SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

1. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,977
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis det blir som han tror/syns/forutser, og både CT og Fly Premium forsvinner, så er det en skikkelig nedtur.

Opptjening av status er for meg ikke så viktig lenger, all den tid LTD kommer og blir videreført til noe bra hos Flying Blue. Men med dårligere opptjening, høyrere poengpriser OG bortfall av CT og Fly Premium, da får vi se hva som skjer.. (Høres snart ut som @Kaffen her.. :p)

kjeeli, McBuljo, KRS and 1 other person like this.
  2. Gribb

Gribb Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,225
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe, ikke ment å være ‘Kaffen 2.0’, bare opptatt av å skille synsing fra sannsynlighet. :p Dessuten, jeg er mer opptatt av prinsippet rundt LTG enn å være pessimist/optimist. Nå som jeg er på år 6 av LTG. :oops:

kjeeli liker dette
  3. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,198
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, noen lavthengende poeng som tidligere er omtalt også på Awardfares sin blog. https://awardfares.com/blog/the-end-of-sas-eurobonus/
    Man kan være enig eller uenig i spekulasjonene, men det store spørsmålet er tidslinjen her, og at man må være forberedt slik at en sammenslåing ikke tar oss på senga.
    Dynamisk prising må man være forberedt på. 1:1 poengoverføring likeså. Uavklart er Gold for life, en liten nøtt for FB der.
    Personlig er jeg uenig i konklusjonen om at FP og CT ikke vil bestå. De fordelene er jo en avtalle mellom EB og bankene, og det kan fint videreføres.

EndreD, magnusant, NoLimit and 3 others like this.
  4. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,400
    Bonuspoeng:
    113
    Interessant artikkel som forfatter prøver å backe opp med historisk data. Likevel inneholder den en del direkte feil. Uansett så vil han nok treffe på noe og bomme på noe.

Alle slike artikler tas med en klype salt fra min side. Men leses med stor interesse.

Storbaba, Gribb and Calling like this.
  5. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,307
    Bonuspoeng:
    183
    Den artikkelen som @Spielhaug viser til tar ikke hensyn til Jussen, for det er flere juridiske problemer med å slå alt sammen. Det største er den Danske stat som eier 26,4 prosent av SAS. De vil neppe skille seg ut fra SAS og de eier en stor nok andel av selskapet til å brutalt blokkere enhvær mulighet til at SAS blir helt spist opp igjennom tvangsutløsning av aksjonærene.

Når det gjelder Eurobonus, så blir også dette vanskelig fordi SAS får ikke skilt ut dette til FB, så da blir det stående.

Det jeg tror løsningen i forholdet blir en tvilling konto knyttet til FB hvor en kan bytte poengene til en kurs på 1:1, men hemskoen er da at en LTG er gold på SAS men hvis en overfører poeng til FB så flyr med poeng booking så flyr en uten status fordi statusen der er seperat, altså Eurobonus Kontoenn ikke tvilling kontoen til Flying Blue. Så booker en en flyvning med AF eller KLM ved Eurpbonus så blir prisen gjerne 50 prosent eller mer, så da har en det handikappet, mem i forhold til BIZ flyvninger har det ikke alt for mye å si.

Så LTG er trygg takket være den gordiske knuten den Danske staten forårsaker også LTD er også. Så litt blanda drops tipper jeg.

Last edited: 19. april 2026 kl 11:10
    kongenamundsen liker dette
  6. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Usikker på andre lands lovverk. Men i Norge er man satt på sidelinjen hvis en aksjonær eier over 66,66%. Da kan de bestemme alt.

dandor liker dette
  7. EndreD

EndreD Veteran

Likes mottatt:
    19,702
    Bonuspoeng:
    183
    Blir spennende å se hva som skjer, ja. Jeg har personlig 1 år igjen til LTG og 2 år igjen til LTD så håper på litt forsinkelser så det blir sikret i det minste.

Dersom det skulle bli slik det spekuleres i artikkelen at vi mister både FP og CT og prisene for de fleste bonusbookingene går kraftig opp så reduseres nok fokuset mitt også på denne hobbyen. Får se hvor interessante de eventuelle månedlige tilbudene blir. Det kan vel fort bli som Meny hvor de ukentlige tilbudene stort sett er dritt, men av og til kommer de med noen gullkorn.

Det slutter aldri å være spennende å være bonushore!

8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,256
    Bonuspoeng:
    293
    AF/KLM har en plan om å kjøpe seg opp til 60,5% vha Castlelake og Lind Invest sine poster. Da står Danmark igjen med 26,4% og andre med 13,1% som i hovedsak er kreditorer i følge Gemini. Der er det nok noen som vil kvitte seg med gjeld etterhvert.

9. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Det som er Kinki for de som eier 13,1 % er jo at det ikke vil være noe marked for aksjene. Enten så vil AF/KLM kjøpe de, eller ganske usansynnelig DK. Derfor skulle det ikke forundre meg om de også forsvinner ut i løpet av året til samme pris som Castlelake og Lind. Hvorfor skal de sitte å eie på aksjene? De har fått aksjene i et oppgjør for sin gjeld, eneste måten å få pengene tilbake er å selge aksjer.

10. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,256
    Bonuspoeng:
    293
    Det er i hvert fall kinkig. Men ja, det var litt det som var poenget nå. Hvis Danmark også krever 2/3 flertall for garantert gjennomslag kan de fort havne i spill.

Last edited: 19. april 2026 kl 20:38
  11. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,880
    Bonuspoeng:
    113
    MEN det er mye som kan avtales gjennom en aksjonæravtale mellom eierne. Om aksjonærene har inngått noen avtale vet ikke jeg (og kanskje ingen andre enn eierne) og dermed enda vanskeligere å vite hva innholdet er. Men jeg tror det er mer enn svært sannsynlig at en slik avtale foreligger fordi ett sted må forpliktelsen om at SAS skal satse på CPH være regulert og som de andre aksjonærene må ha akseptert. Og da kan det ligge en del andre punkter der som begrenser spillerommet for de som har flertallet, selv med 2/3.

12. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Aksjonæravtaler kjenner vi ikke. Men jeg ser ikke for meg at AF/KLM har gått med på noe som reduserer mulighetene deres til å drive butikken som de ønsket. Satsing på CPH er nok ikke så vanskelig for svelge da de andre flyplassene er ganske fulle. Men at de ikke skal kunne gjøre h a de vil med f.eks Eurobonus er jeg skeptisk til.

men jeg er også en av de som kan se for meg at Eurobonus beståer. Det er en sterk merkevare, gir fleksibilitet i å skreddersy et produkt for Norden. De kan forstsatt ta ut enormt med synergier med FB. Alt av avtaler med de andre selskapene kan være felles. Etc.

Xflipper liker dette

Del denne siden