Det tyske nettstedet "travel-dealz" spekulerer at EBS+ nå likevel ikke får gratis bagasje i Go Light etter overgangen til SkyTeam. https://travel-dealz.de/news/sas-go-light-kein-freigepaeck/ (på tysk) Som kilde refererer dem et svar fra SAS kundeservice: Videre skriver dem at alle relevante SkyTeam partnere praktiserer "0 + 1" regelen, slik at SAS vil bli det eneste unntaket i SkyTeam etter 1. september. For min del var gratis bagasje i Light et lysglimt med overgangen til SkyTeam, så det er jo litt skuffende å lese at det likevel ikke blir noe forbedring her.
Hvis dette er en Skyteam "regel" kan de sikkert komme unna med å droppe denne fordelen for egne statuskunder, men gi den til partnere sine statusholdere
Enig, på det praktiske feltet. Virkelig sært mot egne statuskunder om de velger å gjøre det slik, dog. SAS sine statuskunder (gull og oppover) får jo uansett tidlig boardinggruppe på SAS flights, og trenger ikke tenke på at de ikke egentlig har tillatt håndbagasje - for ingen kommer noensinne til å sjekke passasjerer i den tidlige gruppen.
Kilden, altså SAS sin outsorucede kundeservice, er jo ikke noe jeg har spesielt høy tillit til når det gjelder å svare ut slikt. Jeg tar gjerne en mer offisiell, skriftlig uttalelse. Samtidig, når ikke Lufthansa gir HON/SEN innsjekket bagasje i Light er det jo snodig om SAS skal begynne å gi dette til sølv..
Håndbagasje er en offisiell fordel for Diamant/Gull når vi reiser i Go Light. Det er bare innsjekket bagasje som ikke er det.
I Norwegian så får du en gratis innsjekket bagasje på maks 23 kg på dine flyvninger. Denne fordelen kan du velge når du har flydd 16 ganger i løpet av 12 måneder. Derfor ser jeg ikke det som noe særlig god ide for SAS å fjerne ekstra bagasje for sølvmedlemmer, fordi slike medlemmer er dem som ofte flyr mange legs på norwegian typisk 15-40 legs, og de fleste kunder er ikke bonusnærder som oss, og da vil de dumpe SAS som en varm stein om de fjerner den fordelen der for dem. For spør du ett sølvmedlem hvorfor de velger å ha sølv på SAS så vil en overveldende majoritet si at det er fordi de får ekstra bagasje på SAS. Hvis SAS skal spare noe i forhold til dette så blir det å heve kravet på sølv til å gjelde fra 10 legs til 20 legs, men å fjerne den fordelen vil jo være en sinnsyk tabbe fra SAS sin side, de bør ikke tenke den tanken der engang!
Forventes det at +25 % statuspoengopptjening forvinner fra og med 1. september selv om billettene er kjøpt før den datoen? Jeg vil anta det, men da er jeg spent på om noen vil lage en sak av ut av at det på bestillingstidspunktet fremdeles står oppgitt poengsum med multiplikator.
Så vidt jeg har forstått taper vi nå fordelen med ekstra statuspoeng, mens vi i bytte får noe mer ekstrapoeng; mener å huske det var snakk om + 50 % i stedet for + 25 % for gull. Forsåvidt greit om man uansett klarer å kvalifisere seg, men personlig ville jeg nok foretrukket å beholde den gamle løsningen.
I Terms and conditions som du aksepterer ved booking hos SAS har de dekning for at det er reglene på reisetidspunktet som gjelder, ikke bookingtidspunktet. Så nye regler gjelder nok fra 1.9.
En del år siden endret SAS noe i betingelsene for lounge adgang for EBS rundt julen, slik at jeg mistet lounge adgang. Jeg kjøpte da lounge adgangen, tok saken til flyklagenemnda og tapte (selv om det ikke var enstemmig). Dem refererte til samme regel. Så jeg tror man har lite å vinne når man klager på det her.
Selv om de har offentliggjort nye regler fra 1.9 så lover de fortsatt +25% under bestillingsprosessen for reiser etter 1.9. Noe som burde gi folk en sterkere sak hvis man ønsker å krangle.
Det er akkurat det at jeg blir lovet mer opptjening under betillingen som irriterer meg om det ikke stemmer.
Hei Dere, prøvd å sette meg litt inn i opptjening av av poeng etter 01.09. En del får jeg ved fly, men har også hentet en del fra trumf og kreditkort. Har dere fått nyheter fra AMEX eller SAS SEB Mastercardet om eventuelle endringer? det som gjorde med litt i stuss var denne saken: Enklere å tjene og bruke poeng (sas.no) Hvor bonuspoeng opptjenes med "EuroBonus-betalingskort" og statuspoeng nås med "Utvalgte SAS EuroBonus-kredittkort". I min verden er det forskjell på betalingskort og kredittkort og jeg lurer på hvorfor SAS bruker to forskjellige begreper og hvorfor eventuelt ikke kreditkort nevnes under poengopptjening? Unnskyld om jeg ikke har fanget dette opp i tidligere tråder.
Jeg tenker at betalingskort favner både debetkort og kredittkort (ref at du får poeng med Lunar Visa) mens en kun får status fra kredittkort.
Obs, usikker om dette fungerer for alle, men jeg fikk nettopp godkjent Oneworld «gold» (Sapphire) ved å statusmatche EBG med Royal Jordanian Airlines for 150$. Veldig praktisk mtp BA reiser for min del! Asterisken er at jeg Norsk statsborger, men bor for tiden i UK, og huket av deretter i søknaden. Likevel, SAS EB er en av fordelsprogrammene man kan huke av, som med LH statusmatchen, så tenkte det var greit å melde fra, tilfelle noen vil gamble 150$ for OW status i et år.
Nå er det nettopp annonsert at IAG (Iberia) gir opp å kjøpe opp Air Europa. https://www.aviation24.be/airlines/...s-purchase-of-air-europa-due-to-eu-obstacles/ ITA går over til Star iløpet av 2025.
Usikker om det er riktig tråd, men jeg forsøker meg: Vi skal fly til Vietnam den 4/9 (altså etter overgang til ST) på en CT-reise. Vi flyr OSL-IST-TPE-DAD (der TPE-DAD er Eco) og SGN-IST-BRU-OSL (alle i Biz). Biz-billettene gir jo tilgang til lounge++ men det ene strekket fra TPE til DAD er i Eco og når SAS ikke lengre er medlem av *A hjelper ikke mitt EBG noe.. Jeg har statusmatchet til Senator hos LH. Er det noe poeng å legge dette nummeret inn på denne flighten slik at vi får lounge og tidlig ombordstigning på TPE? Eventuelt legge inn nummeret på hele bookingen? Er det noen ulemper med å gjøre dette?
Slik jeg ser det er det bare fordeler å legge inn LH Senator nummeret på hele bookingen. Da får du lounge på TPE. Du blir mest sannsynlig også prioritert ved evt irrops og kan evt tjene miles & more poeng om du skulle bli booket om til revenue klasse. EB statusen din vil jo mest sannsynlig ikke gi deg noen ting
Jeg forsøkte nå å legge inn Miles and more nummer på en eksisterende booking på sas.no, men får melding "Vennligst legg til et gyldig bonusnummer". Noen som vet hva dette dreier seg om?
Har en lignende situasjon nå i september. Jeg har tilslutningsfly innenriks til/fra Oslo også. Ut fra Thai sine nettsider så bruker de i dag bare SAS lounge, så det blir spennende å se om Thai ordner seg en kontraktlounge til 1.9 eller om jeg slipper inn i SAS lounge siden billetten er en 117-billett? Har ikke håp om noen av delene egentlig. På hjemreisen er siste leg med SAS, så her trodde jeg inntil nå at jeg burde legge inn EB, men siden billetten er "SAS Business" så er jeg nok dekket med lounge uansett. På økonomi-strekkene intra-Asia kommer jeg til å legge inn HON. Hadde tenkt å beholde EB på langstrekkene med Thai, men som @Lars J skriver så vil det være liten vits å beholde EB ved irrops.