SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Lite nytt her, gitt at sammenslåing blir en realitet. Verdt å huske på at Awardfares først og fremst selger verktøy for bruk av bonuspoeng og vil være tjent med at flere intensiverer jakten på bonusreiser "før det er for sent".

Teknolai and AB69 like this.
  2. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er synsing/spekulasjoner på samme nivå som vi alle kan drive med. Hva som skjer, hvordan det blir og når, osv.

Business as usual inntil nye fakta kommer.

Travellingalf and Maggie like this.
  3. coccifera

coccifera Medlem

Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
  4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er et godt poeng :)

5. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,828
    Bonuspoeng:
    183
  6. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,330
    Bonuspoeng:
    183
    Selv om Awardfares-artikkelen delvis er skrevet i egeninteresse, så har den noen interessante punkter ang sammenslåing av programmer. Men de unnlater å nevne avvikende datapunkter, slik som feks IAG som eier BA, Iberia, Aer Lingus og Vueling. De har jo egne programmer, men felles valuta i Avios. Det kunne vært en interessant vei å gå

Christian and Preference like this.
  7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,687
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er usikker på om felles valuta er et bedre alternativ enn sammenslåing. Da får man mest sannsynlig samme devaluering av poengverdi (flytting av valuta mellom programmene vil slå skjevt ut hvis poengene betaler for mye mer i ett program enn de andre) uten at man får tilgang til de fordelene Flying Blue kun har for egne statusnivåer. Dette kan veies opp av at SAS Eurobonus gir ekstra fordeler til egne medlemmer såklart og at det ihvertfall enn så lenge er enklere å tjene inn status i Eurobonus enn Flying Blue.

8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Det er flere ting han ikke har tatt i betraktning og det er signalene om at programmene ikke skal slås sammen, det har Anko selv sagt og ledelsen i AF/KLM sender de samme signalene, så jeg tror mer på dem enn hva en blogger sier. Hvis Anko og AF/KLM ledelsen hadde gitt sprikende signaler så hadde jeg vært mer bekymret.

Selv om noen her inne sier det er spekulasjon, så tenker jeg at SAS Eurobonus heller vi øke kravet for å nå gullstatus ganske kraftig og gjøre det like vanskelig å få EBG for ny års inntjening til samme vanskelighetsgrad som FB platinum og med det skille klinten fra hveten i SAS Eurobonus.

Deretter ett par år lenger inn i fremtiden så startes det "KANSKJE" en overgangs periode der en kan melde overgang på konto med inneværende fordeler, sånn som at LTG ---> LTP, og resten får det samme med at de har greid Gold på en like høy vanskelighetsgrad som Platinum.

Dette er bare en teori, som kan hives inn i debatten, jeg tror ikke det blir slik, men det er en mulighet.

Last edited: 28. juli 2025
    biaop and tkrunning like this.
  9. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilke muligheter gir overgangen til Skyteam på en slik billett?
    Vil det være mulig å sjekke inn baggasjen helt til BGO?
    Eller enda bedre: å kunne kjøpe billetten direkte fra AirEuropa eller SAS, med garanti for videreforbindelsen?
    Gotogate selger dette som separate billetter, med ny innsjekk på ALC, uten garanti for at jeg rekker flyet videre.
    80 minutter er vel under minimum connection time, med tanke på reiseforsikring.
    upload_2025-9-21_10-57-35.png

Last edited: 21. sept 2025
  10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,330
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du ikke finner billetten verken på SAS eller Aireuropa sine sider, så er det ingenting å hente. Hva med KLM via AMS i stedet? Nesten samme pris og hjemme tidligere

freddyen liker dette
  11. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Noen kvalifiserte rykter om China Eastern blir mulig å booke på poeng?

Hvordan er det egentlig med Korean Air, slipper de bare ett sete på business eller slipper de ikke i det hele tatt?

Saudia slipper bare ett sete i C?

12. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Synes ventetiden på Alliansesøk er litt drøy nå…

IMG_8420.jpeg

13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, den forbedringen er gjør Eurobonus helt ubrukelig!

14. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    IMG_4898.jpeg
    Jeg vet ikke om dette har kommet opp før her (gidder ikke lese 65 sider for å sjekke), så beklager om det har vært snappet opp før!

Jeg er i disse dager på en konferanse om fellestjenester i store selskaper, og leder for dette i KLM/AF snakket om hva der har gjort og hva som kommer fremover!

Han trakk frem at de regnet med at alle nødvendige tillatelser for sammenslåing med SAS var klare i midten av 2026 og at de da kom til å flytte disse tjenestene inn i KLM/AF. Det er da regnskap, hr, it, logistikk etc.

McBuljo, Flymunda, paron and 11 others like this.
  15. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kanskje det som skal til for å klare å kontroll på IT-siden igjen, den har vært for dårlig, for lenge...

16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    You wish, det er ikke så enkelt.

Storbaba and olds69 like this.
  17. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,870
    Bonuspoeng:
    183
    Stor forskjell på å ha en delt serviceorganisasjon og dele samme IT-systemer. Jeg tipper dette er førstnevnte, og så tar de små skritt etter hvert med å erstatte system.

18. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    505
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenkte litt det samme, men må nok si meg enig med @Henrik her - skal ikke ha for store forventninger til at IT service flyttes inn i del organisasjon. Dog sa de at de gjorde IT utvikling fra denne delen av selskapet også....

Storbaba liker dette
  19. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    IMG_8509.jpeg Økte satser for ST-reiser?!

Beklager om det jeg som har sovet i timen, men er poengsatsene med ST nå blitt endret - devaluering av poengene med andre ord?

Ikke at det er så overraskende…men jeg kan ikke se at det er blitt kommunisert.

Jeg mener da bestemt at jeg nylig ga 165k til Sør-Amerika….nå står det oppført 190k :eek:

20. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Ser ut som en skikkelig snikforbedring, ja.

Europa <-> Europa
    • biz: 60k -> 80k. (33% økning)
    • øko: 40k (uendret)
    Europa <-> Nord-Amerika 130k -> 140k
    Europa <-> Karibia / mellom-amerika 147k -> 180k (!!)

Del denne siden