SAS: Overgangen fra Star Alliance til SkyTeam

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av chrt, 10. jan 2024.

  1. btm

    btm Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Som kabinklasse: ja. Men, som billettklasse (jeg mangler det tekniske begrepet her) tror jeg det fremdeles er forskjell? Opplevde selv før allianseskifte at det ikke var ledige SAS Plus Bonus på en short haul, men det var ledig SAS Business Bonus (*A) på samme fly.

    Med det sagt - det kan godt hende HUACA hjelper. På min ene store *A-reise fant ikke agent tilslutningsfly, selv om det var ledig SAS Business Bonus på *A-søket. Det vanlige trikset om å legge inn legg for legg i en bestemt rekkefølge løste det problemet, men nå er det vel nettopp leg-for-leg-metoden som er utfordringen :oops:
     
    NoLimit and Nordlands like this.
  2. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    946
    Likes mottatt:
    2,937
    Bonuspoeng:
    93
    Var akkurat samme problem med *A så ikke noe nytt, utenom at vi midlertidig ikke får kombinert med eco om det er eneste ledige. SAS har noen ganger forskjellig tilgjengelighet i SAS Plus Bonus (søk på sas.no) og SAS Business Bonus (partnerbonus-søk), selv om det er samme sete. Som @trygveat nevner kan HUACA hjelpe da jeg tror enkelte har erfart at gode agenter kan booke det likevel. Jeg har selv fått til OSL-LHR-XXX på en tidligere reise, men må reise XXX-LHR-FRA-OSL på en fremtidig *A reise.

    Edit: Merk for øvrig at tilgjengelighet på bonusbilletter kan bli åpnet opp nærmere avreise så om reisen er langt fram i tid kan det godt hende du kan få endret og lagt til OSL-LHR på et senere tidspunkt.
     
  3. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    811
    Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    I = Business
    F = Premium Eco

    I tillegg brukes I for PE innad i Europa. Teksten som kommer opp er irrelevant, men med I-klasse får man vanligvis "SAS Plus Bonus" på shorthaul bortsett fra når denne er i kombinasjon med longhaul, da blir det "SAS Business Bonus".

    Tilgjengeligheten på gjennomgående reiser kan være ulik, feks BGO-CPH-BOS kan ha 2x I selv om BGO-CPH har 0.
     
    Last edited: 07. okt 2024
    RoadKing, btm, Chrisljo and 1 other person like this.
  4. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    1,578
    Bonuspoeng:
    93
    Så denne bestillingen (OSL -NAS) ble altså unødvendig dyr pga feil svar fra agenten da jeg ringte inn første gang? Jeg har jo 23 timer på meg til å fikse dette nå... Agenten var rett og slett så tydelig på tekniske detaljer at jeg trodde på henne... Vi snakker 350k poeng (og 12k i avgifter) for en tur med biz til karibien :eek::eek::eek:
     
    Shyneno liker dette
  5. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    811
    Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    https://www.vg.no/dinepenger/fritid...evaluerer-sitt-eget-bonusprogram?vgfront=true

    Den tekniske årsaken er Origin/destination availability control. Det betyr at tilgjengeligheten styres basert på origin og destination, og ikke på segment-nivå.
    SVG/OSL-LHR kan ha 9 ledige billetter i I-klasse (Plus/Biz) men bare når destination er LHR feks.

    I gamle dager kunne du booket OSL-LHR først, og deretter videre fra LHR. Men de har sluttet med det nå, årsaken er trolig å spare penger på kundeservice, redusere uttaket av business/first class-bonusbilletter og ta livet av concierge-tjenestene ala Chatflights osv.
     
    Teknolai, Nordlands and Shyneno like this.
  6. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    1,578
    Bonuspoeng:
    93
    Hei!

    Takk for svar. Jeg får ikke lest den pluss-saken, men antar at den handler om nettopp dette med SAS Plus / business forholdet m.t.p. booking.

    Det jeg lurer på er om mine to bestillinger er et nødvendig onde - eller om jeg kunne gjort dette på en smartere måte?... Kjipt å ha to separate reiser både teknisk i apper m.v. - men også bonuspoengmessig :p
     
  7. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    811
    Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Saken handler om segment-for-segment booking, mixed class og annet vi har mistet med overgangen til Skyteam.

    Tror det beste du kan gjøre er å starte reisen et annet sted enn fra UK, da de har svært høye avgifter når reisen starter der. (APD)

    Se hva du finner av ledige billetter fra OSL, SVG, CPH, CDG, AMS, osv, og ring SAS og spør om du kan legge på denne forbindelsen. Du kan også forsøke å legge på forbindelsen dagen før - det er ofte færre restriksjoner jo lenger tid det er mellom flightene.
     
    NKA_Pls and btm like this.
  8. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Interessant poeng dette her. Disse tjenestene dukket opp mye pga hvor vanskelig det er å for alle som ikke er helt inne i bonusverden å finne bonusreiser. Hadde SAS hatt et bedre søkeverktøy eller større tilgjengelighet mer som vi ser internasjonalt ville nok markedet vært mindre. Samtidig finnes jo lignende for mange andre bonusordninger, og er ikke noe unikt for oss i nord.

    Men jeg lurer litt på hva SAS egentlig tenker. Selvfølgelig bidrar de til at flere får brukt poengene sine, som koster for SAS betydelig. Samtidig tar de jobben som i noen tilfeller har landet på kundeservice, og når Chatflights og andre ringer inn er de antageligvis veldig raske og målrettede. Kundene som bruker disse tjenestene vil jo også fortsette å bruke Eurobonus, det vil jeg tro de i noen tilfeller ellers ikke ville gjort. Aron har jo også helt nylig stilt opp i intervju med Chatflights, så helt i kulden er de kanskje ikke...
     
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,269
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Så, første fly med SK proud member og SkyTeam i dag. Boarding startet tidlig og var på gruppe 4 når jeg kom frem.

    Mente å huske at det ee noe som heter SkyPriority så jeg gikk til bort til boardingansvarlig, og spurte om det nå var slik at hun kunne blippe meg inn. Og ja, det gikk bra.

    Godt fornøyd, men mest overrasket over at det ikke var så vanskelig å få til på OSL som man har hørt i alle år.
     
  10. Hanen

    Hanen Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    119
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg begynner å se litt mørkt på juleturen til Thailand, har to bookede hjemturer som jeg kan velge i slutten av Januar, men først må vi komme dit.

    Har skjemt bort kona i alle år med First og Biz. Vet engang ikke om jeg tør å si at vi kanskje må fly dit bak gardina:eek:. Må si at Saudi heller ikke frister mye for en som liker et glass Champagne før take off. Håper virkelig at ting forandrer seg til det positive.

    Med nesten syv sifret EBP konto har jeg stoppet all videre overføring til Eurobonus da jeg ikke finner noe å bruke dem til.
     
    magnusant and Shyneno like this.
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,146
    Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113


    Ser ut som Saudia blir bedre og bedre etter Josh Cahill sin tur.
     
    NKA_Pls and Spielhaug like this.
  12. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    1,578
    Bonuspoeng:
    93
    Etter gode råd om å starte reisen i AMS (jeg må også innrømme at jeg ChatGPTet meg frem til hva HUACA betyr), sletting av separat bestilling på OSL-LHR og LHR-OSL til, samt to ombookinger fikk jeg til følgende:

    upload_2024-10-8_15-8-6.png

    Samt en tilleggsbooking med SAS Plus den 29.12. fra OSL-AMS 2 pax tot. 30000 poeng (FP4) + kr. 404 i avgifter. Dermed ble total poengsum 295000 + 30000 og avgifter totalt kr. 5824,- (som er levbart i.f.t. kr. 12 000,- i avgifter og 355k poeng).

    Ved første innringning i dag fikk jeg altså slengt på LHR-OSL bare ved å spørre (man kan tydeligvis sjeldent stole på agentene). Og ved andre innringning i dag fikk jeg også slengt på OSL-AMS på samme bestilling (+26t mellom avgangene, så det ble jeg forundret over). Dog ringte jeg inn og etterspurte biletteringen nå, ca. 4 timer etter siste bestilling, og fikk - altså på min forespørsel - svar om at mer enn 24t på lay-over ikke gikk (som forventet - men jeg lurer på når jeg kom til å få beskjed om det).

    Dermed sparte jeg ca. kr. 7000,- i avgifter - og ett døgn i Amsterdam før turen virkelig starter lever jeg fint med :D

    Pluss at vi fikk rimelig og ålreit rom på kanskje verdens kuleste flyplasshotell!:
     
  13. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    811
    Likes mottatt:
    2,524
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan vurdere om du vil spare de poengene og kjøpe OSL-AMS på Friends&Family tilbudet:

    upload_2024-10-8_15-17-16.png
     
  14. NKA_Pls

    NKA_Pls Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    1,578
    Bonuspoeng:
    93
    Med svært god hjelp fra @Kjetil L ble det heller en bestilling med SAS Friends & Family. 2pax SAS Smart Go OSL-AMS til den nette totalsum av 1150,- totalt.
    Ble ikke så verst, dette her! :D
     
    EndreD, Jeanette, Spielhaug and 10 others like this.
  15. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,548
    Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Åpenbart at mulighetene for poengopptjening har blitt veldig bra og det kastes poeng etter alle som rekker opp hånda, men hvorfor? Hva er egentlig tanken bak dette? Det pågår noen heftige kampanjer hos AmEx, det er veldig gode muligheter ved bruk av Trumf og nå dukket det plutselig opp en challenge hvor man kan få 1 million poeng.

    Jeg skjønner at de ønsker å gjøre EB attraktivt og de har sikkert både dratt inn mange nye kunder, samt økt engasjementet til mange eksisterende kunder i det siste. Så ok, de har sikkert et lite peak for tiden, men hva skjer etterhvert som folk finner ut hvor dårlig EB faktisk har blitt og hvor irriterende det faktisk er å finne en reise?
    Hva er egentlig den langsiktige planen her?
    Nytter jo ikke at poengopptjeningen er bra om man ikke får brukt poengene.
     
  16. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    397
    Likes mottatt:
    356
    Bonuspoeng:
    63
    Den langsiktige planen er at SAS selger bonuspoeng og tjener gode penger på selve salget av disse poengene, mens mulighetene for bruk av bonuspoeng er svært begrenset. Det passer jo SAS fint siden det er en kostnad hver gang vi flyr award hos ST partnere eller SAS selv. Altså vinn vinn for SAS;)
     
    Jeanette liker dette
  17. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,548
    Likes mottatt:
    4,065
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke hvor langsiktig det egentlig er, med poengopptjeningen som er nå så tar det nok ikke så lang tid før folk får oppleve hvor tungvint det faktisk er å få brukt poengene på noe fornuftig. Men etter jeg var en svipptur innom en gruppe på facebook (jeg klarte ikke mer, måtte forlate den), så har jeg inntrykk av at mange ikke tenker så veldig mye lengre enn at det er gøy å tjene poeng.
     
  18. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,563
    Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Usikker om dette her ble omtalt tidligere. Frankrike vurderer å øke sin "solidarity tax" på flybilletter ganske drastisk. Om disse kun gjelder for start/slutt i Frankrike vet jeg ikke, men det er uansett høye beløp, selv i økonomi.

    https://www.connexionfrance.com/new...ses-are-proposed-for-uk-and-us-flights/682320

    Forhåpentligvis blir det ikke ennå en utrivelig overraskelse ifbm. med alliansebyttet.
     
  19. turaga008

    turaga008 EBD | OWS | *AG

    Innlegg:
    165
    Likes mottatt:
    169
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har med litt agentroulette og en del awardfares varsler fått karret til meg tur-retur til Osaka med AF business i deres nydelige A350.

    Hjemreisen er ikke 100% ideell derimot, da vi lander ved CDG 19:00 og ikke har avreise videre til OSL 12 timer senere ved 7:10 avgangen. Det er ledig SAS business/plus tur samme kvelden, men denne går 20:10 og er da under 1,5t overgangstidkravet, så SAS amex CS kunne ikke ordne dette dessverre. Ellers er det en AF tur til Oslo kl 21:30 som hadde vært perfekt, men her er det ikke ledige bonusbilletter enda, verken økonomi eller business (ikke at jeg får sydd på økonomi pga blandet-kabin tull).

    Hva vil det beste alternativet være om jeg helst ønsker å spare oss for 12t layover på CDG?
    1. Bare vente og se om det blir lagt ut bonusbilletter til 21:30 AF avgangen til OSL, for å så sy på den?
    2. Booke AF flighten med vanlige penger og håpe ting ikke blir forsinket, og at vi rekker både bagasjehenting, ny bag drop, og sikkerhetssjekk før ny innsjekk?
    3. Kaste inn håndkleet og koste på med hotell for natten?

    Er det eventuelt andre løsninger noen kommer på her som jeg ikke ser selv? :) Takk!
     
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,770
    Likes mottatt:
    64,364
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har klart å legge inn Eurobonus-nummer på flight med Vietnam Airlines? EB kommer ikke opp i listen når man booker billett..
     

Del denne siden