SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    9,018
    Bonuspoeng:
    183
    Under my trip https://www.garuda-indonesia.com/oc/en/

Har booking både med de nå i desember og i mars på bonus. Logg inn der å velg additional services litt lenger ned på siden så er det bare å velge:D

Storbaba liker dette
  2. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    28
    Zanzibar-Nairobi med KenyaAirways kan oppgraderes fra øko til biz for ca 90dollar via "budskjema" på Kenya sin nettside. Blir 12t venting i Nairobi på oss, men fantes ingen annen løsning. Lounge-mulighetene ser ok ut.

3. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,322
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fikk heller ikke valgt seter. Fikk bare feilmeldinger. Måtte ringe SAS og fikk de til å ordne det.

4. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,546
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at SAS har tilgang til setekartene til de fleste selskapene om man ringer/skriver til dem. Jeg fikk heller ikke valgt seter med GA selv, ei heller SV.

5. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,546
    Bonuspoeng:
    113
    KQ flyr vel E190 på den ruten. Om dere er to som reiser sammen betyr det at dere sitter for dere selv. Litt avhengig av når på døgnet det er snakk om så hadde jeg heller prioritert en halvdagssafari i Nairobi National Park. Dere kan bli hentet og levert på flyplassen. Se reisebrevet mitt for million-reisen for inspirasjon. Pride-loungen er helt kurant.

tobeornot999 and paramberg like this.
  6. larsmagnus

larsmagnus EBG

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Når slipper skyteam-partnere bonusseter? EB-guiden har kun oversikt for *A.
    Leter etter 2 pax t/r AUA, men må finne ut når KLM slipper seter. Awardhacks viser tilnærmet null tilgjengelighet neste høst.

7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,932
    Bonuspoeng:
    183
    KLM slipper knapt seter, så ikke regn med dem dessverre.

8. larsmagnus

larsmagnus EBG

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Hmmm, er noen seter ute, spesielt på eco. Trodd egt AF også fløy til ABC-islands, men finner ingen seter med de.

9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,932
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gidder ikke å booke Eco for poeng, da kan jeg betale cash i stedet for.

NoLimit and magnusant like this.
  10. larsmagnus

larsmagnus EBG

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Enig i det..

11. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Enig i at det er lite og eco er uaktuelt, men av en merkelig grunn finner jeg oftere KLM biz ved søk fra annen flyplass enn AMS, mens fra AMS er det kun eco. Så fra GOT, ARN, OSL, LHR osv finner jeg 2 seter biz om tilslutningsflighten passer og har ledig, mens samme flight fra AMS gir kun eco, iallefall langt fram i tid, typ 330-360 dager fram.

trygveat and holmen like this.
  12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,374
    Bonuspoeng:
    113
    larsmagnus liker dette
  13. larsmagnus

larsmagnus EBG

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Dette! Har merket akkurat samme med den nye søkemotoren. Opplevde aldri dette med det gamle *A-søket?
    Gjør det litt vrient, for tror ikke man kan booke frks ARN-AMS-X og bytte ut ARN-AMS med OSL-AMS i ettertid?

14. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er ikke en funksjonalitet av søkemotoren, men av KLM sine OD regler. Vi hadde dette i Star også, da hovedsakelig med Lufthansa ved søk fra Wien

larsmagnus liker dette
  15. larsmagnus

larsmagnus EBG

Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Aha, takk for svar. Det blir en variant av Wien-trikset da. Men med strengere regler nå enn i *A blir vel dette vanskelig å utnytte i praksis.

Altså:
    Bestille ARN-AMS-X + legge til feeder OSL-ARN i etterkant bør vel gå.
    Men bestille ARN-AMS-X og fjerne ARN-AMS og legge til OSL-AMS blir muligens verre?

16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,546
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fløy VTE-KMG (483 miles) og KMG-HGH (1130 miles) i bookingklasse T som skal gi 25% opptjening. Jeg har fått poeng på konto, men det avviker, det er mer, fra det jeg forventet.

Det ser ut til at levelpoeng er beregnet med omtrent 50% opptjening, men det gir ikke mening når jeg ser på bonuspoeng (jeg har for øvrig diamantbonus).

Med 50% opptjening ville jeg fått 806 (vs 814) levelpoeng og 1,411 (vs 1,303) bonuspoeng

Er det noen som klarer å få tallene til å gi mening eller har opplevd lignende selv?

Er sånn sett happy med at det har blitt nesten dobbelt så mange poeng som først forespeilet.

upload_2024-11-23_16-56-33.png

17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    Korrekt.
    Nå har jeg ikke funnet ut av alt i den nye alliansen enda, så jeg vet ikke om det brukes mye married segments her, eller om det er stort sett OD.
    Om det er married segments er det umulig å splitte dem, om det er OD kan du i teorien splitte dem, men med nye bookingregler vil også det bli utfordrende.

18. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    113
    Skulle ikke SAS jobbe med å OD og SkyTeam slik at ting skulle bli mer riktig?

19. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,445
    Bonuspoeng:
    113
    I dette tilfellet er det ikke SAS som er "problemet", dette er KLM sine bonusbilletter og da setter de de reglene som de selv ønsker.
    SAS sitt arbeid med OD går nok ut på å åpne opp for flere kombinasjoner, som ikke dukker opp i dag. Den mest kjente er kanskje OSL-LHR, som nesten alltid er tilgjenglig i business, men likevel ikke lar seg kombinere med videre businessflygning til feks USA

20. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    113
    Ah, ok. Jeg hadde håpet de jobbet mot sin ST partnere til å inkludere SAS sine større flyplasser inn ODene til selskapene...

Del denne siden