SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Jobb jobb jobb

    Innlegg:
    10,322
    Likes mottatt:
    37,041
    Bonuspoeng:
    293
    Det tror jeg ikke noen kan svare på enda. SAS har sagt at fra 1 sept kan vi booke EB reiser med noen av flyselskapene i ST. Ikke alle. Men ikke sagt hvilke enda. Og ikke hvilke som kommer senere.
     
    turaga008 liker dette
  2. turaga008

    turaga008 EBD | OWS | *AG

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    170
    Bonuspoeng:
    43
    Ja tenker det samme, hadde vært fint om SAS fikk på plass noe lignende om vi ikke får muligheten til å bruke Flying Blue avtalen. Det hadde vært en av fordelene om Eurobonus ble omgjort til FB, men slik ble det nå ikke!

    JAL er helt supert, rett under ANA spør du meg, uten at jeg har fått testet business vel å merke. Men lounge, service, og mat er veldig bra, og businessen er ny fra i fjor og ser nydelig ut.

    Lenke til Flying Blue avtalen forresten, for de nysgjerrige: https://www.flyingblue.com/en/earn/partners/airline-japan-airlines
     
  3. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Eurobonus og Flying Blue er helt uavhengig, så det er lite trolig at noen avtale KLM/Air France/Flying Blue har vil kunne brukes av SAS/Eurobonus. Det blir isåfall hvis KLM velger å kjøpe seg opp enda mer i SAS for så å slå sammen bonusprogrammene, men det vil isåfall ta mange år. En av hovedgrunnene til at de stoppet på den eierandelen de får nå er at noe annet ville krevd EU-godkjenning.

    Når det er sagt så står SAS fritt til å gjøre egne avtaler og de kommer garantert til å trenge en japansk partner som man kan bruke til å reise videre etter å ha fløyet SAS til Tokyo. Så får vi se om det blir JAL eller ANA
     
  4. turaga008

    turaga008 EBD | OWS | *AG

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    170
    Bonuspoeng:
    43
    Ja skjønner, vi får se hvordan det blir de neste årene mtp videre oppkjøp. Flying Blue har en nå en noe finere klang enn Eurobonus synes nå jeg :p

    En avtale med ANA eller JAL hadde vært supert. Krysser fingrene for at poengkostnaden ikke blir helt spinnvill som med Etihad.
     
  5. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,553
    Bonuspoeng:
    113
    Det som i mitt hode virker mest plausibelt med tanke på samarbeid er NH (av de grunnene nevnt over) TG og SQ. Med SQ har SAS et JV på CPH-SIN og jeg vil tro (spekulasjon fra min side) at det er mye feed med SAS til denne flighten. Med TG er er ikke noe JV, men her er kanskje TG enda mer avhengige av SAS enn SQ er. TG opererer nå fra både CPH, OSL og ARN. Om TG mister muligheten for SAS-feed på disse vil jeg tro at de ikke har grunnlag for å opprettholde ruter/frekvens.

    Personlig ville jeg kanskje heller set at SAS selv satset på noen av disse destinasjonene når/om de har tilgjengelige fly. CPH-BKK og code share med Bangkok Airways, CPH-SGN/HAN med code share med alliansepartner Vietnam Airlines eller CPH-CGK med code share med alliansepartner Garuda. Når det er sagt har vel Anko sagt at ekspansjon østover ikke er aktuelt pga stengt russisk luftrom. Dog er vel sørøst-Asia mindre eksponert for dette. Kanskje mer aktuelt å drømme om en CPH-MEX eller CPH-EZE, med førstnevnt som mest aktuell.

    Først og fremst blir det vel økt samarbeid med AFKLM i form av code share. Har en drøm/håp om at det feks kommer en direkterute fra SVG til CDG fremover for bedre tilknytning til langruter. KLM har per dags dato opptil 5 daglige på SVG-AMS. Med restriksjoner på AMS på antall avganger blir det spennende å se hva de ser for seg fremover. Det ble vel nevnt av AFKLM at de ønsker å bruke CPH for å vokse.

    Det kunne også gitt mening for feks Kenya Airways med en rute til Skandinavia for å dekke inn tomrommet etter at SAS mest sannsynlig kutter båndene til ET.

    Det blir spennende å se hvilke endringer som skjer i ruteprogrammene til ST/SAS det neste året.
     
    Last edited: 08. juni 2024
  6. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Flying Blue kan bruke poeng på Bangkok Airways i følge nettsidene deres, noe som hadde vært meget OK om SAS også fikk til. Uten at jeg vet om det er noen bra tilgjengelighet eller om dette kan kombineres med billetten til feks BKK. Ei heller om det er god verdi for poengene om man hadde hatt Flying Blue-poeng
     
  7. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,015
    Likes mottatt:
    9,019
    Bonuspoeng:
    183
    Vært innom samme tanken. De har jo ikke annonsert at codeshare avsluttes med hverken TG, SQ eller NH enda. UA, TK, AC, CA, OU og LH gruppen har de jo vært raskt ute med info om at avtalene er ferdig.
     
  8. freddyen

    freddyen Veteran

    Innlegg:
    1,526
    Likes mottatt:
    1,501
    Bonuspoeng:
    113
    Tror dere SAS vil respondere på LHs statusmatch?
    I statusmatch-tråden det eksempler på at Senator-statusen kan forlenges ut februar 2026 med 6 legs for under 3000 kr.
    Kan SAS sitte stille i båten og kreve normal kvalifisering?
     
    NoLimit liker dette
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,514
    Likes mottatt:
    9,039
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. SAS er fortsatt på grensen til konkurs.

    Air France / KLM synes nok det er altfor mye gull/diamant/litt pandion hos SAS allerede.
     
  10. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,012
    Likes mottatt:
    2,375
    Bonuspoeng:
    113
    Etihad Airways og China Eastern Airlines har signert avtale med Skyteam!
     
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel de to som har signert en joint venture med hverandre? China Eastern er allerede i Skyteam..
     
  12. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,012
    Likes mottatt:
    2,375
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er korrekt, jeg har ikke betalversjonen av ck-in.dk og ser at leste de to linjene litt raskt!
     
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,311
    Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    De har jo avtale med så mange medlemmer nå at de nesten bare burde bli med snart :D
     
    Storbaba liker dette
  14. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    811
    Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk svar fra Eric (Senior Program Manager, Eurobonus) angående dette. Kort oppsummert: Nei, det er ikke mulig.

    upload_2024-6-14_15-54-41.png
     
    Storbaba, Insomnia4u, Rapolo and 5 others like this.
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,890
    Likes mottatt:
    12,218
    Bonuspoeng:
    183
    Bra at du fikk svar, frykta litt dette.
    Men f.eks da kan man jo splitte opp i x2 enveis? Beholde *A utreise og *S hjemreise på annen booking. Her bør jo bolaget vise goodwill og ikke ta betalt 60% for enveis. Poeng er jo på telefon manuelt dratt uansett….
     
  16. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,916
    Likes mottatt:
    8,592
    Bonuspoeng:
    183
    Blir dobbelt CT bruk på en slik løsning også
     
    Storbaba and snus_mumrikken like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,514
    Likes mottatt:
    9,039
    Bonuspoeng:
    183
    Bolaget har ingen penger og ingen kontroll over hva som skjer i overgangen.

    *A har sagt de aksepterer og leverer billetter booket på EBP mens SAS er inne der - også om avreise er etter SAS går ut.

    ST skylder ikke SAS eller kundene deres noe som helst, og bolaget kommer ikke til å vise noen goodwill som nødvendigvis vil koste dem penger.
     
    Frode789 and snus_mumrikken like this.
  18. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,178
    Likes mottatt:
    4,553
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for oppklarende svar. Det mest interessante i dette svaret er jo at de skriver at det vil være ‘certain non-Sky Team carriers’, altså i flertall. Blir dog litt mindre fleksibilitet at man ikke kan kombinere ST og non-ST, men la gå. Håper dette er noe de kan forbedre fremover. Det burde være veldig løsbart med interlining-avtaler og økt MCT i tilfeller hvor man er på forskjellige terminaler. Man kan jo allerede bestille billetter med flyplassbytter i byer som TYO, NYC, LON etc.
     
  19. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har fått ‘Lounge finder’ til Sky Team til å virke?!

    …eller har funnet en annen side som gir god oversikt



    Takk :)
     
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,514
    Likes mottatt:
    9,039
    Bonuspoeng:
    183
    Fungerer fint å velge seg destinasjoner og se lounges fra denne linken:

    https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder/
     
    1884derby liker dette

Del denne siden