EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,653
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for grundig svar. Vi er enige om det meste.

Vi får i første omgang se hva TKN mener.

Slik jeg skjønner deg, er vi også enige om at EU domstolen falt ned på "mitt resultat", mens du mener "ditt resultat" er riktig bygget på regelverket og du mener at EU domstolen har konkludert feil. En ærlig uenighet, det.

Last edited: 12. juni 2026
  2. Shanker

Shanker Medlem

Likes mottatt:
    146
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for grundige svar @Rapolo og @tobeornot999!

SAS fortsetter å stå på at 50% kompensasjon er korrekt, uten å henvise til hvor i regelverket de henter det fra. De har allerede overført summen til min konto.

Jeg tenker å la AI fortsette diskusjonen med SAS noen eposter til, selv om det egentlig er mest fristende å bare la hele greia ligge. Regner med det er taktikken SAS håper på de fleste velger.

tobeornot999 liker dette
  3. kongenamundsen

kongenamundsen Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    33
    Hei.

Bare et lite spørsmål vedrørende å få dekket et betalt hotell uten kansellerings muligheter?

Lufthansa/Swiss har kansellert mine flyvinger, og det finnes ikke alternative fly sier websiden til Lufthansa/Swiss jf flere mailer og på nett. Greit jeg får pengene tilbake for flyvingene, men er det også muligheter for at Lufthansa/Swiss må dekke hotellet som jeg har booket? Kostet jo kr. 20 000 for hotell i 8 dager i Dubai..Har ingen intensjon om å dra til Dubai i september, så derfor ikke giddet å få ombooking med andre selskap.

Noen som har noen erfaringer med dette?

4. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,606
    Bonuspoeng:
    183
    I utgangspunktet dekkes det ikke, men du kan alltids forsøke, også med reiseforsikring. Normalt ved ombooking på kort varsel til senere ankomst må flyselskap dekke hotell ved avreiseflyplass / transittflyplass, og da regnes dette å tilsvare tapte netter. Enda en grunn til så fremt mulig alltid booke hotell med fleksibilitet.

Alternativt kan du forsøke å høre med hotell om de vil tillate deg å flytte booking til en dato du mer sannsynlig ønsker å benytte disse.

kongenamundsen liker dette
  5. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,270
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som trur jeg har noen sak her?

Flyet fra MUC til CPH ble i utgangspunktet 1,5time forsinket, slik at vi ikke rakk siste fly fra CPH til OSL på kvelden, men ble senere kansellert da det var i lufta pga uvær. Er det noen steder man kan se om forsinkelsen skyldtes været også?

6. SundalBonus

SundalBonus Medlem

Likes mottatt:
    189
    Bonuspoeng:
    43
    Korte svaret: Nei.

Langt svar: Det finnes muligheter, men de er minimale. Kostnader for betalt hotell man ikke får benyttet (og som ikke kan avbestilles) som følge av kansellering er "consequential damages" (indirekte økonomiske tap). Dette er ikke flyselskapet ansvarlig for i henhold til EU261. Det følger av artikkel 12 at du som passasjer er beskyttet mot retten til å kreve ytterligere tap dekket gjennom nasjonal eller internasjonal lovgivning uavhengig av kompensasjonen du har krav på iht EU261. Det vil i så tilfelle falle ned på hva som er avtalt mellom deg og flyselskapet. Uten å ha studert vilkårene til Lufthansa/Swiss (som du aksepterte da du bestilte flybilletten) så kan jeg uansett garantere deg at de har tatt forbehold om dette. Da beror det på norsk avtale- og kontraktsrett. Den kampen ville ikke jeg orket å tatt, selv for kr. 20 000 NOK.

kongenamundsen liker dette
  7. kongenamundsen

kongenamundsen Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar fra SundalBonus og Nordlands:)

Skal sjekke ut mht muligheter, og poster svar på hvordan det gikk.

Last edited: 02. juli 2026
    jgroneng and Nordlands like this.
  8. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,270
    Bonuspoeng:
    93
    Update: Igår tikket det inn en mail med at standardkomp på 2810,- vil bli overført min konto i løpet av 7 til 9 virkedager. Uten diskusjon med SAS.

Del denne siden