SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ingen grunn til å tro at det skal bli bedre tilgjengelighet fremover, selv med økte priser. Dessverre.

testflyver and Shyneno like this.
  2. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,330
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror også det er er å tro på julenissen med bedre tilgjengelighet. Dette er nok bare en justering til prisvekst og slikt, og det bør vi faktisk forvente.
    Og de aller, aller fleste andre bonusprogram har justert seg opptil flere ganger de siste årene. Bare se på skrekkeksempelet Hilton, men også Alaska, Virgin, American og Hyatt har devaluert de siste årene.

3. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,674
    Bonuspoeng:
    93
    Greit at poeng ikke trekkes på nytt ved å legge på feeder, men litt verre for oss som skal splitte og legge på CT'er tenker jeg

tmolvik liker dette
  4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,751
    Bonuspoeng:
    183
    F.eks. gikk Karibia fra 165,000 til 147,500, og nå potensielt 180,000. Hvis man legge godviljen til betyr det 9% økning.

Europa er det vel igrunn ingen som bryr seg om, så her er det jo bare greit at prisen er høy slik at Ola og Kari kan brenne poengene sine der.

Nord-Afrika, Sentral-Afrika og Midtøsten-sonen var tidligere et sweet spot med ZNZ og SEZ. Det gir litt mening at dette ikke skal være så mye rimeligere enn f.eks. Nord-Amerika i og med at AMS-NYC og AMS-NBO ikke er rare forskjellen i flytid, men opp 25,000 er i meste laget. Håper bare at det forblir 50,000 internt i sonen, for det er et røverkjøp.

Til info så har SAS doblet prisen for tre selskap, og jeg har ikke sett verken demonstrasjonstog eller massemigrasjon. Det er rapportert om noen som har rømt til Sveits, men det har neppe med at M&M er bedre enn EB å gjøre.

5. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,263
    Bonuspoeng:
    93
    Tvert i mot er det vel rapportert om folk som har booket med nevnte selskap og betalt dobbel pris. Så betalingsviljen er nok til stedet. Tipper SAS har gjort fine analyser som viser hvor mye vi tåler og hva som også blir mer lønnsomt for dem.

magnusant and kongenamundsen like this.
  6. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Nja, da er jeg kanskje en Ola / Kari. Liker fortsatt å reise i Europa, og flere steder er det vanskelig å komme seg til med kun SAS (MC Fly Premium). I tillegg, pga at tilgjengeligheten / poengpriser gjør det så vanskelig å finne long haul biz har jeg flere CT enn jeg får bruk for, så kanskje jeg må dumpe de på Europa-turer med ST.

Rapolo liker dette
  7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,751
    Bonuspoeng:
    183
    Misforstå meg rett. Europa er et fantastisk reisemål. Poenget mitt er at det i mine øyne ikke er noe poeng i å være bonusjeger om målet er å reise biz med ST-partnere i Europa (på generell basis). Med nåværende pris på 60,000 poeng t/r pluss 1,500-2,000 i skatter og avgifter. Flyr man via både AMS og CDG klarer man nok fint å bikke 2,000 på en enkel t/r.
    Hvis man bruker den enkle formelen at 60,000 poeng er 6,000 NOK så betaler man i praksis 7,500-8,000 kroner for en t/r. Justerer man ned til 7,4 øre per poeng (Trumf med automatisk overføring) så er man fortsatt på 6,000 NOK og oppover for en t/r i biz.
    Med en slik pris kan man like greit booke revenue-billetter. Selv om man hiver en CT inn i miksen vil man ofte kunne finne såpass rimelige biz-billetter at det er et vel så fornuftig valg.

Hvis man kun ønsker å reise til de dyre stedene som Grønnland, Madeira og andre ukurrante steder kan det lønne seg med poeng.

Rene SAS-billetter stiller seg annerledes da disse er rimeligere, samt at man slipper 450,- i bestillingsgebyr.

8. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, Eurobonus har i praksis priset seg ut av markedet, så en kan fint endre til revenue billetter nå, og gi opp Eurobonus. Greit å ha statusen, men det er også alt, poengene har ikke noe å si lengre, med mindre noe drastisk skjer og per nå så er det lite sannynlig at det vil være positive nyheter å komme med dessverre.

testflyver liker dette
  9. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,539
    Bonuspoeng:
    113
    Eurobonus har overhodet ikke priset seg ut av markedet. Om man ser bort ifra selskapene med dobbel poengpris så er SAS Eurobonus et program som har blant de mest attraktive poengprisene i verden. Det eneste problemet for øyeblikket er tilgjengeligheten, sett bort ifra det så er Eurobonus (kombinert med FP og CT) i verdensklasse.

Er enig i at Eurobonus har blitt dårligere pga. dagens tilgjengelighet, men det er ikke på grunn av prisene dems. Om noe så er bonusreiser via EB alt for billig.

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,751
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan fly t/r USA i biz for 100,000 poeng + en god tusenlapp i skatter. Har man FP4 er samme reise 60,000 poeng.
    EuroBonus har fortsatt enorm verdi så lenge man bruker det riktig.

11. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,014
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor mater dere trollet vårt?

fly4fun, MarkSS, livinspeed and 12 others like this.
  12. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    914
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fjernet/fikk slettet min Flying Blue konto for en tid siden da jeg leste en eller annen plass at dette var lurt om jeg ville ha EuroBonus poeng i stedet for Flying Blue poeng.
    Nå sitter jeg med en KLM reis i dag og lurer på hvordan jeg gjør videre. Jeg er EBG og ønsker selvsagt fordeler som følger gull medlemskapet. Hva er smartes nå? Kan jeg legge inn EBG nummeret mitt ved innsjekk? (Er i Krakow)
    Håper noen forstår problemstillingen

13. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,901
    Bonuspoeng:
    113
    Bruk KLM nettside eller app uten å logge inn, hent opp booking ref, legg inn SAS EBG nummer, profit.

Skarven liker dette
  14. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    914
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk å ha dette forumet, dette var supert! Ble faktisk oppgradert første leg. :)

Cumulus, holmen, magnusant and 3 others like this.
  15. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,901
    Bonuspoeng:
    113
    Haha herlig, da fikk du enda mer PROFIT enn jeg så for meg da jeg skrev meldingen :D

Cumulus and Skarven like this.
  16. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,797
    Bonuspoeng:
    293
    Fortsatt 165.000 for Biz t/r til Sør-Afrika =)
    Booket i kveld.

17. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hei. Er det fortsatt slik at man må betale for setereservasjon på Eurobonus reiser med KLM (biz AMS-DXB). Har LTG så skulle ha elite plus status. Er det eventuelt gratis setevalg 36 timer før eller lignenede for de med elite plus.

18. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,909
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er gratis:) Har både med AF til DXB nå i nov og med KLM til CTG i mars, kan velge fritt alle seter nå, gratis.

Fredrik81 liker dette
  19. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,720
    Bonuspoeng:
    183
    For å velge seter gratis sjekk at eurobonus nummer er lagt inn på hvert leg i SAS app. Åpne så booking med refnr og etternavn i KLM app og velg seter. Forutsetter at billett er ferdig billettert (pdf mottatt på epost). Hvis det ikke virker ring kundeservice.

Fredrik81 liker dette
  20. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar. Var kun SVG-AMS leggene som jeg kunne velge gratis seter. 1700kr per per per vei på AMS-DXB

Last edited: 09. nov 2025

Del denne siden