SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,353
    Bonuspoeng:
    293
    Preference, Hanen, Cumulus and 4 others like this.
  2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
  3. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,962
    Bonuspoeng:
    93
    I dag er jeg ganske muggen.
    Etter ganske mange telefoner til SAS, med håp om å finne en super agent, så jeg idag at vår booking til Madagascar har blitt fjernet. Uten noen informasjon, eller refund av CT og/eller poeng.

Saksgangen er slik:
    • Booking utført og ferdig billettert. Flyseter er valgt og vi kikker på hotell.
    • Jeg oppdager ved en tilfeldighet at de har glemt en "h" i min samboers etternavn (ganske sikker på at jeg klarer å stave "Dahl" - da jeg alltid har klart å stave det).
    • Jeg begynner å ringe inn - med optimisme og håp om at det ikke er for mye forlangt å be de om å rette ved å legge til én bokstav. Dette viser seg dog vanskelig fordi "det er vanskelig å utføre name change på partner award fares". Jeg får anbefalt å kontakte alle flyselskapene selv, med unntak av SAS og KLM. Altså skal jeg kontakte kundeservice hos AF, VS og KQ selv for å be de om å legge til en H.
    • Jeg oppdager at agenten i tillegg har lagt inn min samboers etternavn som fornavn - og vica versa.
    • Ett leg blir kansellert (CDG-TNR) - og jeg får automatisk tildelt billetter en dag tdiligere, men dette ødelegger jo reisen fra OSL-AMS-CDG!
      Nå har jeg altså nye billetter til leget CDG-TNR før vi skal lande på CDG.
    • Endelig kommer jeg i kontakt med én ålreit agent som prøver å finne en ny booking til oss. Han skal ha ros for forsøket, men han blander inn flere lange legs med økonomi - noe som er uaktuelt.
    • I dag - én måned etter booking - ser jeg at opprinnelig booking nå plutselig er borte, og at den tentative, halvveise bookingen til en agent står igjen. Ingen informasjon er mottatt om dette - og ingen poeng eller CT er refundet.
    Jeg skriver dette innlegget fordi dere (forhåpentligvis) er det rette publikum å sutre til, og idag er jeg både lei meg og muggen.

Men KOM IGJEN da! Det er greit at mange av oss her på forumet er rå på å få mest mulig verdi ut av våre bonuspoeng - og at dette naturligvis ikke er godt likt hos de profittmaksimerende flyselskapene som gir oss bonuspoeng. Men hele denne opplevelsen har vært bånn i bøtta. Rett og slett det verste jeg har opplevd i denne sammenheng. Fra inkompetansen til agenten som la inn bestillingen (jeg informerte ham til og med om at det var samme reisende som ved de tidligere bestillingene som han kunne se), til den totale ansvarsfraskrivelsen når agenten hadde gjort feil, til den totale mangelen på viljen eller evnen til å bistå meg når Air France kansellerte én del av turen, til fravær av informasjon og en redelig avslutning på saken.... Jeg må jo si at jeg føler at SAS rett og slett bare har gitt meg to fingre (en på hver hånd) og bare sagt "sorry mac, du suger".

Nå regner jeg med at jeg får CT og poeng tilbake på mandag og må starte på nytt. Men hele denne opplevelsen kan jeg ikke beskrive som annet enn useriøs.

For å sette det på spissen: Hva om vi var en familie på 4 som hadde fortalt dette til barna og hadde booket både hotell og opplevelser uten mulighet for kansellering? Dette holder rett og slett ikke mål. SAS må innføre bedre opplæring for sine agenter og sørge for at man faktisk får en reell ombooking ved kanselleringer...

haifinn, Cumulus, Skippy and 7 others like this.
  4. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,060
    Bonuspoeng:
    293
    Kjedelig situasjon. Husk alltid å få tilsendt billetter på epost før de blir billettert så du kan forsikre deg om at navnene stemmer. Tidligere i våres kom jeg over en person som hadde det samme problemet, men hun klaget sin nød til alle 1000 følgere på LinkedIn og plutselig var saken ordnet. Her er posten: https://www.linkedin.com/posts/sofi...g-har-vi-nå-activity-7315993883341930496-Drm8

NKA_Pls liker dette
  5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det skjer av og til at folk blir lurt trill rundt av SAS, og når forbrukerombudet drukner i saker fra flyselskapene, så slipper flyselskapene unna med ting de ikke hadde sluppet unna med før dessverre :oops:

6. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det er umulig å endre navn på en partnerbillett på Skyteam på samme måte som dette var umulig i Star Alliance, så det er ihht. "boka" og ingenting de kan gjøre med. Da må en ev. kansellere reisen og gamble på at bonusbill. dukker opp igjen, noe de ikke alltid gjør...

Man må selv gjøre dobbeltsjekk av navn for å være sikker, dessverre. Noe mange dessverre lærer det hard way.

7. NKA_Pls

NKA_Pls Medlem

Likes mottatt:
    1,962
    Bonuspoeng:
    93
    Yes. Men nå er vi oppe på trippelsjekk av riktig navn, da.
    Det som irriterte meg var at jeg, som alltid, stavet navnene. Og allikevel blir det feil. Selv har jeg 4 navn med 25 bokstaver. Mens samboers etternavn på 4 bokstaver gikk altså ikke riktig for seg. Det er jo ekstremt godt gjort - og å i tillegg legge inn fornavn som etternavn.... Dette burde jo ikke skje.

Det er jo et eget univers, disse bonusgreiene her. Jeg vet ikke hvor ellers kundene hadde finni seg i at man nå må stave navn, og i tillegg altså gjøre en manuell kontroll av dette i etterkant før billettering - fordi noen agenter er på dette nivået... Feil kan alltids skje, men dette ligner mer på barnehage enn noen form for reell kundeservice.

I tillegg ble jo turen de facto kansellert når vi mistet ett leg (av åtte) som de tydeligvis ikke kunne få booket om. Og komplett mangel på informasjon og refund av poeng + avgifter (det tok TRE telefoner til SAS for å få de til å refunde meg).

Vi snakker altså to feil som det er vanskelig å legge over på kunde (meg). Jeg sier det igjen - hvis jeg hadde booket hotell eller hatt andre non-refundable utgifter hadde dette vært ekstremt surt.

Jeg føler noe skjedde etter overgangen til ST, ass. Det har blitt ekstremt mye mer oppoverbakke å få god verdi ut av poengene, synes jeg :(

SAJblue and Jeanette like this.
  8. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bare en del av bildet - personlig tror jeg at byttet av leverandør av kundeservice (som er outsourcet) er hovedproblemet. Det tar tid å komme opp på samme nivå som forrige leverandør, de var ikke fantatiske, men mye bedre enn slik det er nå. EBD er litt mer priviligert da de serves hovedsaklig av inhouse ressurser.

NKA_Pls liker dette
  9. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,699
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. Det er et tredjepartsfirma som håndterer mange ulike flyselskap og ikke bare SAS. Blir mye rot da dessverre.

NKA_Pls liker dette
  10. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,782
    Bonuspoeng:
    293
    Bruker man Eurobonus nummer blir det rett ..

NKA_Pls and Rapolo like this.
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,751
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men kan oppgi EB-nummer så henter de infoen derfra. Enklere og tryggere for alle parter.
    Eventuelt kan du lage en halvferdig booking på nett mens du har dem på tråden. Hvis du velger en flight i mixen på nett og går gjennom til betaling, men uten å betale. Da genereres en PNR som agenten kan plukke opp. Spares mye tid da.

biaop, Preference, NKA_Pls and 5 others like this.
  12. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Noe har definitivt skjedd. Når jeg begynte med dette i 2018 var det god tilgjengelighet om man var litt fleksibel. Agentene jeg snakket med var stort sett veldig kunnskapsrike. De booket de beste setene og sendte reiseruten på e-post mens man fortsatt hadde de på tråden for å sjekke at alt var riktig før de tok imot kortopplysninger og billeterte selv. Dette burde vært en selvfølge også i dag. Isteden er vi avspist med elendig tilgjengelighet, kundeservicemedarbeidere som rett og slett ikke kan jobben sin og en total ansvarsfraskrivelse fra SAS når noe går galt.

Last edited: 05. juni 2025
    oggaman, wilco, Oddvar and 8 others like this.
  13. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Lurt tips

FlyerOslo liker dette
  14. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,539
    Bonuspoeng:
    113
    Be agenten sende itinerary på e-post før billetterting, da får man en veldig god oversikt over navn, og ser samtidig fordelingen av fornavn og etternavn.

Ellers er jeg enig i at kundeservicen har blitt ekstremt mye dårligere, og det kommer utelukkende av bytte av leverandør, med en annen/dårligere insentivstruktur for agentene og langt lavere lønn enn tidligere. Agentene får feks bonus basert på hvor mange samtaler de besvarer, noe som i seg selv er helt vanvittig, da de får et insentiv til å holde samtale korte fremfor å hjelpe. Det kan forklare hvorfor samtaler legges på langt oftere enn tidligere, og at 50% av agentene ikke sier hallo i det de tar telefonen. De tjener rett og slett på å IKKE hjelpe deg.

NKA_Pls liker dette
  15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,687
    Bonuspoeng:
    293
    Det hjelper jo ikke at SAS bytter leverandør oftere enn vi andre bytter underbukser

NKA_Pls liker dette
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    NKA_Pls liker dette
  17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,687
    Bonuspoeng:
    293
    trygveat and NKA_Pls like this.
  18. natto

natto Medlem

Likes mottatt:
    162
    Bonuspoeng:
    33
    La inn bestilling på bonusbillett i går, og ba agent om å bare kopiere navnene fra den andre bestillingen som jeg ba om å kansellere. Etter billett ble billettert, men før jeg la på, merket jeg at fornavnet var stavet feil. "Ånei.... Jeg burde bare kopiert navnet ja..."

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,223
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er og har alltid vært mye ball med å ringe inn.

Selv stoler jeg ikke på verken SAS eller andre selskaper jeg bruker mye mer enn SAS når det gjelder å ringe for bestillinger. Det er noe 80s over det, også.

Kanskje går jeg glipp av en super-deal, men som regel får jeg brukt poengene på en veldig grei måte ved å bestille på nett. Fra egen konto. I eget navn. Og ingen feil kan skje...

turaga008 and paron like this.
  20. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Har det vært noe hvisking om de doble poengprisene til Vietnam, China Airlines osv? Det er jo enda helt ubrukelig, og veldig uattraktivt å skulle blåse dobbel mengde poeng hos de eneste partnerne som har ledige bonusbilletter retning Øst.

Del denne siden