SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Det tyske nettstedet "travel-dealz" spekulerer at EBS+ nå likevel ikke får gratis bagasje i Go Light etter overgangen til SkyTeam.

    https://travel-dealz.de/news/sas-go-light-kein-freigepaeck/ (på tysk)

    Som kilde refererer dem et svar fra SAS kundeservice:
    Videre skriver dem at alle relevante SkyTeam partnere praktiserer "0 + 1" regelen, slik at SAS vil bli det eneste unntaket i SkyTeam etter 1. september.

    For min del var gratis bagasje i Light et lysglimt med overgangen til SkyTeam, så det er jo litt skuffende å lese at det likevel ikke blir noe forbedring her.
     
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis dette er en Skyteam "regel" kan de sikkert komme unna med å droppe denne fordelen for egne statuskunder, men gi den til partnere sine statusholdere
     
    magnusant liker dette
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, på det praktiske feltet.

    Virkelig sært mot egne statuskunder om de velger å gjøre det slik, dog.

    SAS sine statuskunder (gull og oppover) får jo uansett tidlig boardinggruppe på SAS flights, og trenger ikke tenke på at de ikke egentlig har tillatt håndbagasje - for ingen kommer noensinne til å sjekke passasjerer i den tidlige gruppen.
     
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    2,023
    Bonuspoeng:
    113
    Kilden, altså SAS sin outsorucede kundeservice, er jo ikke noe jeg har spesielt høy tillit til når det gjelder å svare ut slikt.

    Jeg tar gjerne en mer offisiell, skriftlig uttalelse.

    Samtidig, når ikke Lufthansa gir HON/SEN innsjekket bagasje i Light er det jo snodig om SAS skal begynne å gi dette til sølv..
     
    magnusant liker dette
  5. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Håndbagasje er en offisiell fordel for Diamant/Gull når vi reiser i Go Light. Det er bare innsjekket bagasje som ikke er det.
     
    1884derby and tobeornot999 like this.
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    I Norwegian så får du en gratis innsjekket bagasje på maks 23 kg på dine flyvninger. Denne fordelen kan du velge når du har flydd 16 ganger i løpet av 12 måneder. Derfor ser jeg ikke det som noe særlig god ide for SAS å fjerne ekstra bagasje for sølvmedlemmer, fordi slike medlemmer er dem som ofte flyr mange legs på norwegian typisk 15-40 legs, og de fleste kunder er ikke bonusnærder som oss, og da vil de dumpe SAS som en varm stein om de fjerner den fordelen der for dem. For spør du ett sølvmedlem hvorfor de velger å ha sølv på SAS så vil en overveldende majoritet si at det er fordi de får ekstra bagasje på SAS.

    Hvis SAS skal spare noe i forhold til dette så blir det å heve kravet på sølv til å gjelde fra 10 legs til 20 legs, men å fjerne den fordelen vil jo være en sinnsyk tabbe fra SAS sin side, de bør ikke tenke den tanken der engang!
     
  7. andm

    andm Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Forventes det at +25 % statuspoengopptjening forvinner fra og med 1. september selv om billettene er kjøpt før den datoen? Jeg vil anta det, men da er jeg spent på om noen vil lage en sak av ut av at det på bestillingstidspunktet fremdeles står oppgitt poengsum med multiplikator.
     
  8. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    967
    Likes mottatt:
    765
    Bonuspoeng:
    93
    Så vidt jeg har forstått taper vi nå fordelen med ekstra statuspoeng, mens vi i bytte får noe mer ekstrapoeng; mener å huske det var snakk om + 50 % i stedet for + 25 % for gull. Forsåvidt greit om man uansett klarer å kvalifisere seg, men personlig ville jeg nok foretrukket å beholde den gamle løsningen.
     
    NoLimit liker dette
  9. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    I Terms and conditions som du aksepterer ved booking hos SAS har de dekning for at det er reglene på reisetidspunktet som gjelder, ikke bookingtidspunktet. Så nye regler gjelder nok fra 1.9.
     
    themichael liker dette
  10. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    En del år siden endret SAS noe i betingelsene for lounge adgang for EBS rundt julen, slik at jeg mistet lounge adgang. Jeg kjøpte da lounge adgangen, tok saken til flyklagenemnda og tapte (selv om det ikke var enstemmig). Dem refererte til samme regel.
    Så jeg tror man har lite å vinne når man klager på det her.
     
    Are liker dette
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Selv om de har offentliggjort nye regler fra 1.9 så lover de fortsatt +25% under bestillingsprosessen for reiser etter 1.9. Noe som burde gi folk en sterkere sak hvis man ønsker å krangle.
     
    themichael liker dette
  12. andm

    andm Nytt Medlem

    Innlegg:
    11
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    3
    Det er akkurat det at jeg blir lovet mer opptjening under betillingen som irriterer meg om det ikke stemmer.
     
    Gribb liker dette
  13. WingmanWizard

    WingmanWizard Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    18
    Hei Dere, prøvd å sette meg litt inn i opptjening av av poeng etter 01.09.

    En del får jeg ved fly, men har også hentet en del fra trumf og kreditkort. Har dere fått nyheter fra AMEX eller SAS SEB Mastercardet om eventuelle endringer? det som gjorde med litt i stuss var denne saken: Enklere å tjene og bruke poeng (sas.no)
    Hvor bonuspoeng opptjenes med "EuroBonus-betalingskort" og statuspoeng nås med "Utvalgte SAS EuroBonus-kredittkort".
    I min verden er det forskjell på betalingskort og kredittkort og jeg lurer på hvorfor SAS bruker to forskjellige begreper og hvorfor eventuelt ikke kreditkort nevnes under poengopptjening?


    Unnskyld om jeg ikke har fanget dette opp i tidligere tråder.
     
  14. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,971
    Likes mottatt:
    2,273
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenker at betalingskort favner både debetkort og kredittkort (ref at du får poeng med Lunar Visa) mens en kun får status fra kredittkort.
     
    WingmanWizard liker dette
  15. turaga008

    turaga008 EBD | OWS

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    114
    Bonuspoeng:
    43
    Obs, usikker om dette fungerer for alle, men jeg fikk nettopp godkjent Oneworld «gold» (Sapphire) ved å statusmatche EBG med Royal Jordanian Airlines for 150$. Veldig praktisk mtp BA reiser for min del!

    Asterisken er at jeg Norsk statsborger, men bor for tiden i UK, og huket av deretter i søknaden. Likevel, SAS EB er en av fordelsprogrammene man kan huke av, som med LH statusmatchen, så tenkte det var greit å melde fra, tilfelle noen vil gamble 150$ for OW status i et år.
     
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    10,365
    Bonuspoeng:
    183
    jgroneng, Gribb, McBuljo and 2 others like this.
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,788
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Usikker om det er riktig tråd, men jeg forsøker meg:

    Vi skal fly til Vietnam den 4/9 (altså etter overgang til ST) på en CT-reise. Vi flyr OSL-IST-TPE-DAD (der TPE-DAD er Eco) og SGN-IST-BRU-OSL (alle i Biz).
    Biz-billettene gir jo tilgang til lounge++ men det ene strekket fra TPE til DAD er i Eco og når SAS ikke lengre er medlem av *A hjelper ikke mitt EBG noe..
    Jeg har statusmatchet til Senator hos LH. Er det noe poeng å legge dette nummeret inn på denne flighten slik at vi får lounge og tidlig ombordstigning på TPE?
    Eventuelt legge inn nummeret på hele bookingen?
    Er det noen ulemper med å gjøre dette?
     
  18. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,313
    Bonuspoeng:
    183
    Slik jeg ser det er det bare fordeler å legge inn LH Senator nummeret på hele bookingen.
    Da får du lounge på TPE.
    Du blir mest sannsynlig også prioritert ved evt irrops og kan evt tjene miles & more poeng om du skulle bli booket om til revenue klasse.

    EB statusen din vil jo mest sannsynlig ikke gi deg noen ting
     
    indahla and btm like this.
  19. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,321
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forsøkte nå å legge inn Miles and more nummer på en eksisterende booking på sas.no, men får melding "Vennligst legg til et gyldig bonusnummer". Noen som vet hva dette dreier seg om?
     
  20. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    391
    Bonuspoeng:
    53
    Har en lignende situasjon nå i september. Jeg har tilslutningsfly innenriks til/fra Oslo også. Ut fra Thai sine nettsider så bruker de i dag bare SAS lounge, så det blir spennende å se om Thai ordner seg en kontraktlounge til 1.9 eller om jeg slipper inn i SAS lounge siden billetten er en 117-billett? Har ikke håp om noen av delene egentlig. På hjemreisen er siste leg med SAS, så her trodde jeg inntil nå at jeg burde legge inn EB, men siden billetten er "SAS Business" så er jeg nok dekket med lounge uansett.

    På økonomi-strekkene intra-Asia kommer jeg til å legge inn HON. Hadde tenkt å beholde EB på langstrekkene med Thai, men som @Lars J skriver så vil det være liten vits å beholde EB ved irrops.
     

Del denne siden