SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Må hyle litt om andre ting og:
    Panama City er en tålig godt frekventerer flyplass for min del, ergo var jeg særs fornøyd med SkyTeam Elite plus fra SAS-Kortet. Overraskelsen var derfor stor når det viste seg at KLM ikke fikser lounge til noen andre en Flying Blue gold/plat på bruket her. Aldri vært så lang tid på en Olive Garden noensinne før

2. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,169
    Bonuspoeng:
    113
    Du skal vel egentlig slippe inn her?
    På mine utreiser fra BGO med AF/KLM etter overgangen har de surret rundt om Flying Blue når jeg prøver å komme inn i loungen og etter en god teskje med forklaring har jeg fått komme inn.
    Om det er rot på BGO vil jeg jo tro det er enda mer rot hos partnere i fjernere strøk.
    Skjermbilde 2024-12-20 kl. 23.25.52.png

Last edited: 20. des 2024 kl 23:38
    Alekseolsen and RoadKing like this.
  3. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,104
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er helt enig i at det er helt koko at SAS har brukt så lang tid som de har på slike enkle feil. Spesielt når de står og skryter av hvor fort de har klart å gjøre overgangen.

Okei, jeg er varm i trøyen, og vi har allerede samlet kreftene mot Strawberry, så hvorfor ikke kjøre på og høre av oss til SAS også? Nærmere bestemt til Olivia, Aron, Eric eller tilsvarende direkte.

Jeg tenker essensen i en slik tilbakemelding kan dekke følgende

1) Pushe på at de må fikse ‘enkle’ IT-problemer som forårsakes ved booking av ST-billett
    2) Tilgang på bonusbilletter og hvorfor det tilsynelatende virker som det er ulik tilgang hos ulike selskap. Inkludert dokumentasjon på dette. Send gjerne tips om dere har noen.
    3) Andre tekniske integreringer som f.eks. at man p.t ikke kan velge seter på noen(?) ST-selskap via SAS sine selvbetjeningsløsninger
    4) Booking av mixed classes, evt slippe endringsgebyr fordi man må gjøre ting i mange steg pga at systemene deres ikke takler det
    5) Ordne med ‘enkle’ funksjoner som Open Jaw-booking av ST online.
    6) O&D-restriksjoner på SAS-bonusbilletter
    7) At de ikke kan kombinere Long Haul biz med Plus (klasse F), og at det må være klasse I
    8) Plan for når de vil harmonisere med ST på LHR, CDG, JFK etc slik at det blir mer sømløst å reise med SAS/partnere
    9) Gjøre søkemotoren for partnerawards enda mer liberal med tanke på hvilke kombinasjoner som vises. Her bør SAS ha insentiver for å redusere manuelt arbeid.
    10) Skryt for å ta tak i servicen for sine beste kunder. Satsing på nye ruter, ny lounge på CPH, gjeninnføring av biz etc.

Vil du være med, så heng på. De som vil stå som medavsender av en slik tilbakemelding kan legge igjen en like, kommentar eller melding. Nevn gjerne status også og eventuelt navn, da jeg tenker dette skaper mer kredibilitet. Jeg skal prøve å forfatte noe fornuftig i romjulen.

Last edited: 22. des 2024 kl 08:46
  4. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,457
    Bonuspoeng:
    113
    Bra tiltak, og nå har jeg naturligvis økonomiske interesser i at booking av bonusreiser er så vanskelig som mulig, men for oss nerder her inne på forumet vil punkt 4, 5, 6 og 9 gjøre tilgangen på bonusbilletter enda lavere enn den allerede er. De punktene vil være en fordel for hvermannsen, men ikke for bonusnerder som har kontroll på hvordan man løser dette over telefon.

Flyrlavt and trygveat like this.
  5. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,163
    Bonuspoeng:
    113
    Signerer gjerne. Sendt PM

Rapolo liker dette
  6. paron

paron Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,879
    Bonuspoeng:
    93
    Nok et flott initiativ @Rapolo !
    Signerer gjerne. PM sendt.

Rapolo liker dette
  7. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    469
    Bonuspoeng:
    63
    Signerer gjerne, men om man først skal sende noe, så bør man også ta med utfordringene rundt bruk av CT som p.t nå ikke fungerer på bestillinger med mer enn 2 pers.

Rapolo liker dette
  8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,299
    Bonuspoeng:
    183
    Og nevn gjerne i argumentasjonen at dette er noe som ikke er gunstig for familier som gjerne reiser fler enn 2.

Rapolo liker dette
  9. Trippeltrumf

Trippeltrumf Medlem

Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    18
    Dette funka ikke i *A heller, men hadde vært ålreit om det ble ordnings på det det ja :)

Rapolo liker dette
  10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,024
    Bonuspoeng:
    293
    Signerer gjerne til tross for at jeg ikke har opplevd noen av dise problemene enda. Til dels fordi jeg ikke har booket en skyteam-billett og dels fordi jeg sjelden booker for mer enn to.

Rapolo liker dette
  11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,651
    Bonuspoeng:
    183
    Bra tiltak!
    Signerer mer enn gjerne denne

Rapolo liker dette
  12. tmolvik

tmolvik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    469
    Bonuspoeng:
    63
    Da må vi misforstå hverandre på hva det gjelder, for jeg har brukt CT på bookinger på 3-5 pers og to CT på samme booking flere ganger i *A. Det er ikke mulig nå lenger uten å splitte booking i to PNR.

13. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,299
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, jeg har også flere ganger benyttet 2CT på en 3, 4 eller 5 pax booking i *A på samme PNR, så litt usikker på hva du tenker på her @Trippeltrumf

mrt liker dette
  14. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Har en irriteredne greie nå, booking PTY-AMS-OSL med KLM spør og får bekreftet to ganger ved chekkinn at EBG nummeret er det som ligger inne for booking, men har fått poengene hos Flying Blue, men vil ha de til Eurobonus. SAS er jo sitt vanlige seg ved å være mer nedlatende enn hjelpsomme, så lurte på om noen her har en workaround for å fikse kreditteringen?

15. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    43
    Det fungerte problemfritt i *A, jeg har alltid booket med 2x CT på samme PNR.

mrt liker dette
  16. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    930
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, jeg har brukt 4 fordelt på 7 reisende på samme PNR sommer 2023 med *A

17. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,111
    Bonuspoeng:
    183
    I mitt hode tenker jeg at KLM bør kontaktes først? Regner med du booket billetten hos KLM siden du fikk poeng inn på FB-kontoen din. Hvis SAS gir deg poeng, får du poeng to ganger. Det er jo ikke riktig heller. Om du senere skal booke hos partnerflyselskap igjen, book reisen uten å logge deg inn, eller rett og slett la være å opprette konto.

18. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Reisene er booket via reisebyråer. På utreise fikk jeg poeng hos Flying Blue for OSL-AMS og Eurobonus AMS-PTY, hjemreisen ble motsatt.

Jeg fikk bekreftet ved innsjekk ved begge reiser at det var Eurobonus som lå inne, og status på boardingkort støttet dette.
    Forsøkte KLM-Whatsapp men ble sendt videre til egen FlyingBlue avdeling, så får forsøke der og.

19. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,395
    Bonuspoeng:
    113
    Det er TO ulike felt for Freq.flyer som de kan bruke: ETT for status som skal brukes på reisen for å få FT, lounge etc., samt ETT annet felt som forteller hvilket FF-program reisen skal krediteres....

Noen (i begynnelsen) lykkes med å få KLM til å slette opptjeningen på FB slik at SAS kunne kreditere EB, men etter at det ble mange av disse har jeg sett at mange IKKE har fått dette til. Bare å prøve... Har man en FB-konto man ikke bruker, så slett den og logg aldri inn hos KLM/FB, kun bruk nettsiden som gjest. Er eneste måten å unngå denne type trøbbel..

Del denne siden