SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,036
    Likes mottatt:
    33,260
    Bonuspoeng:
    293
    På den annen side, hvis man har nok poeng og det er tilgjengelighet så man slipper å sitte oppe natta før et år i forveien og deretter hauke på slipp av bedre klasser, så er ikke det så gærent.
     
  2. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,173
    Bonuspoeng:
    93
    Men hvorfor stresse med å samle poeng og fly VN til en kost på 20-30K når du kan bestille Swiss på tilbud til ~12k?

    Eneste grunnen til at jeg gidder dette er for å fly business billigere enn hva som ellers ville vært mulig.
     
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om Saudia slipper grei med bonusbilletter? Dem har jo en del ruter og siden folk her nordover kanskjer er litt..."reservert" når det gjelder dette selskapet hadde jeg håpet på at dem kan være en ok alternativ for meg. Dem har i hvert fall et ok nettverk til Asia og jeg bryr meg ikke at dem er et tørr selskap.
     
  4. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, har nær null interesse i USA men klart Sør Amerika kan jo være innteresant.
     
    Gribb, Flyrlavt, eventyrer and 2 others like this.
  5. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,442
    Bonuspoeng:
    93
    Det siste MÅ vel nesten være noe midlertidig. SAS har jo gjort et poeng av at prisene ikke er økt (bortsett fra noen mindre sonejusteringer). Som du sier er det jo ikke noe poeng i å booke med disse selskapene til disse prisene. 375,000 poeng per pers t/r Vietnam er jo rett og slett ikke verdt det.

    China Airlines er dessverre et av selskapene jeg hadde sett frem til å fly med, og VN er ganske praktiske i regionen med veldig god tilgjengelighet.
     
    tobeornot999, Shyneno, EndreD and 3 others like this.
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,814
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg vil gå så langt som at jeg strekker meg ett stykke for å unngå å lande i USA, og har til nød akseptert at jeg kan mellomlande i Toronto, og har grei erfaring med det.
     
    Last edited: 30. aug 2024
    MarkSS, tobeornot999, sutenai and 6 others like this.
  7. Frode789

    Frode789 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Jepp. Er så frustrerende at 90% av SAS LH er USA.... Er alltid der det er en del ledig biz seter også. Imens er BKK eller HND aldri tilgjengelig.
     
    magnusant, Shyneno, EndreD and 4 others like this.
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,814
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er derfor jeg ikke anbefaler mine venner som reiser østover å gjøre det jeg gjør. Gå heller for cashback og kikk etter de gode prisene en kan få på andre måter. Jeg hadde gjort det hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag om bonus og startet fra bunn i dag. Når det er selskaper som gir Biz til Asia for 15 laken med Swizz, Furthansa, eller andre selskaper tom Qatar, så er det jo ganske gitt hva jeg vil gjøre, og nå som økonomi har kommet nesten ned til 2019 nivå er er det måten å gjøre det på.
     
  9. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,173
    Bonuspoeng:
    93
    En annen ting er at nå som vi bare har to selskaper igjen med relativt god tilgjengelighet østover så vil trykket fra EB-kundene bli ganske stort på dem. Det kan medføre at de legger inn begrenset inventory fra OSL/ARN/CPH slik LH gjorde for en tid tilbake. VIE-trikset fungerer sikkert ikke på KLM.
     
    EndreD, eventyrer, themichael and 2 others like this.
  10. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    For sånne som meg som har litt uforutsigbar jobb og i tillegg liker å kunne flykte til varme strøk på kort varsel når man føler for det så har det vært helt gull å ha litt diverse å velge i for å komme seg avgårde.
    Som med andre her inne så er ikke USA interessant i det hele tatt, jeg har tidligere hatt god nytte av både SK, LX, NH og BR østover og hjem igjen da jeg stort sett booker poengreiser kort opp mot avreise.
    Hvordan dette blir nå er jeg veldig spent på, ser ut som vi blir veldig avhengig av god tilgjengelighet hos SQ for å i det hele tatt komme i nærheten av den luksusen vi har hatt ved å kunne booke gode produkt og bra reiseruter på kort varsel.

    Venter i spenning på å se tilgjengeligheten, men for nå ser det ikke veldig bra ut med dobbel pris på enkelte selskap..
     
    Shyneno, EndreD, eventyrer and 4 others like this.
  11. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,173
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan nok regne med god tilgjengelighet på SQ som de ofte har hatt. Men det blir vel en 2x pris på dem også, og ingen mulighet til å bruke CT.
     
    Shyneno liker dette
  12. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,481
    Likes mottatt:
    3,924
    Bonuspoeng:
    113
    Om det blir tilfelle så er vi like langt.
     
    Shyneno and Frode789 like this.
  13. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    720
    Likes mottatt:
    2,173
    Bonuspoeng:
    93
    Søkt litt på seats.aero. De har ganske bra tilgjengelighet, men de slipper bare 1 sete i business, bortsett fra noen dager før avgang.
     
    themichael liker dette
  14. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for at du søkte det opp :).
     
  15. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,814
    Bonuspoeng:
    183
    Det vi ser her er at folk her inne på forumet begynner virkelig å se at det å samle cash i stedet for poeng er mer attraktivt nå, så skal SAS og Eurobonus beholde ett stort segment av kundene sine, så må de gjøre noe med reiser til andre steder enn USA. Disse kundene er SAS i alvorlig fare for å miste om det ikke endrer seg fremover.

    En kan jo se til Thailand hvor mange nordmenn reiser i forhold til poengverdi på trumf:

    Økonomi 95.000 Poeng = 7037 Trumfkroner + 2500 kroner = 9537 kroner
    Premium økonomi 142.500 = 10.556 Trumfkroner + 2500 kroner 13.056 kroner
    Business Class 187.500 = 13.889 Kroner + 2500 kroner = 15.889 kroner

    Hvis en legger på prisen for kredittkortet minst 1620 Kroner året, også kan en legge på skatter, avgifter + booking gebyr, og da er en oppe i minst 2500 kroner bare på de to postene før poengene har kommet inn i bildet. Derfor legger jeg på det i tillegg.

    Pris med illagt CT til Thailand:

    Økonomi 9537 kroner - (7037:2) = 6019 kroner
    Premium økonomi 13.056 - (10.556:2) = 7778 kroner
    Business Class 15.889 - (13.889:2) = 8944 kroner

    Så en kan jo vurdere om det er bedre å gå for gratis cachback kort i stedet for ett poeng kort, og heller ha en større frihet igjennom å kjøre denne stilen. Så må dere huske dette er det jeg har regnet ut, har bare en firer i matte fra videregående, så hvis noen er bedre i matte enn meg, så får dere gi meg det riktige regnestykket da :rolleyes: ... uansett så illustrerer dette hvor dårlig bonus egentlig har blitt, mye stress for gråstein. Derfor er jeg glad at jeg praktisk talk har blitt Lifetime Skyteam Elite Plus, men jeg tror jeg skifter stategi fra nå av :oops: .... men utrolig greit å ha gullfordelene resten av livet da :cool:
     
    furlong, milehigh, Lnbre and 7 others like this.
  16. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,689
    Bonuspoeng:
    113
    Her forutsetter du at alle poeng kommer fra trumf. For de fleste kommer kanskje 10% fra trumf.
     
  17. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,279
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dette regnestykket kan gjøres utrolig mye bedre (selve kalkulasjonene dine er sikkert helt i orden, @Kaffen ). På den andre siden, så støtter jo Kaffen's regnestykke opp om filosofien om at det er best å bruke poeng på business.

    På den andre siden igjen, så vil du nok spare på f.eks Amex Premium med CT, i form av at du kan ta to turer for å Bang your Cock til prisen for under 1.5 turer i Y :)
     
    EndreD, Gribb and eventyrer like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,036
    Likes mottatt:
    33,260
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng, men hvis man likevel har poengene...
     
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,202
    Likes mottatt:
    8,541
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan legge til Virgin i samme gruppe.

    Upper class hos dem er stein dyrt, og de gir ikke bonus biletter ved dørene heller. Til gjengjeld er de herlig cheeky ombord.

    Evt bonus tilgjengelighet hos dem blir nesten utelukkende i cattle class.
     
    Kjetil L liker dette
  20. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,814
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg holdt av en nød-billett til Vietntianne i Laos den 8 oktober i tilfelle rottefelle ved midnatt, men tror ikke at det blir nødvendig, men ei nødplanke ned til Asia trenger jeg i vinter :oops:

    Laffen.jpg
     

Del denne siden