SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,369
    Likes mottatt:
    6,592
    Bonuspoeng:
    183
    Flyskatten for long haul-reiser som starter i Norge og Nederland er nokså sammenlignbar, man man får rabattert service charge når man kun mellomlander på Schiphol:

    Netherlands Dutch State Tax (VV) NOK 341.00
    Netherlands Security Service Charge (CJ) NOK 200.00
    Netherlands Passenger Service Charge (RN) NOK 288.00

    vs.

    Netherlands Security Service Charge (CJ) NOK 112.00
    Netherlands Passenger Service Charge (RN) NOK 131.00
    Norway Passenger Charge (ZN) NOK 117.00
    Norway Air Passenger Tax (G2) NOK 332.00
     
    JosefK and Preference like this.
  2. Jon_Noj

    Jon_Noj EBG, LH Senator, ROP Gold

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Har alltid før hovedsakelig valgt Star Alliance selskaper, men nå blir det Delta C over dammen. KLM biz til AMS, Delta biz til Orlando. Noen med erfaringer?

    Var overraskende billig btw (,ja, betalte billetter )
     
    Last edited: 02. okt 2024
    Cumulus and Shyneno like this.
  3. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Gjorde akkurat en negativ erfaring angående ny allianse.
    På flyplassen i Athen kunne jeg tidligere bagdroppe kofferten og komme meg gjennom security og til loungen.
    Nå gikk jeg full av optimisme til Skyteam Elite-køen for å kvitte meg med innsjekket koffert, men fikk bestemt beskjed om å komme tilbake når innsjekkingen til SAS starter 2 timer før avgang.
    Møkkaallianse...nå sitter jeg istedenfor på Burger King...
     
    EndreD, kiev, Cumulus and 4 others like this.
  4. interface87

    interface87 Medlem

    Innlegg:
    229
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Vel.. Det der skjedde og når vi var i SA. Ihvertfall i Manchester.
     
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,923
    Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har ingenting med alliansen å gjøre og alt med SAS og deres handling avtale i ATH å gjøre. Som nevnt har dette vært kliss likt mange andre mindre utestasjoner i Europa tidligere når SAS var i Star, til og med i Tyskland når SAS valgte bort Lufthansa på handling ble det slik.
     
    Storbaba, kongenamundsen and Shyneno like this.
  6. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Nuvel, i fjor på omtrent denne tiden gikk bagdrop smertefritt drøyt 3 timer før avgang, så kliss likt er det kanskje ikke.
     
    NoLimit liker dette
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,923
    Likes mottatt:
    2,042
    Bonuspoeng:
    113
    Fortsatt nulls og niks med allianse å gjøre... så det er skivebom.
     
    kongenamundsen liker dette
  8. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    If you say so..
     
    kiev liker dette
  9. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Vel inne nå, og partnerloungen er Goldair handling.
    Har vært i denne før, men den er noe utvidet nå.
    Helt på det jevne, vil jeg si, men savner definitivt Lufthansa sin som ligger vegg i vegg.
    Mye koseligere der (om man kan si det om en flyplasslounge) og bedre mat og drikke.
    Joda, det var faktisk bedre før.
     
    kiev and Shyneno like this.
  10. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,150
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Living the dream
     
    tobeornot999 liker dette
  11. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,150
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Er jo riktig som view sier men på ath hadde man vel litt flaks før at når sas var i star så gadd aegan folka å hjelpe oss.
     
    NoLimit and Insomnia4u like this.
  12. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    536
    Bonuspoeng:
    93
    Godt mulig du har rett i det.
    Uansett årsak fungerte det mens vi var i *A, men ikke nå i ST.
    Do the math :cool:
     
    Shyneno liker dette
  13. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,291
    Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    293
    Det KAN ha noe med alliansebyttet å gjøre, men det kan også bare være at du hadde uflaks og tilfeldigvis traff på en insjekkingsagent som er lite serviceinnstilt. Aldri kom til konklusjoner basert på ett datapunkt ;)
     
  14. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,632
    Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig innsjekkingen startet tre timer før avgangen den gangen? Har selv erfart at 3 timer før avgangen er ganske vanlig.
     
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,865
    Likes mottatt:
    12,170
    Bonuspoeng:
    183
    Samme greia på AMS + CDG med *A på SK billett
     
    Henrik and Shyneno like this.
  16. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,150
    Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    Ja mest sannsynlig er det nå enklere å checke inn på SAS mange timer før når vi reiser fra CDG og AMS
     
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,467
    Likes mottatt:
    8,962
    Bonuspoeng:
    183
    OK, så kanskje det er SAS som suger, og ikke alliansene? :D
     
  18. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    1,577
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er skuffet over SAS/ST.

    Nå har jeg brukt en del tid på å finne en hyggelig romjulsreise.
    - Første legget til LHR må jeg ordne selv. Greit nok.
    Men når agenten forteller meg at "wooopsi 10hi dette må være i samme klasse hele veien" blir jeg jo skuffet når SAS Plus (veldig beleilig) ikke er i klasse C - som resten av turen.
    "Det måste va i business hela vegen" - ja, men det er jo ganske vrient når SAS IKKE HAR BUSINESS I EUROPA! :mad::mad:

    Dette betyr jo de-facto en massiv devaluering av EB-poeng, da man alltid må booke minst to separate reiser hvor ett leg består av biz.
    Herrelord dette suger så ufattelig hardt i forhold til *A!
     
    Shyneno, NoLimit and RoadKing like this.
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,369
    Likes mottatt:
    6,592
    Bonuspoeng:
    183
    SAS Plus regnes som business i denne sammenheng. HUACA.
     
  20. geirh

    geirh Nytt Medlem

    Innlegg:
    37
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Har flydd veldig lite med KLM de siste årene, men tenkte å gi dem en sjanse nå etter alliansebyttet. Fire flygninger den siste uken, alle i økonomi (stort sett latterlig dyrt med biz i Europa).
    Oppsummering:
    - Kunne vel ha regnet meg frem til dette på forhånd, men litt mindre bonuspoeng enn jeg trodde/håpet på. Ca 700 nivåpoeng på en halvdyr økonomibillett BGO-AMS-VLC.
    - Funket fint med lounge i Bergen, litt uventet at jeg i tillegg til å vise boarding pass også måtte oppgi EB-nummer som Sky Team Elite Plus-status stammet fra.
    - Fikk ikke tilgang til lounge i Valencia selv om reglene virker ganske klare på det skal gå. Mistenker at dette primært skyldtes språklige og/eller kognitive problemer hos hun som satt i døren mer enn et systematisk problem. Gadd ikke krangle, brukte LoungeKey.
    - Alt fungerte greit med FastTrack og lounge i AMS.
    - Overrasket over fire helt fulle fly (>95%) på ganske odde tidspunkter. Kjekt for KLM, men dette førte selvsagt til dårlig komfort og mye støy om bord, og påvirker sikkert også noen av punktene under.
    - Forsinket ankomst på alle fire fly - fra noen minutter til borti en time. Gjorde ikke så mye for min del, men regner med en del mistet siste fly hjem, var meget kaotisk stemning på det ene flyet.
    - Er vel en smakssak; noen synes det er topp med gratis mat i eco; jeg kunne heller tenkt meg mulighet til å ev kjøpe noe etter eget ønske heller enn å få en tørr skive med ost gratis.
    - Greit boarding-opplegg, men på et par av flygningene var det først boarding for gruppe 1, så for gruppe 2 (ellers felles 1+2). Det blir litt kaotisk når det er en felles, lang og smal kø for gruppe 1+2, adskilt med labyrint-sperrebånd osv. Og ja - overraskende mange med status, flere enn på sammenliknbare SAS/SA-ruter føltes det som.
    - Prioritert bagasje var ingen suksess her heller; kom helt sist på båndet en vei, og 40 timer etter meg den andre veien (helt uforståelig at den ikke klarte seg å komme seg med samme fly som meg)

    Konklusjonen basert på dette begrensede datagrunnlaget er vel at jeg er litt mindre positiv til KLM (og Skyteam) enn jeg var før. Bonusopptjeningen i eco er stort sett for liten til å ha reell betydning for beslutningen, business for dyrt; og så lenge statusmatchen i A holder koken (og, ikke minst, så lenge LH Biz ofte er konkurransedyktig på pris til litt avsides destinasjoner) så vil jeg nok heller se den veien.
     
    EndreD, Frode789, Shyneno and 3 others like this.

Del denne siden