Gouda i Sverige har dekning for COVID-hendelser under (kun) COVID-reiseråd. Antar dette kun gjelder svenske statsborgere og svensk UD, men har ikke undersøkt. https://www.gouda-rf.se/nytt Vår försäkring täcker som vanligt enligt villkor, trots UDs reseavrådan. Det vill säga att försäkringen omfattar dina vårdkostnader om du skulle insjukna i COVID-19, på samma vis som försäkringen omfattar övriga sjukdomar. Så länge det är en reseavrådan på grund av COVID-19 är försäkringen aktiv. Om det finns en reseavrådan på grund av krig, oroligheter eller liknande så är inte försäkringen aktiv. https://www.gouda-rf.se/privat/reseforsakring/reseforsakring/vuxen
Ang. Ethiopian COVID-forsikring. Tok kontakt med salgssjefen for Ethiopian i Norge og han fikk følgende tilbakemelding fra hovedkontoret. "The restriction referred here is those forceable by law not just precaution measures advised to be taken to protect citizens from COVID-19." Da er den restriksjonen lik som hos Emirates. Forsikringen er gyldig under vanlige- og COVID reiseråd. ET nettside er oppdatert. Gouda Sverige: Du må være folkeregistrert/‘skriven’ i Sverige for å kjøpe reiseforsikring.
Fint om du gir tilbakemelding Jensemann. Bruker deg som et eksempel, men det er vanlig at noen på forumet spør spørsmål, får flere svar, ikke gir noen kommentar/like og blir stille. Hva er da vitsen for oss andre å bruke tid på å gi input?
Artikkel på NRK med noen punkt å huske på. https://www.nrk.no/sjekk-dette-for-du-bestiller-ferie-for-2021 En ny problemstilling som vi sjelden har vore borte i før: Hva om et land stenger innreise for Norske borgere grunnet smittesituasjon i Norge eller transittland? Vi har tilfeller der man blir nektet visum og flyselskapet gir refund. Ved naturkatastrofer o.l. i vertslandet dekker forsikringsselskapet utgifter. Men det er ganske uvanlig i historien at land sperrer grensen for enkelte nasjonaliteter grunnet helseregler. Blir interessant å høre mer om dette, dersom cases dukker opp.
Om Norwegian går konkurs skjønner jeg at cashpoints saldoen er en saga blott. Men hva om man har bestilt en tur frem i tid med cashpoints, er dette noe en kan få erstatning for gjennom reiseforsikringen?
Cashpoint ved konkurs? How so? Mod: Flytt gjerne sistnevnte diskusjon til en tråd om reiseforsikringer.
En påminnelse om Europeisk helsetrygdkort i Storbritannia og Sveits. Storbritannia og Nord-Irland gikk ut av EU 31. januar 2020, men Europeisk helsetrygdkort utstedt fra Norge vil i en overgangsperiode kunne benyttes i Storbritannia. Overgangsperioden gjelder foreløpig til 31. desember 2020, men hvis Storbritannia og EU blir enige om det, kan den bli forlenget. Kortet kan også benyttes i Sveits, på grunn av en avtale med EU. https://www.helsenorge.no/turist-i-utlandet/her-kan-du-bruke-europeisk-helsetrygdkort Det har vore vanlig rutine hos forsikringsselskapene at vilkårene ikke har blitt endret og alle spesielle unntak og regler relatert til coronaviruset blir delt på en FAQ om COVID-19. Disse sidene oppdateres fra tid til annen, så her er det bare å følge med i svingene og ta screenshots/notere tekst og dato over en lav sko. Tror jeg har sett 5+ versjoner hos de fleste. Husk å svinge innom dine vilkår og se om det har dukket opp endringer. En grei måte å sammenligne teksten på er å åpne ny-gammel PDF i to vindu og toggle. Alle kanselleringer grunnet COVID-19 er klassifisert som ekstraordinære omstendigheter.
Lufthansa Group tilbyr nå COVID-19 forsikring via AIG for passasjerer boende i Tyskland, Sveits og Østerrike. Et tilbud som trolig blir utvidet til flere land. To produkter med ulik dekning, Travel Care og Travel Care Plus. https://www.lufthansagroup.com/en/newsroom/releases/covid-19-insurance-services-now-bookable-via-lufthansa-swiss-and-austrian-airlines Finnair (AY) har også tilbud om coronaforsikring for reiser som starter i HEL. https://www.finnair.com/fi-en/finnair-corona-cover
"konkurser dekkes ikke" sa de akkurat på NRK nyhetsmorgen. Så CP og alt annet er tapt ved en konkurs, ikke at det burde komme som en overraskelse.
Er det noen som vet om dette administrasjonsgebyret, som reisebyråer tar for å ordne refusjon fra flyselskapene, er mulig å få refundert via reiseforsikringen? Supersaver tar kr. 375 og Resecentrumgruppen tar kr. 595. Samlet snakker vi om en 6-7 slike avbestillingsgebyr så det er bryet verdt å prøve å få dette refundert hvis mulig...
Ja - hvis du har en gyldig forsikringssak. Feks: destinasjonen ble rød på reisetidspunktet. Ved frivillig avbestilling kan du ikke forvente å få refundert ekstra gebyrer på reiseforsikring. Det har lite for seg å bestille fleksible billetter via tredjepart om den krever refusjonsgebyr.
Det artige med SafetyWing er at det er norske gutter som står bak. De fant et behov i markedet og bygget produkter rundt dette. Artikkel fra februar 2021 på E24: https://e24.no/teknologi/i/dlLBJz/det-har-bare-eksplodert https://safetywing.com/nomad-insurance/ De har flere ulike løsninger, men for reiseforsikring ligner forretningskonseptet Heymondo: Velge målgruppe, forhandle fram en avtale med assurandør, pakke produktet pent sammen, sette opp fresh nettside og markedsføring. Bingo. Fordelen med SafetyWing Reise er at den er kontinuerlig pågående, uten maks reisedager eller turvarighet. På den måten er den tilpasset de som er lenge utenfor hjemland, derav navnet «Nomad Insurance». Ulempen er den lave dekningen på 250 000 USD. Det høres kanskje mye ut for noen som ikke bor i Norge, men er veldig langt unna standard på medical hos norske reiseforsikringer: Ubegrenset. En annen fordel hos SafetyWing er at du kan kjøpe forsikringen etter at turen har startet og du er utenfor Norge. Men jeg ville først sammenlignet pris med utvidelse av din vanlige forsikring. Merk at utvidelser ikke prises lineært; dagsprisen øker med tid utenfor Norge. Selve forsikringen leveres av bunnsolide Tokio Marine, så om du kun trenger dekning for COVID så finnes det bedre alternativ som jeg nevner i neste innlegg.
Om du skal reise utenlands bør du ha en solid reiseforsikring av høy kvalitet. Slik har det alltid vore og jeg har ingen med meg på tur som ikke har papirene i orden. Det er mer krevende enn før å få oversikt på forsikringer og dekning. Du må være villig til å laste ned vilkår og sammenligne PDF side-by-side og lese alle sidene. Jeg ville aldri basert et valg på hovedpunkter listet på selskapets nettside, samtale med kundeservice eller medieomtale alene. Les og forstå dine egne vilkår. Det noe spesielle i covid-times er at vilkårene for det meste er uendret, og unntak/regler blir presentert ‘offentlig’ som FAQ på forsikringsselskapets hjemmeside (listet i post #242). Det betyr at du må følge med på disse, som jeg har gjort siden våren 2020 – og de endres regelmessig. Tror mine forsikringer har minst 5 utgaver. Det er de til enhver tid aktive (nyeste) reglene som er gjeldene, og ditt ansvar å være oppdatert. Litt krevende er det, når endringene ikke nevnes – ingen changelog. Min sandwich for reiser i 2021: If Bedrift, Business Travel Super, 90 dager. Dekker alt og overalt på tjenestereiser. Inkludert COVID og områder med reiseråd. Gjensidige Reise Pluss Ferie-/fritids- og yrkesreiser i hele verden med inntil 10 ukers varighet. Ingen dekning for krav relatert til COVID-19. Tokio Marine for COVID-19 dekning på private reiser. Her kan du velge enten helårsforsikring: Atlas MultiTrip, 45 dager, 1 mill. USD. Eller snekre sammen en bedre dekning for enkelttur via Atlas Premium. Så har jeg noen tilleggsdekninger, det kan du vurdere etter behov. Alle selskapene gir deg elegante dokumenter på engelsk som du kan bruke for innreise, visumsøknad etc.
Noen som er erfaring med dekning av innenriks kansellering etter reiseråd? Har noen billige flybilletter som Bent sier jeg ikke skal bruke i påsken... K