser med Middle East Airlines

    Lounge 5: Priority Lounge
    For: First/Business/Elite Plus som reiser med: China Airlines, Saudia

    Veldig oppdelt der altså, og ikke lagt opp til lounge-hopping som på Heathrow :)

    Og hvor skal de som flyr KLM gjøre av seg?
     
    NoLimit and kongenamundsen like this.
  9. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Moralen er vel å holde seg til CPH/AMS/CDG?
     
  10. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,140
    Likes mottatt:
    7,453
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel ikke usannsynlig at alle egentlig har tilgang til AF-loungen, men at de forskjellige flyselskapene som står oppført på andre lounger har valgt å inngå avtaler med tredjepart fordi AF-loungen er full/i feil terminal/etc.
     
    magnusant liker dette
  11. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,172
    Likes mottatt:
    8,487
    Bonuspoeng:
    183
    Trodde nesten ikke det jeg leste, så jeg måtte sjekke ut

    https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder/?airportcode=FRA

    Og du har 100% rett, det er faktisk så utrolig gjerrig som det. Ikke så mye for å "styre" passasjerer en preferert retning, men det er rett og slett ikke mulig å gå inn i andre lounger enn den ene som er listet opp.

    Hjelper ikke med gull/elite plus heller. Teksten er tydelig nok, i alle fall.

    Mulig @Jorge har et poeng, men det ser ikke slik ut: også AF loungen er restricted til de selskapene som @HaraldOslo listet opp.
     
    NoLimit liker dette
  12. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,140
    Likes mottatt:
    7,453
    Bonuspoeng:
    293
    For meg ser det ut som AF Lounge er forbeholdt Schengen-flights, mens non-schengen flyselskap er spredt utover diverse tredjepartslounger. KLM har også tilgang til AF Lounge selv om de ikke er listet, og jeg gjetter på at SAS kommer til å bli lagt til denne listen etterhvert.

    Uansett så tror jeg at enhver som forventer å kunne dra på en Loungesafari som er verdt det i Skyteam kommer til å bli skuffet.
     
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,427
    Likes mottatt:
    4,322
    Bonuspoeng:
    113
    Hjelper lite når familien er i FRA :D
     
    NoLimit liker dette
  14. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,277
    Likes mottatt:
    2,232
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, den er jo kjip.

    Så ikke så veldig staselig ut den AF-loungen, heller.
     
  15. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,073
    Likes mottatt:
    7,046
    Bonuspoeng:
    183
    Nok et (eller flere) spørsmål om reise etter overgangen til Skyteam, hvor ulike leg går med mix av *A og Skyteam-flighter: Hvis man i dag booker en tur-retur OSL-LHR-BKK med SK+TG (en CT-booking i klasse C eller F), hvor reisen foregår etter at SAS er ute av Star Alliance, vil da reisen i hovedsak kunne gjennomføres som før, med tanke på bagasje og loungetilgang? (Er forresten nyslått LH Senator, om det kan ha noe å si for en slik reise)

    Altså: vil bagasje sjekkes hele veien, selv om både utreise og hjemreise foregår med selskap i to ulike allianser, eller må den hentes ut på LHR før ny innsjekking der (det går vel også mot terminalbytte for SAS når de forlater *A)?

    Og når det gjelder lounger: hvordan vil tilgangen til disse påvirkes? Gullstua på OSL er vel trygg (er EBD på reisetidspunktet), men hva med Star Alliance-loungene på LHR-T2 (før TG-flighten LHR-BKK)?

    På BKK før hjemreisen bør vel *A-lounger være i boks, siden BKK-LHR går med TG C/F? Regner vel nesten med at før siste leg på hjemreisen (LHR-OSL) har man ikke tilgang til *A-lounger på LHR-T2 (jf. også mulig/sannsynlig terminalbytte).
     
  16. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    431
    Likes mottatt:
    722
    Bonuspoeng:
    93
    Siden du har senator så skal du ha tilgang til *A-loungene etter 1sep, men du har tilgang uansett pga C eller F og da.. :)
     
    funkenstein liker dette
  17. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    304
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Kan være nyttig å be checkin å registrere SEN på boardingkortet, det går selv om det er bonus billett via annet programm, hvis du har behov for gullstuen et sted
     
    Lnbre liker dette
  18. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,900
    Likes mottatt:
    8,167
    Bonuspoeng:
    183
    Søskenbarna til denne familien var i F loungen til Lufthansa på Frankfurt, schengen området…
     
    kiev liker dette
  19. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,281
    Likes mottatt:
    4,648
    Bonuspoeng:
    113
    Familien på AMS var tydelig i slummen, men dette må være noen riktige luksusmus med F-billett eller Centurionkort?
    Uansett så bør det øyeblikkelig settes inn politikatt av det riktig morderiske slaget!
     
    paramberg liker dette
  20. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    304
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Vet vi noe om award kostnader innenfor skyteam når de blir booket med Eurobonus?
     

Del denne siden