EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. Malmo

Malmo Status: LTG / EBD

Likes mottatt:
    1,036
    Bonuspoeng:
    93
    Hva var forliket i FKN? full utbetaling? og har du saksnummer som jeg kan referere til?

2. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Forliket var at de gikk med på å betale 100% av beløpet.

Saksnummer vil ikke hjelpe. Saken blir ikke søkbar i arkivet når det inngås forlik, og det er vel derfor selskapene inngår forlik i saker de etter all sannsynlighet taper. Dokumentene i saken er ikke lenger tilgjengelig for meg heller.

Du bør heller peke mot dommene fra EU-domstolen som helt entydig beskriver rettspraksisen.

Stuttfeiten and Malmo like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,659
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, det er jo et generelt problem at saken "forsvinner" hvis partene blir enige.

Selv kommer jeg ikke til å gi meg på 100% istedet for 50% fra SAS. Det er lov å håpe på at nemda ikke vil lukke saken på "bare" 100%, for jeg har krevet renter i tillegg. Da må SAS evt by på det også.

For det er klart, som du sier, at nemda ikke vil behandle saken videre hvis SAS kommer klageren i møte og betaler i tråd med det han/hun krever.

4. interface87

interface87 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,227
    Bonuspoeng:
    93
    Sendte inn krav på 250 euro, men har nå fått avslag. Er dette riktig?
    Flyet ble kansellert fordi et crew-medlem ble syk før avgang. Kan dette faktisk regnes som en «ekstraordinær omstendighet»?
    EU-domstolen har i sak C-156/22 til C-158/22 konkludert med at uventet fravær på grunn av sykdom eller dødsfall hos et nødvendig crew-medlem ikke omfattes av begrepet «ekstraordinære omstendigheter».
    Noen som har erfaring med dette?

Kundens krav i henhold til kompensasjon og assistanse er regulert av EUs regulativ 261/2004. Denne kanselleringen/forsinkelsen er dessverre ikke kompensasjonsberettiget i henhold til regulativet, da uregelmessigheten oppstod på grunn av ekstraordinære omstendigheter. I dette tilfellet oppstod et uforutsett medisinsk nødstilfelle som påvirket gjennomføringen av flyvningen. Hendelsen lå utenfor Widerøes kontroll og medførte at flyvningen ikke kunne gjennomføres som planlagt.

Last edited: 12. sept 2026
    Cumulus liker dette
  5. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,659
    Bonuspoeng:
    293
    Hvem sier det som står i kursiv?

Flyselskapene både bør ha og har standby crew i fall noen i oppsatt crew ikke kan møte. Det vet jeg fra en tidligere flyvertinne-kjæreste som var på standby innimellom for nettopp slike hendelser. Utenfor Norge i mitt eksempel, men likevel.

Det kan ikke være særlig ekstraordinært og utenfor flyselskapets kontroll at et crew member blir sykt og ikke kan møte.

Som tydeligvis også EU domstolen har sagt i sin henvisning.

6. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    12,273
    Bonuspoeng:
    183
    Den aktuelle avgjørelsen fra EU-domstolen gjaldt et tilfelle hvor TAP skulle fly en morgenflight fra Stuttgart til Lisboa. Den ene piloten ble funnet død i sengen når vedkommende skulle vekkes på morgenen. Hele crewet erklærte seg unfit to fly (som man kan forstå). Av åpenbare grunner satt ikke TAP med et ekstra crew i Stuttgart og måtte fly inn det fra Lisboa. EU-domstolen kom til at dette var noe TAP var ansvarlig for. Det er vanskelig å tenke seg tilfeller mer ekstreme enn at en pilot dør rett før flygning og hele crewet blir satt ut, så manglende crew er noe flyselskapet er ansvarlig for uavhengig om det kan forventes at de på noen måte skulle kunne ta høyde for det.

Teknolai, Cumulus, bXmi and 1 other person like this.
  7. interface87

interface87 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,227
    Bonuspoeng:
    93
    Widerøe sitt svar på avslaget. BOO - SSJ ble kansellert pga syk crew. Ble ombooket til MJF neste dag.

Last edited: 12. sept 2026
  8. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,659
    Bonuspoeng:
    293
    Aha. Ville fulgt den saken videre hvis det var meg.

Koster bare noen få minutter å sende dem en mail hvor du forteller at dette er siste sjanse for dem til å gjøre opp før du klager til transportklagenemda.

Det er kjapt gjort å klage til TKN også, om nødvendig. Web skjema og ryddig guiding gjennom hvilke opplysninger de trenger.

interface87 liker dette
  9. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    567
    Bonuspoeng:
    93
    Krav om forsinkelsesrenter kan behandles separat dersom SAS ikke utbetaler det. Forsinkelsesrenter kan tas via Forliksråd eller eventuelt rettsapparatet. Det er ikke mange kronene, men et viktig prinsipp om å gjøre ting etter loven, og det er godt mulig at de som jobber i SAS trenger voksenoppdragelse. Det koster dem langt mer å bruke ansattes tid til å behandle saken din enn å bare gjøre det som er riktig.

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,382
    Bonuspoeng:
    293
    Tja.. det er vel en grunn til at det virker som om de som gjør førstebehandling av disse sakene sitter i et lavkostland

Cumulus and tobeornot999 like this.
  11. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,659
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, kjenner til det. Men så langt går jeg ikke.

Som du sier: ikke mange kronene, og husk at det er et gebyr for å ta ting til forliksrådet. I motsetning til TKN.

Ja, man kan kreve en dom på at SAS dekker gebyret også. Men så må man vente på SAS for et oppgjør som egentlig er på noen få kroner pluss gebyret de må dekke :p

12. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,659
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng! De skriver engelsk med AI hjelp, og uten egentlig innhold.

Men jeg forventet at SAS kom opp med noe mer fornuftig før de får en avgjørelse mot seg i TKN. Er rimelig trygg på å vinne i TKN på begge saker jeg har der nå, og en av dem er spesielt sterk pga EU domstol avgjørelser.

Del denne siden