SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,327
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, man bruker Flying Blue-miles for å betale hos Flying Blue. De har sine egne satser for hva flighter koster.

EuroBonus-poeng brukes via SAS sine sider, og betales i henhold til deres tabeller.

Nok avsporing nå. Vi får ta videre FB-diskusjon i riktig tråd.

GlennDi liker dette
  2. sness

sness Medlem

Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Første reise med partnere etter overgangen. Jeg reiser til TRD-AMS-LHR-JFK snart. Booket gjennom Delta, men flyr henholdvis med KLM, KLM og Virgin Atlantic. Mener jeg la inn Eurobonusnummer ved bestilling, men nå som jeg skal sjekke inn i KLM-appen er jeg redd jeg samler poeng der i stedet.

1. hvordan sikrer jeg at jeg samler Eurobonuspoeng og ikke poeng hos Delta eller KLM eller FlyingBlue?
    2. bør jeg samle EuroBonus eller FlyingBlue-poeng?

3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, nå som vi har skiftet tema på tråden så er det bare å fortsette :p

4. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Ad 1: For å kunne samle poeng hos en av de må du nødvendigvis først være medlem i deres respektive program for at det skal kunne skje. Dersom du er det, så er vel svaret å IKKE logge inn på din profil hos KLM eller Delta. KLM er i allefall notoriske, da krediteres poengene din FB-konto. Du kan godt sjekke inn etc. hos KLM, men UTEN å være logget inn.

Ad 2: Spørsmålet er umulig å svare på da det er individavhengig. Det avhenger selvsagt av ditt reisemønster og reiseomfang. Men hvis du du også samler EB via kredittkort, trumf osv. så må du jo vurdere om det er hensiktsmessig med å tjene noe poeng hos SAS og noe hos FB, ettersom de ikke kan brukes samlet. (EB kan kun brukes hos SAS og FB hos AF/KLM).

sness liker dette
  5. Trippeltrumf

Trippeltrumf Medlem

Likes mottatt:
    29
    Bonuspoeng:
    18
    Ok Ja jeg tenkte på bestilling på nettet. Måtte alltid bestille antall pers, legge på en CT og så legge til flere CT per telefon, men mulig det funka online for andre med bedre bonusferdigheter :)

Last edited: 08. jan 2025
  6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    Skal fly KLM til Valencia om noen uker.
    Er det mulig å "koble sammen" min EB-konto og KLM (FB) eller hvordan får jeg mine perks som EBG på bookingen (den er ikke gjort ennå) ?

7. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,634
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen mulighet å koble to programmer. Logger du inn på FB vil ev. kreditering av poeng gå til FB og ikke EB.
    En må registrere EB på reisen hos KLM uten å være innlogget.

8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293
    Gis det da noen fordeler? Lounge, FT, etc. ?

9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,327
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg trodde du var mer rutinert enn som så. Hvis du er i tvil om hva som gjelder når du flyr i SkyTeam kan du sjekke det her https://www.skyteam.com/en/frequent-flyers/

Det er ikke mer komplisert enn at du legger til EB-nummeret ditt på bookingen på samme måte som du gjør med SAS-bookinger eller alle andre SkyTeam-bookinger og tilsvarende det man gjorde tidliger på LH-bookinger i *A

Så lenge du har lagt til nummeret til et bonusprogram riktig i en booking så får du alle de fordelene du har krav på. (Merk at det kanskje ikke går helt av seg selv med Aeromexico) Er du EBG og legger det inn på en KLM-booking for du lounge, fast track, prioritert ombordstigning etc. der det er tilgjengelig.

Hvis du ikke får lagt til EB-nummer i bookingen kan du skrive til KLM på messenger så fikser de fort. Eventuelt kan du legge til bookingen i SAS-appen med PNR og navn, så kan du legge til EB-nummer selv.

Fra millionreisen er erfaringen at man får lagt til EB-nummer på egenhånd hos alle ST-selskap bortsett fra Xiamen og China Eastern hvor dem må kontaktes. Resten får du ordnet i bookingprosessen, i det andre selskapets 'my booking' / app, eller ved å legge til reisen i SAS-appen og gjøre det derfra.

Merk at om du er logget inn hos KLM når du booker, eller i appen i ettertid så har de en lei tendens til å slenge på sitt eget bonusnummer. Trikset er å ikke være logget inn i KLMs kanaler om du ønsker å ha på EB-nummer.

Shyneno, eventyrer, jgroneng and 6 others like this.
  10. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,991
    Bonuspoeng:
    293

Takk! Første flight med ST etter overgang ;)

11. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Er det flere av dere som har mistet oversikten på Lifetime Gull eller er jeg heldig vinner av ukens SAS IT premie?

Shyneno liker dette
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    68,010
    Bonuspoeng:
    293
    Hos meg står det 0/0 og oversikt i perioden 2002-2012. Tenkte det var fordi jeg er LTG, men kanskje ikke? Er dette pga samme feil som gjør at alt annet ikke fungerer? Family pool etc.

Shyneno liker dette
  13. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    53
    Tror det er samme feil uten å være skråsikker, men det fungerer i appen. Har også mistanke om at samme feilen er den som gjør at man ikke kan betale for penger med poeng, uten å være for sikker på det heller...

14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Juridisk Analyse: Beskyttelse av Lifetime Gold (LTG) ved en potensiell fusjon mellom SAS EuroBonus og Flying Blue

Innledning

Denne analysen tar sikte på å vurdere de juridiske rettighetene til eksisterende Lifetime Gold (LTG)-medlemmer i SAS EuroBonus-programmet ved en eventuell fusjon eller oppkjøp av programmet av Air France/KLM (AF/KLM) og deres Flying Blue-program. Hovedspørsmålet er om LTG-medlemmer kan fratas sin livsvarige status uten samtykke, og hvilke lover og direktiver som gir beskyttelse mot dette.

1. Relevant lovgivning og juridiske prinsipper
    1.1. Direktiv 93/13/EØF – Urimelige avtalevilkår i forbrukeravtaler
    Direktiv 93/13/EØF beskytter forbrukere mot urimelige avtalevilkår som skaper en betydelig ubalanse mellom partene til skade for forbrukeren.

Viktige bestemmelser:

• Artikkel 3(1): Et avtalevilkår er urimelig hvis det skaper en betydelig ubalanse i partenes rettigheter og plikter.

• Artikkel 6(1): Urimelige vilkår er ikke bindende for forbrukeren.

• Artikkel 7: Medlemsstatene skal sørge for effektive tiltak for å forhindre bruk av urimelige vilkår.
    Anvendelse: Hvis SAS markedsfører LTG som en livsvarig status, kan det anses som et urimelig vilkår å fjerne denne statusen uten samtykke. Eventuelle forsøk på å gjøre dette kan derfor stride mot direktivet.

1.2. Fusjonsforordning (EF nr. 139/2004) – Universalsuksesjon ved selskapsfusjoner
    Fusjonsforordningen regulerer selskapsfusjoner og oppkjøp i EU. Et viktig prinsipp her er universalsuksesjon, som innebærer at kjøperen av et selskap overtar både eiendeler og forpliktelser.

Anvendelse: Ved et oppkjøp av SAS EuroBonus-programmet vil AF/KLM være forpliktet til å overta eksisterende forpliktelser, inkludert avtaler om Lifetime Gold-status. De kan ikke ensidig endre eller fjerne disse avtalene uten å bryte prinsippet om universalsuksesjon.

1.3. Avtaleloven (Norge) – §§ 1 og 36
    • § 1: Avtaler er bindende for begge parter.

• § 36: En avtale kan settes til side hvis den er urimelig eller strider mot god forretningsskikk.
    Anvendelse: Lifetime Gold-status kan anses som en bindende avtale mellom SAS og kundene. Hvis AF/KLM forsøker å fjerne denne statusen uten å tilby en tilsvarende kompensasjon, kan dette vurderes som en urimelig avtaleendring i strid med § 36.

1.4. Markedsføringsloven (Norge) – §§ 7, 8 og 10
    • § 7: Forbyr villedende handelspraksis, inkludert uriktige opplysninger om sentrale avtalevilkår.

• § 8: Forbyr urimelig handelspraksis som svekker forbrukerens evne til å ta informerte beslutninger.

• § 10: Forbyr villedende uteblivelse av viktig informasjon.
    Anvendelse: Hvis SAS har markedsført Lifetime Gold som en livsvarig status uten forbehold, vil et forsøk på å fjerne denne statusen kunne vurderes som villedende praksis etter markedsføringsloven.

1.5. Forbrukerkjøpsloven (Norge) – §§ 17 og 18
    • § 17: Avtalen skal oppfylle det som er avtalt om produktets egenskaper og varighet.

• § 18: Endringer i avtalevilkår krever samtykke fra begge parter.
    Anvendelse: Lifetime Gold-status er en avtalt ytelse. Dersom AF/KLM ønsker å endre vilkårene for denne statusen, må det innhentes samtykke fra kundene. Hvis kunden nekter, kan ikke endringen gjennomføres uten juridiske konsekvenser.

2. Hva kan AF/KLM juridisk gjøre ved en fusjon?
    Basert på den juridiske analysen, er det visse tiltak AF/KLM kan gjennomføre uten å bryte loven:

Tiltak Er det juridisk lovlig? Kommentar
    Fjerne Lifetime Gold uten kompensasjon?
    ❌ Nei Strider mot universalsuksesjon, avtaleloven, og forbrukerbeskyttelseslover.

Tilby en alternativ status (f.eks. Platinum)?
    ✅ Ja Må være en tilsvarende eller bedre kompensasjon.

Endre kravene for nye LTG-kunder?
    ✅ Ja De kan hindre nye kunder fra å oppnå LTG-status.

Gjøre det vanskeligere å opprettholde gullstatus?
    ✅ Ja De kan justere opptjeningskrav for fremtidige statuser, men ikke retroaktivt.

3. Juridisk vurdering av brukerens resonement
    Brukerens argumentasjon i diskusjonen er generelt godt og forankret i relevante lover og direktiver. Hovedpoengene er:

1. Lifetime Gold er en bindende avtale som ikke kan fjernes uten videre.

2. AF/KLM må respektere eksisterende kontrakter ved et oppkjøp.

3. Forbrukere er beskyttet mot urimelige avtaleendringer gjennom flere lover og direktiver.
    Styrker ved brukerens argumentasjon:
    • Henviser til relevant EU- og norsk lovgivning.

• Trekker inn prinsippet om universalsuksesjon.

• Påpeker at samtykke er nødvendig for vesentlige endringer.
    Svakheter ved brukerens argumentasjon:
    • Lifetime Gold-status kan være betinget av avtalevilkår som gir selskapet rett til å gjøre endringer.

• Direktivet 93/13/EØF gjelder kun urimelige avtalevilkår, og avtalevilkårene må vurderes konkret.

• AF/KLM kan lovlig gjøre statusen mindre verdifull over tid ved å justere opptjeningskrav og fordeler.

4. Konklusjon

Hva kan Lifetime Gold-kunder forvente?
    1. Eksisterende Lifetime Gold-kunder har en sterk juridisk beskyttelse.
      • AF/KLM kan ikke ensidig fjerne LTG-status uten å bryte flere lover og direktiver.
    2. AF/KLM kan gjøre endringer for nye kunder.
      • De kan stoppe nye kunder fra å oppnå LTG og gjøre det vanskeligere å opprettholde status.
    3. LTG-status kan gradvis miste verdi.
      • Selskapet kan gjøre endringer som gjør statusen mindre attraktiv, uten å bryte loven.

Jaja, ble plassert på feil tråd, men @Tore kan vel flytte den dit den hører hjemme da? :rolleyes::)

paron, sam11net, sheim and 1 other person like this.
  15. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,665
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, vanlige billetter for points, family pool og LTG-telleren har ikke fungerert på nettsiden på flere mnd. Men LTG-telleren fungerer forsatt i appen.

16. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Wow. Du kan bruke AI

17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    68,010
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor i appen finner man den? Eller blir den borte når man er blitt LTG? Eller finnes den bare på iPhone? Eller er jeg bare dårlig til å lete? (Sannsynligvis det siste)

18. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,303
    Bonuspoeng:
    293
    Fant denne i appen.
    IMG_7580.png

Trodde jeg skulle opp til 9 år nå til jul ;) jaja

19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,019
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, kan bruke det, særlig til komplekse analyser som dette, men det er vitig å gå igjennom punktene for å sjekke at programmet jeg bruker ikke er helt på bærtur, så det var to seksjoner jeg måtte rette opp litt i, men det er mye lettere å rette noe på denne måten enn å skrive alt fra bunn.

Hvis dere vil vite original versjonen, altså den hvor jeg ikke har brukt AI til å gå igjennom lovverket og hjulpet meg meg strukturen, så er den her :)

https://insideflyer.no/forums/threa...ning-of-conversation.21166/page-7#post-568145

Last edited: 13. jan 2025
    WingmanWizard liker dette
  20. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg kan bare spekulere, men jeg tror at når KLM kjøper opp SAS og slår i sammen EB og FB, så går LTG over til LTP som FB allerde har. Jeg tror de gjør dette pga. de allerede har et LTP system, og ikke ønsker LTG i tillegg.
    De ser nok på kost nytte, at de EB medlemmene som har LTG ikke blir en stor belasting totalt sett.

Å ikke videreføre LTG i et nytt FB system, tror jeg ikke de vil gjøre.

Slik jeg forstår det, så er FB LTP et bedre produkt og vanskeligere å oppnå enn EB LTG.

Spielhaug liker dette

Del denne siden