SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,060
    Bonuspoeng:
    293
    Har du lagt inn EB-nummeret ditt på det leget? Under reisende så må du legge inn medlemskapet på en og en flight.

2. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen som har noen formening om hvor lang tid det skal ta å få tilgodeskrevet poeng med AF/KLM. Har de siste ~10 flightene endt opp med å legge inn manuelt. Siste sett med flights er nå 10 dager siden og ingen spor av de.
    Når jeg etterregistrerer kommer poengene med en gang.

1 - hva er vanlig ventetid?
    2 - om jeg er over vanlig ventetid, kan det være noe fuzz med hva som ligger i systemet hos vårt reisebyråd? Både gatepersonel og reisebyrå har bekreftet mange ganger at alt er korrekt.

Er ett mas å legge inn manuelt hver gang!

3. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen aning om ventetiden, men har ingen problem med registrering, det er inne på 3-4 dager typisk. Brukte du prefix EBx når du registrerte?

4. Alekseolsen

Alekseolsen Medlem

Likes mottatt:
    184
    Bonuspoeng:
    43
    Usikker på hva reisebyrået "pusher" av prefix. Om det går på 3-4 dager er det åpenbart noe galt "hos meg". Mange takk!

5. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Helt håpløst her også.
    Samme situasjon som deg, EB ligger inne hos reisebyrå og jeg dobbeltsjekker alltid at status ligger inne når jeg står med billetten i hånda før sikkerhetskontrollen.
    Det gikk først 2 uker før jeg fikk muligheten til å etterregistrere på nett, ingenting skjedde videre så jeg sendte til slutt en mail.
    Da klarte de å registrere 1/2 flygninger, jeg svarte at jeg manglet fortsatt den siste, men de brydde seg ikke en gang med å svare på mailen og jeg mangler fortsatt poeng for nr.2

Edit: Dette var med KLM.

Alekseolsen liker dette
  6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    SAS i ett Nøtteskall :rolleyes:

1000009988.jpg

Spielhaug and kongenamundsen like this.
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,351
    Bonuspoeng:
    293
  8. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Min sønn som skulle fly SAS fra CPH til EWR ble i dag booket om til Lufthansa fra MUC - EWR, pga forsinkelse ut fra Bergen. Han hadde opprinnelig billett i plus, men er booket om til økonomi hos Lufthansa. Hvilken kompensasjon kan man forvente og hva med loungetilgang? De i innsjekkingsskranken i Bergen hadde ikke en gang sagt noe om nedgraderingen. Han ankommer etter planen kl. 19.05 i stedet for 15.40. Han er EBG. På en måte er det fint han kommer seg avgårde, men når man har betalt for plus (med penger) er det en stor nedtur.

9. Lnbre

Lnbre Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,640
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg ble nedgradert ATL-CPH fra SAS plus til KLM economy tidligere i år. Det var et strev å få kompensasjon, men jeg fikk etter mye mas litt over 3000 kr. Pengene gikk direkte til arbeidsgiveren min som hadde betalt reisen.
    *må legge til at omstendighetene hadde sammenheng med dårlig vær og ett døgn forsinkelse.

10. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,772
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk 4600 kr i komp fra plus hos sas til økonomi hos lufthansa. OSL-CPH-MIA booket om til OSL-MUC-MIA.
    Dette var en poenggivende reise booket for poeng.

magnusant liker dette
  11. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar! Jeg synes 3000,- var lite i kompensasjon, og håper på litt mer. Men var det noe forsinkelse også i ditt tilfelle Magnus1001? Kanskje de gir mer når de sender passasjerer ut av alliansen? Man mister jo en del fordeler så det skulle bare mangle. :)

12. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,772
    Bonuspoeng:
    113
    Kannselert fly sub 24 timer før.
    Du har jo krav i henhold til eu261, søk den opp og finn delen som angår downgrade.

Nurse82 liker dette
  13. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,720
    Bonuspoeng:
    183
    Etter EU261 skal de ved downgrade på flygninger over 3500km refundere 75% innen 7 dager. Hvis du ikke får det automatisk bør du sende inn forespørsel. Merk at det er 75% av andelen av betalt pris som gjelder nedgradert langstrekk, ikke 75% av total pris.

Tror ikke det er noe å hente på forsinkelse når kort strekk var forsinket under 2 timer og ankomst endelig destinasjon var innenfor 4 timer av opprinnelig rute.

Nurse82 liker dette
  14. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Grensen for kompensasjon er 3 timer, så kan kan kreve sin erstatning (her EUR 600, gitt reisens lengde) med rette, med mindre det er ekstraordinære omstendigheter. Husk at det relevante ankomsttidspunktet er det øyeblikket dørene åpnes, ikke selve landingstidspunktet.

Nurse82 liker dette
  15. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel 4 timer som er grensen på longhaul?

Jeg opplevde i påsken og bli booket om til Delta via AMS på vei til Boston. Hadde premium med SAS og det stod Premium Select eller hva de kaller det på bookingbekreftelsen for Delta, men da jeg var inne å så på setekartet var det nok økonomiseter med ekstra benplass vi hadde fått selv om det var Premium-kabin på flyet. Fikk kastet oss rundt og fløy sas direkte til EWR istedenfor. Poenget er at en bør sjekket setekartet ved ombookinger selv om at ser ok ut på billetten.

Nurse82 and Nordlands like this.
  16. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,720
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg leser det som 4 timer over 3500km, og i dette tilfellet ser det ut som det nye flyet landet 1 time før rute så faktisk forsinkelse ble nok også under 3 timer.

Nurse82 liker dette
  17. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar Upsaker. Regner med et hos KLM jeg må legge til eb nummeret. Jeg har sett litt, men finner kun en plass der lojalitetsprogram nummer legges inn.

18. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,060
    Bonuspoeng:
    293
    Det var hos SAS jeg tenkte.

19. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Finner ikke noen plass å legge det inn hos SAS, men det er tydelig å det kun var lagt inn på de korte leggene( Ser jeg har mer bagasje på disse).

Del denne siden