SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Kan være jeg er blitt blind, men har de ikke fått opp system for å oppgradere flighter med skyteam med EB-poeng?

Sendte mail til gold kundeservice, men de har brukt 2 dager på å svare..

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,587
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke på plass og usikkert om det kommer tilbake også.
    Under et utdrag fra en Q&A med Aron Backstrøm

Er det mulig å oppgradere på SkyTeam-reiser med bonuspoeng, slik man kan i Star Alliance?
    - På papiret kunne du det i Star Alliance. Når du regnet hvor mange oppgraderinger som faktisk gikk gjennom, var antallet veldig, veldig lavt. Den muligheten finnes ikke i SkyTeam, vi får se om den kommer fremover, men ikke i utgangspunktet

Shyneno liker dette
  3. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,516
    Bonuspoeng:
    93
    Det er noen selskaper i SkyTeam med biliterale avtaler om oppgradering, blant annet selskapene i trans-atlantic JV'en. Så kanskje det skjer noe når/hvis SAS kommer inn der.

4. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Fikk dette bekreftet fra kundeservice også.

5. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Sitter og skulle hatt meg en tur med KLM til Asia og lurer på om noen kan bekrefte/avkrefte et par ting jeg bare har plukket opp halvveis info om her og der:
    • Er det fremdeles trøbbel å legge inn status ved bestilling? Hadde tenkt å bestille via KLM direkte, men kan alltids bestille andre steder og hvis det er enklere.
    • Stemmer det at jeg kan få innsjekket bagasje, håndbagasje, (sete?), ok boardingruppe osv. på den billigste billettypen til KLM med EBG? Deres ekvivalente til "Go light".
    • Har noen en formening om hva opptjeningen vil være i level points? Jeg forstår det er beregnet basert på distansen i miles, men hvilken faktor ganges dette tallet med for en plain billett i økonomi? 25%? 100%?

6. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    987
    Bonuspoeng:
    93
    Før fikk man jo 25% ekstra nivåpoeng om man var diamant ved å fly med SAS. Ble det helt slutt på det fra 1.9 eller får man det fortsatt om billettene var bestilt før 1.9? :)

7. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Ferdig. Bare ekstra bonuspoeng nå, men med nye satser:

8. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Er det bare HELT skrapet for bonusreiser til New York fra OSL fra sommerferien og utover (egentlig AES, men søker OSL for å se når det er ledig der først), eller er det ikke lagt ut enda? Ser at det meste kan være plukket, men fant ikke en eneste en.
    Trodde det var 300/330 dager før

9. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    183
    Svaret er nei. Finner flere dager med et ledig sete i biz. To ledige seter i biz er verre. Ellers er det flere dager med to ledige seter i plus...
    upload_2024-10-30_18-58-29.png

10. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    298
    Bonuspoeng:
    63
    Vært black out (i C) de siste årene fra ca. 20.6 til 20.8, men slippes noe når det nærmer seg. Fikk tak OSL-EWR i C i fjor i midten av juli ved å være tålmodig, men ikke noe tilbake (måtte bruke StarAlliance Award/Brussels).

11. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, da trykte jeg ikke langt nok utover sommeren, men uansett ikke aktuelt med barn i skolen.
    Har sjekket en del siste mnd, uten å ha funnet noe om sommeren (sommerferien). Hadde forventet dårlig utvalg, men ikke at det var i praksis tomt. Søkte for to personer dog (selv om 4 er det aktuelle).

Jeg søkte tidligere fra det var 300/330 dager til vi kom til starten av juli, og like før dette så var der en del (i juni), men da tiden kom for at det i teorien skulle slippes for juli, så kom ingen.

Last edited: 30. okt 2024
    NoLimit liker dette
  12. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Noen som har noen erfaringer med å spørre om oppgradering i gate hos AF? Vi skal fly BGO-OSL-CDG-ABJ med jobben. BGO-OSL og OSL-CDG er operert av SAS, så der har jeg lagt inn et minimums-bud på OSL-CDG for oppgradering til plus, men det var ikke mulig å by på oppgradering på legget med AF, verken på SAS eller AF sine sider. Tenkte å spørre i gaten på CDG.

Vet såklart at det er veldig avhengig av hvor fult flyet er osv, men lurte på om noen har prøvd dette på en longhaul flight før? Vi er begge EBG / ST E+, så blir jo litt interessant å se hvordan AF behandler oss. Første tur med SAS etter de byttet allianse.

13. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Oppgradering til premium var på 4k i appen, business var på 11k. Ikke verdt det for en dagflygning ned til ABJ syns jeg, men kunne tidlig på dagen se på setekartet at det var veldig fullt i kabin, og noen timer før avgang hadde jeg fått nytt sete i premium economy.

14. Apekatt87

Apekatt87 Medlem

Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Oppgraderte du via appen eller i gate?

Er bestilt via et reiseselskap som jobben bruker, så jeg får ikke engang endret sete i appen. Får heller ikke opp noe valg om oppgradering. Hvis jeg feks trykker på sete, så kommer det opp "processing" en liten stund før det forsvinner igjen, også skjer det ikke mer. Så antar det er vel bare å spørre i gate.

15. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Oppgraderte ikke selv, trolig pga overbooking ble jeg oppgradert av AF.
    Husker ikke helt, men tror oppgraderinger ble tilgjengelig i setekartet i appen noen dager før avreise.

16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,029
    Bonuspoeng:
    113
    Booket madammen til ABJ med Prem ned og Biz opp. Kunne velge sete i biz for 7,000,-. 6 ledige seter i Prem, så neppe noen oppgradering her, med mindre eco er veldig full. Av egen erfaring overbookes det i større grad på flighter til/fra Afrika, så CUs skjer nok oftere her. En av grunnene er feks at en del afrikanske borgere må ha flybillett for å kunne søke visum og for en del afrikanere som skal til Norge kan dette være en krevende prosess som ikke nødvendigvis ender med innvilget visum. Det står omtrent at om man tenker å komme som turist til Norge så får man nei, og at man må ha en god grunn som feks jobb etc. Sist jeg reise ned stod det 10+ personer i gate på standby/uten bekreftet sete som prøvde å få plass.

17. Jon_Noj

Jon_Noj EBG, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg bestilte via KLM web og bestillingen mistet EBG jeg la inn, når jeg gikk inn igjen på edit trip details så fikk jeg lagt det til men den ble ikke gjenkjent som Gold, kun som basic Skyteam uten status. Nå er muligheten for å endre grået ut. Så i mitt tilfelle er svaret på spørsmålet ditt ja.

Del denne siden