SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,516
    Bonuspoeng:
    93
    Måtte sende mail til dem ([email protected]). Men de fikset det ila noen få timer.

holmen liker dette
  2. Mad3

Mad3 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Har man alltid gratis innsjekket bagasje som eurobonus sølv hos KLM / AF uansett booking klasse?

3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,159
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.flysas.com/en/eurobonus/points/use/partner-award-flights

Disse to punkt er litt motstridende. Har ikke sett nederste før, men får håpe at det blir gjeldende. Står ikke at det er begrenset til SAS metall.
    Ønsker nemlig å legge til en eco flygning i Sør-Amerika, til en eksisterende businesstur. Eller, helst hadde jeg jo lagt til en businessflygning, med de dukker ikke opp i søket. Overlever to timer i eco.

"You can combine travel classes for your outbound and return flights (e.g. outbound in economy and return in business) but you can't combine booking classes in a single direction (e.g. CPH-AMS in economy and AMS-JFK in business)."

"You can cancel/rebook up to 24 hours before the outbound departure. Once you’ve started your trip, you can’t cancel or rebook the return trip. If you cancel up to 24 hours before the outbound departure, any valid points will be refunded."

Noen som har fått til å legge til en feeder flight fra en partner?

4. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,503
    Bonuspoeng:
    183
    Ja gjorde det senest idag. Hadde LAS-PVG i Biz med Korean Air. Gjorde den om til ATL-YYZ i Delta Eco, YYZ-ICN i Biz med Korean, ICN-PVG i Eco med Korean

Flyingdutchman liker dette
  5. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,353
    Bonuspoeng:
    113
    Reiste men VN for ca 10 dg siden. Da klarte de IKKE å legge inn SAS EB på innsjekk, not a valid airline sa han. Men fikk BP medSkyteam Elite, reiste betalt biz så var heller ikke så nøye. Så får EBretro fikse det..

6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    63,967
    Bonuspoeng:
    293
    Takker. De fikset det i løpet av natten. :)
    Og nå kom til og med bookingen inn i SAS-appen.

Kjetil L and Storbaba like this.
  7. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    23,159
    Bonuspoeng:
    183
    Ringte nettopp, men "vanlig SAS" (engelsktalende) kundeservice sa de ikke hadde lov å røre en CT bestilling. Det var beskjeden etter at hun først ikke fikk til å finne noe som helst, og tok kontakt med en supervisor. Får prøve igjen på mandag.

8. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    43
    Noen som har testet Virgin Atlantic sine A350-1000 og A330-900 neo business classes?

Eventuelt om Delta er bedre mellom Europa og USA?

Jeg må ta en tur-retur fra LHR-NYC i løpet av de neste 7-8 måneden, og vurderer enten å brenne en CT på VS eller DL, om jeg ikke bare tar SAS. Vurderer eventuelt å kjøpe pengebillett fra LHR - CPH før videre for å muligens spare på de sinnsyke gebyrene til Heathrow.

9. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Imponert om du i det hele tatt finner noe med Delta. De har jeg vel sett to kvelder i noen timer og da var det vel ingen som klarte å booke...

10. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fant Delta i natt fra PDL-JFK-OSL med DL/SK i business

tmolvik liker dette
  11. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    23,159
    Bonuspoeng:
    183
    Ringte nettopp til CT telefonen for å få lagt til KL702 til KL702 (SCL-EZE og EZE-AMS). EZE-AMS er en eksisterende bestilling i business, og SCL-EZE finnes kun i economy. CT agenten refererte til en e-post som de hadde fått at det ikke gikk an å kombinere klasser, hvorpå jeg opplyste om at det går ifølge den Engelske siden til SAS. Han tok det med en supervisor, de kom frem til at det er hele tre forskjellige instrukser på dette temaet, og jo man skal kunne legge til en feeder selv på tvers av klasser. Men så kom det et men... dette er et helt sært tilfelle der man ikke kan blande klasser på samme fly og samme selskap. Om jeg skulle ha flydd videre med Air France, eller om SCL-EZE hadde vært med et annet selskap enn KLM, så hadde det gått an.
    Nå synes jeg at Anko må få litt fart på Aerolins Argentinas avtalen :D

Jeg har allerede sjekket med KLM at en kjøpt billett SCL-EZE fint kan kombineres og at de kan legge til en notis i bestillingen at koffertene skal hele veien til TRD, så det er jo alltid et alternativ. Bruker dog heller 2x150kr pluss litt skatt på ombestilling enn 3-4k for billetter utenom.

Flymunda, Teknolai, Rapolo and 4 others like this.
  12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,029
    Bonuspoeng:
    113
    Booket også selv nå to legs med DL i biz. Ser dog ut til at det er en del married segments med DL, spesielt intra-amerika, så å søke leg for leg gir ofte ikke hele bildet i dette tilfellet.

13. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Ja må være noe slikt, selv om jeg egentlig mener jeg har prøvd nok av komboer som hvertfall burde gitt enkeltresultater over dammen. Hvor mange billetter var tilgjengelige? Om det bare er to per flight som SAS kan det være derfor.

Shyneno liker dette
  14. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,029
    Bonuspoeng:
    113
    Her er det feks 6 ledige i biz fra YVR via SEA til SFO og 3 ledig om man heller svinger til LAX

upload_2024-10-21_18-3-55.png

upload_2024-10-21_18-4-42.png

15. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    446
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg som har vært litt utydelig. Jeg mente Delta interkontinentalt. Finner innenriks og også som tilknytning til enkelte andre flygninger over dammen, men aldri en IC Delta i seg selv.

fly4fun, Shyneno and Rapolo like this.
  16. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Etter overgangen er det fortsatt mulig å kjøpe først tur så retur, og så få de sydd sammen og repriset som tur/retur med CT?

17. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Ja jeg fikk manuelt lagt til hjemreise. Poengpris ble justert ihht t/r-pris. De spurte om jeg hadde CT under denne prosessen, men jeg hadde ikke det.

Preference and fly4fun like this.
  18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,727
    Bonuspoeng:
    293
    Det har aldri vært mulig. Men det du kan gjøre er å bestille tur, og når returen dukker opp så ringer du inn og endrer billetten til t/r.

19. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    183
    Å legge til utreise eller hjemreise i en eksisterende booking er lov, men ikke å sy sammen to separate reiser som ble spurt. Utfordringen her er vel at hvis det ikke er ledige seter den dagen man har tenkt å reise, må man avbestille og håper at setene dukker opp igjen. Personlig vil jeg aldri ha tatt en slik sjanse.

20. casperfaarlund

casperfaarlund Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Fikk det hos KLM på billigste eco billettene deres forrige uke (fra 0 til 1 kolli). Samt sone 3 vs 5, og ikke "hand baggage not guaranteed in cabin" som resten av reisefølget fikk. Litt pussig at EBS gir bedre fordeler hos KLM enn SAS, menmen.

Shyneno liker dette

Del denne siden