Neida, du tar ikke feil. Fornuftig plan Eneste lille x-faktor er at det er usikkert når/om SAS flyr til YYZ såpass langt fremover i tid. Hvis SAS ikke flyr dit, finnes det andre muligheter i ST. Men tilgjengelighet på bonus seter kan selvsagt ingen vite noe om ennå.
Hei, Hvis jeg bestiller *A poengbilletter i dag, vil jeg da kunne legge på en CT etter 1. sept og få refundert halve poengprisen?
Mest sannsynlig ja, siden dette ikke innebærer å utstede billettene på nytt, men hvem vet hva kundeservice ender opp med å få beskjed om og/eller innbille seg at er regelen. Hvis det er mulig vil du i noen tilfeller ikke få tilbake akkurat halvparten av poengene da noen av sonene endrer poengpris fra 1. september.
Det handler om at du booker for la oss si 140.000 poeng, også får du senere refundert 70.000 poeng. Så finner du plutselig ut at du ikke vil fly reisen og da ender du opp med å få refundert 140.000 poeng når du allerede har fått 70.000 poeng. Den eneste måten dette kan i såfall fanges opp på er ved manuell kontroll, og sånt har ikke SAS kapasitet til å manuelt kontrollere alle kontoer som dette i lengden. Derfor vil ikke SAS gå med på det.
Det som i praksis skjer ved å legge til CT er at den første transaksjonen på 140,000 refunderes, så trekkes CT og ny 70,000 poeng. Velger du å kansellere vil den nyeste transaksjonen tilbakeføres, altså CT+70,000 poeng. Ved alle endringer refunderes og trekkes poeng på nytt.
Den går greit så lenge SAS er i *A, men ikke med ett *A etter at de har forlatt alliansen. Men det kan hende at en eller annen agent kan bli lurt til å sette inn 70.000 poeng på konto, uten å skjønne at en eventuell refusjon vil bli 140.000 poeng fordi SAS ikke kan røre billetter etter 1 September på en annen måte enn å kansellere og få refusjon på poengene. Så det kan bli skikkelig IT-Krøll det der, men en kan jo prøve og kanskje ha flaks da
Tviler på at dette er tilfellet. Skal aldri si aldri, men for meg virker det som at systemet sas bruker for å trekke/tilbakeføre poeng er helt uavhengig av systemet som reserverer og billetterer reiser hos partnerne. Hvis ikke hadde det ikke vært tilfeller der agenten glemmer å trekke poeng, noe som har skjedd flere på forumet.
Ombooking fra *A til ST følger standardrutine for kansellering og nybooking. Eneste forskjellen er at de bare belaster 150,- i service fee på den nye bookingen da dette er en "endring".
Snakket akkurat med CT-telefonen. En hyggelig agent bekreftet at dette ikke ville være noe problem. Man kan legge på en CT på en eksisterende poengbestilling med *A etter 1. september og få halve poengprisen refundert. Agenten sa også at han skulle sørge for at denne informasjonen ble tydeliggjort på infosidene til SAS.
Frykter at dette vil bli varierende fra agent selv hvor mye det skulle bli presisert. Men uansett betryggende at du fikk det svaret Det betyr mest sannsynlig at det vil være mulig selv om man kanskje må kjøre agentrullet på lik linje med mange andre ting
Ser folk det som sannsynlig at SAS jobber med en rute til Singapore bak kulissene? Nå da vi tilsynelatende får adgang til SQ loungen i London også etter ST overgangen og samarbeidet med SQ generelt ser ut til å gå videre begynner jeg å lure på det. Kan det være at man planlegger for en fremtidig rute? Per i dag er det veldig god dekning for SIN fra Europa i Star Alliance: Men i SkyTeam har man kun tre flyvninger fra Europa per dag (en fra AMS og to fra CDG). Kan det være interessant for SAS å ta opp denne ruten? Stengt russisk luftrom er kanskje heller ikke så problematisk for denne destinasjonen? Det er selvfølgelig ren spekulasjon.
Ettersom SAS nå kommer til å videreføre samarbeidet med SQ (fordi SkyTeam ikke har god dekning den veien) tviler jeg på at SAS selv vil gå inn i konkurranse med SQ.
Følgende info er i dag oppdatert på SAS' side ifm. overgangen til Skyteam: "Grunnet tekniske elementer knyttet til overgangen til SkyTeam vil ikke EuroBonus-medlemmer foreløpig ikke kunne benytte Elite- eller Elite Plus-fordeler hos følgende flyselskaper: Middle East Airlines, Air Europa, AeroMexico og Aerolineas Argentinas. Vi jobber med å åpne for dette så raskt som mulig, og vil varsle deg så snart vi er i mål." Presisering av at flyvninger med SQ før 31.8 også har siste reg.frist for etterregistrering pr. 30.11.24 Info om fortsatt opptjening av poeng på SQ (med ref. til partnersiden, jeg har ikke sjekket den) fra 1.9.24. Etterreg. av flyvninger som skjer etter 1.9 kan skje fra 8 dager til seks måneder etter reisen. Under Skyteam-overskriften ligger nå et nytt punkt som Aron B nevnte i intervju: "Premium Economy-bonusbilletter vil lanseres i 2025" Utover dette er det gjort en del språklige forbedringer og det er nå også på den norske siden kommet info om at ev. ombooking av Star-billetter etter 1.9 innebærer ombooking av hele reisen. Denne infoen har ligget på flysas.com noen dager, men er først nå på https://www.sas.no/eurobonus/skyteam/
Det er også kommet et noe merkelig tillegg til setningen om bruk av CT på Skyteam, det som er uthevet kursiv nedenfor er nytt i dag. Den merkelige delen er "offline" - skal man tolke dette som telefonbestilling og at CT-bestillingene "for øyeblikket" kun kan gjøres med 2 pers pr. booking? Det vil skape utfordringer for noen i så fall.. "Du kan bruke en Companion Ticket fra Amex hos SkyTeam-partnere. Bestill enveisreiser for 60 % av poengprisen for tur/returreisen. Merk: For øyeblikket kan du kun bruke én Amex Companion Ticket per bestilling (online eller offline), og en slik bestilling kan ikke ha mer enn to reisende." Ligger nede under Mer informasjon på https://www.sas.no/eurobonus/poeng/bruke/partnerbonusreiser/
Noen flyselskaper i Star hadde gjerne 4+ ledige business, men om man booket 2, så forsvant resten også. Workaround her er at agenten kan booke alle i samme PNR først, og så splitte den før de legger på CT på hver enkelt. Det kan også legges til en "reiser sammen" link mellom PNR'ene.