EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan være en feil, men at SAS lyver (bevisst tar feil) er dessverre ikke noe nytt.

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,340
    Bonuspoeng:
    293
    Svarer meg selv, som en oppdatering på TKN sakene.

SAS ga tilsvar innen fristen, helt standardisert AI-produsert med faste data-klipp fra sine egne systemer. Dette var kliss likt bygget opp fra SAS i begge sakene mine.

De svarte 2 dager før fristen løp ut. Igjen, likt for begge sakene. Hvis man skal kan være litt konspiratorisk kan man anta at de har programmert auto-utsendelse av svaret rett før fristen for å dra ut saken lengst mulig.

Mest interessant er at de overhodet ikke kommenterer det som er tema i tvistene. De viser til at EU261 standard comp pga forsinkelse (over 3t) ikke er aktuell. Jeg har ikke bedt om dette basert på forsinket landing, men pga at fremskyndelse av avgang med nærmere 3 timer likestilles med kansellering (alt over 1t) iflg konkret EU COJ dom jeg henviste til og som de heller ikke kommenterer. De sier alternative flights landet på omtrent riktig tid, men unnlater altså å kommentere at denne routingen berøvet meg for 3 timer på destinasjonen pga tidligere retur. Ødela i praksis mye av den dagen, fordi jeg måtte tilsvarende mye tidligere til LHR. Det gjorde at jeg ikke kunne bruke avgangen, men har ikke krevet noe ekstra for alternativ flight. Bla pga at jeg valgte å fly først flere dager senere istedet.

De gjentar og gjentar 3 ganger i teksten sin at de bare fremskyndet flighten (den alternative) med under 1 time. Samtidig som flere av deres egne data-klipp i samme brev viser at det riktige er 170 minutter. Dårlig AI :p

I den andre saken har jeg henvist til en helt lik sak hvor Norwegian ble felt i TKN etter at flyet landet forsinket (under 3t) så kollektiv transport hadde sluttet. Da måtte flyselskapet dekke taxi. Samme som gjaldt meg. Den tidligere avgjørelsen, og hvorfor SAS evt mener at den ikke er parallell er ikke omtalt med ett ord i tilsvaret. Igjen: dårlig.

Last edited: 25. juli 2026
    EndreD and Teknolai like this.
  3. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Samme erfaring med SAS fra en sak der de fremskyndet avgang med mer enn 9 timer. De unnlater å svare på mine argumenter og står fast i et spor som ikke er relevant for saken (at ankomst var i henhold til rute).

Det som kommer til å skje er at de ser på saken igjen og plutselig snur like før fristen løper ut.

Hilsen fra indisk person som jobber for Sutherland Global Services Limited.

4. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde booket SVG-CPH-BOM t/r med SAS 9JUL26. Kansellert mindre enn 14 dager før avreise og alternativ routing medførte avreise kvelden før.

Avviste forslaget og kansellerte. Søkte om EU261 9JUL og idag tikket det inn mail om at de overfører 600EUR.

5. avis

avis Senior Medlem

Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan avviste du alternativet de ga deg – mail, app, nettside eller telefon?

Hadde vært greit å vite hva som funker smoothest når man havner i samme situasjon

6. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tok kontakt via chat og fikk presentert ruteforslag. Sa jeg skulle tenke på det. Ringte deretter inn og kansellerte.

Tok opp samtale og chat og oversendte dokumentasjon til claims eposten som genereres. Ble godkjent uten noe mer dialog med SAS

avis liker dette
  7. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,340
    Bonuspoeng:
    293
    Mails kom inn fra TKN i dag. Likt i begge sakene.

De starter saksbehandlingen nå, etter SAS unnlot å kommentere det jeg anførte i begge sakene.

Som jeg også gjentok i kortversjon i svaret til tilsvar fra SAS.

Frist løp ut på torsdag sist uke for SAS til å kommentere, men det gjorde de ikke. Og nå, 2 virkedager senere, starter altså saksbehandlingen basert på den infoen TKN sitter på. Effektivt, det. Bare spennende hvor lenge de skal saksbehandle.... :p

haifinn liker dette
  8. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Utrolig useriøst fra SAS sin side, men har opplevd akkurat det samme. De ga ikke tilsvar og ble dømt. I tillegg forsøkte deg seg på å gi en erstatning som var dårligere enn det vedtaket fra TKN tilsa.

tobeornot999 liker dette
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,310
    Bonuspoeng:
    293
    Det kommer vel an på når nemnda møtes neste gang. Tror ikke det skjer fortløpende, men i rykk og napp.

10. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,340
    Bonuspoeng:
    293
    Etter fristen var gått ut, sendte SAS helt ubehjelpelige kommentarer til TKN i begge sakene, fortsatt uten å ta stilling til det som egentlig er spørsmålet i sakene.

Fint det, da trenger jeg ikke vurdere om jeg skal ta imot et tilbud om å "løse saken" med en litt fristende (les: større) reisevoucher enn det jeg har krav på :D

Utrolig nok viser de også til at den ene forsinkelsen skyldes "adverse weather", samtidig som de 1) ikke har dokumentert noen værproblemer og 2) de har sendt skjermklipp fra sine egne systemer som viser at "aircraft cleaning" er logget som årsaken til forsinkelse.

Merkelig opplegg, og man skulle tro at mennesker ikke har vært inne i bildet i det hele tatt før svaret ble avsendt fra SAS :p

Cumulus, Sonictravel, jocke and 2 others like this.
  11. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    4,188
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om SAS kan argumentere vekk kompensasjon fordi det var tordenskyer i området når de skulle lande? Først 1 go around, der etter sirklet rundt flyplassen i 30 min før det fløy videre til Venezia, skulle egentlig landet på Split. Alle andre fly landet på første forsøk og tok av som normalt både før SAS flyet kom. Alt dokumentert med flightradar. Jeg spurte hvis været var problemet om hvorfor klarte alle andre fly lande denne dagen på samme tidspunkt og ikke de, selv med bevis men de ønsket ikke å kommentere og bare henviste til et vær data rapport. Dette var det eneste flyet som ikke landet der denne dagen. Tips?

Cumulus liker dette
  12. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,106
    Bonuspoeng:
    93
    Dette høres veldig kjent ut. Var det ikke @DJasko som kjente noen (foreldrene hans?) som ble påvirket av akkurat dette, kanskje ved at de ikke fikk returfly? Hva ble enden på visa for dem?

Cumulus liker dette
  13. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    4,188
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke lest om den saken, kan godt være samme fly ja. Har du linken kanskje?

14. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,106
    Bonuspoeng:
    93
    Se nederst på side 128 i denne tråden

15. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,067
    Bonuspoeng:
    183
    At andre fly lander betyr ikke nødvendigvis at været ikke spiller en faktor for akkurat det ene flyet. Kapteinen er til syvende og sist den som tar beslutningen om det er trygt å lande eller ei, og jeg vil anta at ingen kapteiner flyr til en alternativ flyplass om de ikke mener det er strengt nødvendig (sikkerhet).

Det kan også være at ditt fly ble ‘offer’ for et dårlig værvindu i kombinasjon med kritisk nivå av drivstoff der de ikke kunne risikere en til go around.

Erfaringsmessig i Abidjan er at det plutselig blir dårlig vær, flyplassen stenges for landing/avgang, en del fly sirkler, tilslutt har noen for lite drivstoff til å sirkle videre og bestemmer seg for å fly til Accra. Tre min senere åpner flyplassen og de gjenværende flyene lander som planlagt, mens flyet som endret kurs fortsetter til Accra. Hadde en slik med AT en gang. Det er uflaks, men safety first.

Det kan også være at enkelte flymodeller ikke klarer å lande. Det var vel en diskusjon her om at CRJ f.eks. var mer sårbar for sidevind enn 320/737, og at det en stormfull dag et sted i Norge var mange som landet, bortsett fra en CRJ. Av egen erfaring lever tordenskyene langs kysten av Kroatia sitt eget liv og kommer/går veldig fort.

Så lenge SAS kan dokumentere at det var dårlig vær, de har gjort en go around, for så å lande et annet sted tenker jeg at det er ekstraordinært, og ikke noen komp å hente. Du har uansett rett på care. Jeg tenke vi i sum skal være takknemlige for at pilotene tar disse tøffe avgjørelsene en gang for mye. Vi har sett hvordan det går når f.eks. Boeing setter profitt over sikkerhet.

16. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    6,085
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skrev om det i noen dagstråder og kanskje her i tråden også. Det var vel i starten av mai?

Uansett:

METAR data viste tordenskyer rundt Split flyplass og da har SAS sitt på det rene dessverre. Ingen komp.

kongenamundsen and Rapolo like this.

Del denne siden