SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    TAP har en del unike destinasjoner, samt veldig god tilgjengelighet i biz.
    Bring TMS back.

IAG fikk mye pushback fra EU da de forsøkte å kjøpe UX. Det blir fort mye av det samme med TAP. LH-gruppen har nylig gjort ITA-transaksjonen og har muligens hendene fulle med den.
    Det største regulatoriske hinderet for AFKLM må være Brasil-Europa-konkurransen.

Last edited: 12. mars 2025
    Teknolai liker dette
  2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Da har både AF/KLM lagt inn bud på 51% Air Europa, og at LH-gruppen ventes å legge inn bud på 25%.

Jeg tenker vinn-vinn. Om AF/KLM kjøper 51% er det ikke utenkelig at de gjør mer her enn med SAS. Oppsiden for oss er at de gjør noe med bonussetesituasjonen slik at vi slipper dobbel pris.

Skulle LH-gruppen vinne budkampen forsvinner UX ut, men det er ingen nedside fra et bonusperspektiv all den tid de har dobbel pris. Samtidig øker sjansene for at AF/KLM kjøper TAP, som har et vel så interessant nettverk og en godt kjent bonuspolicy med mye tilgjengelighet. I en slik situasjon har de tre store hver sitt selskap på halvøyen.

https://onemileatatime.com/news/air-france-klm-invest-air-europa/

Eddie47, Xflipper, Teknolai and 4 others like this.
  3. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,422
    Bonuspoeng:
    113
    SAS fornyer seg visst 2 april, inkludert ny look på hjemmesiden. Kan det tenkes at de samtidig slipper en del forbedringer for bonusnisser? Tenker da primært på ting som har forsvunnet: mixed cabin, flere CT per bestilling og slikt.

Storbaba and mrt like this.
  4. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,012
    Bonuspoeng:
    113
    Mulighet for å booke premium ville vært flott!

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,143
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis de fornyer hjemmesiden og annen look and feel, tenker jeg dessverre motsatt.

Da har SK IT nok med det, og bruker ikke samtidig så mye tid på å bedre booking motoren i bakgrunnen. De har sikkert hendene fulle med bare å få ordinære bestillinger til å fungere på ny nettside.

Har jeg liten tro på IT hos dem? Ja, og de har dessverre ikke gjort seg fortjent til så veldig mye mer. Her om dagen ble jeg (igjen) slengt sidelengs mellom "ny" og urgammel nettside for å bestille TPC tur.

Utrolig at de gir såpass f. Dette har vært like dårlig i flere år nå...

Nordlands liker dette
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Mixed classes og open-jaw-booking på nett hadde gjort seg.

Nordlands liker dette
  7. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,422
    Bonuspoeng:
    113
    Det er snakk om helt ulike team. Look and feel er 100% frontend, systemene vi vil skal bedres er backend.

Insomnia4u liker dette
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,143
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det vet jeg.

Men du kan trygt regne med at backend-teamet er tett involvert når (eller hvis) frontend skal endres i noen særlig grad.

Preference and Nordlands like this.
  9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,422
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan være ulik praksis hos ulike selskaper. Om det bare er look & feel, så ville ingen backendere hos oss engang blitt informert. APIene endres jo ikke.

tobeornot999 liker dette
  10. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,846
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

vet noen av dere når man flyr KLM eco, og har SAS Gull status, om man kan sjekke inn en ekstra bagasje (i dette tilfellet en sykkel) på reisen? og kan man ta med en kollega i loungen deres i amsterdam?

11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,620
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en Elitefordel å ta med en ekstra baggasje (om du ikke har light-billett). Og du kan ta med én til i loungen om de flyr på samme flight som deg.

Litt usikker på hvor hardt de praktiserer sistnevnte, eller om det holder med KLM samme dag f.eks. Har vært innom noen ganger de siste ukene, men kun med folk på samme flight som meg.

12. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,846
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke light billett nei. Standard billett står det. Spørsmålet var bare om jeg kunne da ta med sykkel istendenfor en vanlig koffert.

13. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,620
    Bonuspoeng:
    113
    SVG_flyer liker dette
  14. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    140
    Bonuspoeng:
    43
    Kan det stemme at det er 275000 poeng til Cuba? Det kommer vel under kariben? Får det opp hos sas.no

15. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,120
    Bonuspoeng:
    113
    Dyrere med noen flyselskaper. Feks Air Europe.

16. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Det skal være 147,500 t/r Cuba i biz. Merk at UX har dobbel pris på den delen av reisen hvor de er med. Altså er hjemreisen inkl UX så vil utreisen være 73,750 poeng, mens hjemreisen vil være 147,500 poeng.

17. melind

melind Medlem

Likes mottatt:
    220
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke sett tidligere men tikket inn en mail om schedule change på en tur i Juli med familien.
    Der hadde vi booket billigste biletter til GDN fra TRD da med ankomst midnatt. Var max 10 min endring på avgang fra TRD
    Fikk nå valget og endre reisen kunne fritt velge annen dag samt alle mulige avganger samme dag fra TRD ti GDN noe som gjør at vi får en mye bedre utreise enn opprinnelig. Om dette er nytt så er det meget bra SAS.

18. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    3,693
    Bonuspoeng:
    113
    Mener det har vært normalt også tidligere å få opp mulighet til fri endring ved schedule change når alle flighter er SAS.

19. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    569
    Bonuspoeng:
    93
    Endelig!

For passasjerer med SAS Go Light-billetter som reiser fra og med 23. april:

• EuroBonus Silver (EBS) samt SkyTeam Elite og Elite Plus: 1 kolli innsjekket bagasje inkludert.
    • EuroBonus Gold, Diamond og Pandion: 2 kolli innsjekket bagasje inkludert.

freddyen, Xflipper, holmen and 16 others like this.
  20. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,658
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde en returreise TOSOSL bestilt til 5.1.26 som var booket på første dag med bonusplasser etter nyttår. Tikket inn en justering på flighten i går, og kunne dermed flytte den så mange dager jeg ville, så da fikk jeg returen 2.1 i stedet. Helt suverent...

Nordlands liker dette

Del denne siden