Hvis bookingen er gjort med Eurobonuspoeng kan du ikke gjøre noen som helst endringer etter 31. august dersom det er en Star Alliance booking, eksempelvis LH.
Dette er ikke i henhold til det SAS selv skriver. Slik jeg leser det er det ingen problem å endre på en *A-bestilling etter 1. september, men du vil da kun kunne booke om til SK eller ST-flighter. PÅ STAR ALLIANCE FLYSELSKAPER Bestillinger: Frem til 31. august 2024 vil EuroBonus-medlemmer kunne bestille bonusreiser hos Star Alliance-flyselskaper ved å bruke Star Alliance Bonus Trip-bestillingsverktøyet, selv om reisedatoen er etter 31. august 2024. Ingen nye bestillinger hos Star Alliance flyselskaper vil bli tillatt etter 31. august 2024. Gyldige Companien Ticket kan brukes for nye Star Alliance Bonus-reisebestillinger frem til 31. august 2024. Ombestilling: Frem til 31. august 2024 kan du booke om Star Alliance-bonusreisen frem til 24 timer før avgang på utreisen, avhengig av tilgjengelighet, akkurat som i dag, selv om avreisedatoen er fra 1. september 2024. Når du har startet din reise vil du imidlertid ikke kunne ombooke hjemreisen. Fra 1. september 2024 kan du booke om bonusreisen din til en SAS-flyvning eller enkelte SkyTeam-flyvninger (avhengig av tilgjengelighet) ved å kontakte SAS kundeservice. Akkurat som i dag kan du booke om reisen inntil 24 timer før avgang på utreisen. Vær oppmerksom på at du ikke kan ombestille returflyvningen din når du har startet reisen. Akkurat som i dag, hvis noen poeng brukt i den opprinnelige bestillingen din har utløpt når du booker om reisen, vil nye poeng bli tatt fra den opprinnelige EuroBonus-kontoen. https://www.sas.no/eurobonus/skyteam/
Ja, det forstod jeg. Her tenkte jeg på en endring f.eks. business til first i LH slik jeg skriver over.
Er litt spent på om jeg, dersom jeg har booket en t/r med *A, kan endre enten utreisen eller returen til en ST-reise, så man har en allianse hver vei.
Nei, endring av kabinklasse heller som endring av billett og SAS vil etter alt og dømme ikke ha tilgang til LH F ved booking/endring f.o.m 1.9.24
Er det safe å begynne å bestille turer med KLM/AF og forvente at det blir både grunnpoeng og ekstra poeng for det i september/oktober? Eller bør jeg holde det på SAS only?
Nedenstående er fra sas.no - det eneste som fortsatt er uklart er hvilke selskaper som er på plass pr. 1.9 men det er vel rimelig å anta at AF og KLM er de som burde være først på plass....
Vi har en reise OSL-IST-TPE-DAD den 4/9 med retur SGN-IST-BRU-OSL den 15/9 booket med CT. Hvis jeg tolker dette rett og det skjer endringer mellom 1/9 og avreise 4/9 kan vi kun bookes om til flyselskap i ST, og bare de som er "klare" for SAS ... ?
Det er slik jeg forstår det også. Men om det skulle skje endringer (kanselleringer) fra de respektive flyselskapene sin side i den perioden er det så tett på at de helt sikkert vil ordne opp selv, for da har det i utgangspunktet 'skjedd noe'. Det skal være veldig spesielt om noen plutselig endrer på ruteprogrammet sitt på så kort varsel. Håper for SAS sin del at de er helt klare når vi ser 1. september, ellers blir det fort mye murring.
Hei! Jeg holder på å sette sammen en reise i Oktober ved bruk av CT og poeng. Har dere noen formening om hvilke flyselskap som ofte kansellerer og ikke booker om til nye avganger av seg selv? Jeg har for eksempel erfaring med at Turkish ikke automatisk booker deg om til ny flyvning dersom det blir endringer, mens United for eksempel har jeg god erfaring med, da de pleier å ta ansvar og booke om dersom det blir endringer eller kanselleringer. Setter pris på om noen vil dele sine erfaringer, da jeg er litt bekymret for hvordan det går med reisen om noen av flightene med Star Alliance selskap blir kansellert etter 1/9.
Turkish booket meg om pga sin egen schedule change men sørget ikke for at neste leg ble ordnet. Lufthansa og ANA har kansellert helt uten å sørge for ombooking. Fra min begrensede erfaring kan man ikke stole på at noen operating carriers tar ansvaret sitt.
Jeg har selv CT-reise etter 1. sept. Om det skjer kansellering, booker jeg bare om med ST-flyselskap. Jeg har booket mange flere CT-reiser både før og etter pandemi. Jeg føler ikke at noen flyselskaper skiller seg ut når det gjelder kansellering. Jeg har opplevd kansellering hos SK, LH og UA, kun UA har fikset ombooking automatisk.
Har ikke lest det noen steder, så har noen fått med seg dette problemet? Jeg har en reise med *A i november, kan jeg ombestille etter 01.09 slik at returen kan gå med ST? Eventuelt en miks av *A og ST?
Det eneste vi har å gå på i informasjonen på nettsiden er avsnittet under. Det er altså ingenting som spesifikt sier at det kommer til å gå å mikse og matche, men heller ingenting som avkrefter det.
I mitt hode står det sort på hvitt at man kan booke om *A-billetter etter 1. sept til flyvninger med SAS/ST, altså mix & match. Hovedutfordringen er vel først og fremst praktiske årsaker som at flyselskap i forskjellige allianser er på forskjellige terminaler som gjør at MCT blir høyere og at det generelt blir mindre beleilig med enkelte connections. En ren *A-utreise og en ren ST-hjemreise burde være smooth sailing.
Den samme teksten kan også leses som at man må booke om hele reisen. Spesielt siden det står "your bonus trip" og ikke noe om enkeltflights. Men jeg vil si at man ikke med sikkerhet kan tolke det noen av veiene. Som du sier så vil det jo i mange tilfeller være upraktisk å ha mellomlandinger der man "bytter" allianse uansett pga terminalbytte osv. Men ellers er det vel ingenting teknisk som stopper SAS fra å billettere på tvers av alliansene. Mener det ble diskutert i en eller annen tråd på forumet også..
Så lenge alle carriers på billetten har eticket interline, samt alle carriers i en retning har baggage interline så bør det fungere. Teknisk sett. I teorien kan det være krøll med prising ved frivillige endringer, men det er det ingen andre enn SAS som kan svare på.