SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,904
    Bonuspoeng:
    93
    Og der ser det ut som LH har fjernet SK flights for salg, kjøpte tilsvarende billett hos de for bare få dager siden... Får fortsatt kjøpt samme rute på sas.no, til høyere pris.

upload_2024-8-7_19-7-12.png

2. Ololsen

Ololsen M

Likes mottatt:
    1,857
    Bonuspoeng:
    93
    I dag fikk jeg opp bookingen med KLM(gjort for lenge lenge siden) i SAS appen for flygning i oktober.

avi8or liker dette
  3. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    1,990
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk hentet opp en Flying Blue award. Foreløpig får jeg ikke endre FFP, men prøver igjen senere.

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde du lagt in EB nummer i den? Jeg har samme tilfelle, men min er ikke dukket opp.

5. Ololsen

Ololsen M

Likes mottatt:
    1,857
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, får ikke lagt inn EB nummer enda. Men får den opp i appen ved å legge inn booking referanse. Så den kom ikke inn automatisk altså, men etter å ha lagt inn selv. Dette var ikke mulig forrige uke

RoadKing liker dette
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer det, men får ikke til å legge in EB nummer enda. Vel, det kan jeg leve med.

7. tommyh

tommyh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Dumt spørsmål, men med den dårlige økonomien til SAS vil det med alle endringene med overgang til Skyteams og codeshare med klm air france, lønne seg å fortsatt være eurobonus-medlem og tjene eurobonus-poeng eller bli medlem f.eks i flying blue?

8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    183
    Med mindre du klarer å sanke nok FB-poeng til å booke bonusreiser med, så er EB sannsynligvis det beste alternativet du har.

tobeornot999 liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    8,963
    Bonuspoeng:
    183
    @bombusfervidus sa det samme jeg tenkte: bli hos SAS.

De er ikke alltid mye å skryte av, men kommer jo fortsatt til å ha masse ruter inn og ut av Norge - og da er lounge, status og poeng gull verdt :)

10. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,907
    Bonuspoeng:
    183
    Har konto hos begge og det suger at den ene slukte den andre :(... Men du får FB poeng på booking.com og det skjer ikke hos SAS også han en gjøre noen strategiske bookinger med Pointshound og Rocketmiles, dog det er viktig å si at det bare er en variant til å kjøpe poeng fra FB, ikke noe en gjør med mindre en nærmer ett strategisk beløp for å fly en viss plass. Så denne sammenslåingen gjør at jeg trolig kommer til å svi av de siste FB poengene mine og finne ut hvem jeg bruker som andre fiolin ved neste korsvei :oops:

Spielhaug liker dette
  11. benair

benair Medlem

Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
    For alle oss som prøver å fortrenge at det er slutt på Star Alliance-dagene begynner realiteten å sige inn.

Var spent på om de rakk det før 1. september.

OY-KBT.jpg
    (OY-KBT)

EndreD, Spielhaug, Flymunda and 2 others like this.
  12. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    791
    Bonuspoeng:
    93
    Ja,så denne maskinen rulle ut av hangaren på OSL den 15.08.2024.ca kl 11:30.
    Vet ikke om det var der den fikk no-paint,paint-jobben.

benair liker dette
  13. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Heiser flagget for fortsatt samarbeid og poengopptjening med Singapore Airlines: "Vårt samarbeid og partnerskap med Singapore Airlines vil fortsette selv etter at vi forlater Star Alliance. EuroBonus-medlemmer vil fortsette å tjene poeng for flyreiser med Singapore Airlines. Vi vil også sørge for at du kan nyte visse EuroBonus-fordeler senere i år. Mer informasjon kommer!". Kilde: epost mottatt tidligere i dag ☺️

chrt, Kristian, EndreD and 8 others like this.
  14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,061
    Bonuspoeng:
    183
    Litt usikker på om det er sedvanlig språklig unøyaktighet fra SAS, men det står kun tjene, og ikke bruke poeng i mailen…

15. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg la også merke til det, men for meg er opptjening av poeng verdt å heise flagget for, mtp. noen planlagte jobbreiser i og rundt Australia neste år. Jeg vil aller helst fly Singapore Airlines når jeg skal den veien. Så får vi vente og se hva visse EuroBonus-fordeler blir :)

Spielhaug liker dette
  16. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg biter meg fast i at det er opptjening på AFKLM, men ingenting nevnt for andre ST-partnere - der nevnes bare poengbruk. Er dette permanent eller midlertidig til avtaler kommer på plass?

Edit: Ser at Tarom, Vietnam og Xiamen er på plass.

17. Yngvar

Yngvar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Mulig jeg har oversett en annen tråd som er bedre for dette, men kikker på muligheter for å sikre opptjening til gull innen 30.nov med en flygning feks OSL-LAX. Spørsmålet er til dere mer oppdaterte om man bør vente til etter 1.sept mtp max uttelling. Vanskelig å vite noe sikkert med de litt ukonkrete forklaringer av nye poengsystem og hva man får på hvilke reiser. Antar det vil være nogenlunde likt da segmentene i mitt tilfelle er SAS hele veien?

18. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    Så vidt eg forstår så er det ingen forskjell vedr. flygingar med SAS før og etter 1. september. Du får Eurononus-poeng åkkesom :)

19. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,516
    Bonuspoeng:
    93
    I FAQ'en fra Singapore Airlines står det at KrisFlyer-medlemmer tjener poeng men ikke statuspoeng på SAS-flights etter 1. september. Så man kan anta det samme vil gjelde for EB på SQ.

Blir trolig en gjensidig avtale med lounge-tilgang også på enkelte ruter.

Awardavtale blir det neppe, hvertfall ikke i nærmeste fremtid. Om det mot formodning skulle bli noe av blir det sikkert lignende vilkår som Etihad. Egentlig ubrukelig da man får billigere business for cash enn hva poengprisen er verdt i trumf.

Last edited: 21. aug 2024
    Insomnia4u liker dette
  20. Yngvar

Yngvar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Ja du har sannelig rett. Sjekket det opp nå. Antar dermed at nivå tersklene vil være de samme ihvertfall ut dette året

Kristian liker dette

Del denne siden