Spørsmål angående reiseforsikringer (Samletråd)

Tråd i 'Bonushjelp' startet av peterfox, 24. juni 2015.

1. OsloReiseren

OsloReiseren Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Må innrømme at jeg aldri har tenkt over at man kan kombinere flere reiseforsikringer :eek:

Har stort sett bare antatt at man velger én og forholder seg til den. Høres jo nesten ut som den største utfordringen er å huske hvilke forsikringer man har gjennom jobb, kort og andre avtaler.

Har noen opplevd at ett selskap har vært merkbart enklere å forholde seg til enn de andre når man må bruke forsikringen, så det ikke blir masse styr?

2. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    545
    Bonuspoeng:
    93
    DNB PB er ok, men ikke spesielt god. Jeg har dobbelt opp med forsikringer fordi jeg synes at de fleste forsikringer ikke er gode nok.

En "felle" hos DNB PB er taket på 40 000 kr for reisegods. Det er fort gjort å bli frastjålet verdigjenstander for betydelig høyere verdier dersom du har med en laptop, kamera og mobil f.eks.

3. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har en planlagt tur til Dubai som nå nærmer seg med store skritt. Turen ble bestilt før Trump startet krigen. Per nå er det ingen reiseråd men jeg føler jeg sitter litt i knipa her. Hotellene er flex og kansellerbar, men flybillettene kostet litt. Selskapet har i mellomtiden endret returflyning, og jeg har godkjent dette (det skjedde i perioden det var fred og jeg antok at situasjonen vil gradvis roe seg), så jeg tror ikke jeg har rettigheter å kansellere turen den veien. Jeg har flere reiseforskringer og som griper for turen, med helt forskjellige vilkår virker det som. Det som alle har til felles apparently er at hvis man reiser og reiserådet endres under turen så kan dekningen plutselig falle bort. Det som interesserer meg mest nå egentlig er hva skjer hvis 1. jeg bare velger å kansellere grunnet uroen der nede (her tipper jeg forsikringen dekker dette ikke) og 2. hvis UD endrer reiseråd til bare strengt nødvendig eller ikke reis - vil forsikringen da dekker avbestillingen forbeholdt at ikke flyselskap selv kansellerer ?

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,493
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tipper nei på 1, og ja på 2 (forutsatt at det ikke var reiseråd da du bestilte).
    Jeg foreslår at du kontakter forsikringsselskapet ditt. Det kan gi deg det beste svaret på spørsmålene dine.

stashorizor liker dette
  5. kongenamundsen

kongenamundsen Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Er i samme situasjon som du, men jeg har ikke kansellerbart hotell:( Kom noen gode svar på min mail i tråden EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål | Page 130 | InsideFlyer NO der jeg hadde samme type spørsmål som du. Ringte forsikringen, men der var det intet å hente. Så nu er min eneste sjanse at det skulle bli reiseråd som fraråder reiser til UAE.

PS! Mitt opphold er i september.

stashorizor liker dette
  6. stashorizor

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Så i tilfellet reiseråd utgis dekker forsikringen?

7. stashorizor

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    Det å kontakte dem viser seg å være tungvindt, de mottar jo ikke email, da må man starte en claim, men per nå er det jo ikke kommet så langt ..

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,493
    Bonuspoeng:
    183
    Og dette (disse) forsikringsselskapet/(ene) har ikke telefon?
    På generell basis skal forsikringsvilkårene dine beskrive hva som dekkes.

I følge Gemini vil du, om det innføres reiseråd etter bestilling (og som fortsatt gjelder når det er 72 timer til avreise), få dekket kostnader som ikke blir refundert. Du vil også angivelig få dekket kostnader til evakuering om det skulle innføres reiseråd mens du er på destinasjonen.

https://www.bytt.no/forsikring/reis...rad-dette-avgjor-om-reiseforsikringen-gjelder

stashorizor and kongenamundsen like this.
  9. stashorizor

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    takk. aldri telefon, alltid skriftlig. Da venter jeg nå i spenning

10. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,053
    Bonuspoeng:
    183
    Vi er i samme båt, og jeg kan ikke si at det frister med mellomlanding med overnatting i Dubai slik situasjonen er nå, særlig med tanke på at vi reiser med barn. Jeg har kontaktet UD og spurt hvorfor de ikke gjeninnfører reiserådene til Dubai, da konflikten eskalerte kun få dager etter de nedjusterte. De svarte selvfølgelig at de vurderer situasjonen fortløpende. Personlig synes jeg det er merkelig at UD ikke fraråder ikke-nødvendige reiser når de samtidig skriver at situasjonen er alvorlig og uforutsigbar, og reisende må ta x-antall forholdsregler.

Så til spørsmålene dine - velger du å kansellere på eget initiativ uten at det foreligger reiseråd får du refusjon fra flyselskapet i hht billettreglene (vi skal fly Emirates og får da tilbake alt minus et gebyr på 300 EUR pp), men ingenting fra forsikringen. Dersom reiseråd gjeninnføres kan du normalt kansellere dersom det er 72 timer igjen til avreise og reiserådene fortsatt gjelder. Da vil forsikringsselskapet dekke avbestillingskostnadene.

Last edited: 26. juli 2026 kl 19:16
    kongenamundsen liker dette
  11. stashorizor

Likes mottatt:
    150
    Bonuspoeng:
    43
    takker for alle svarene

12. stashorizor

Likes mottatt: