EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    546
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan være en feil, men at SAS lyver (bevisst tar feil) er dessverre ikke noe nytt.

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,878
    Bonuspoeng:
    293
    Svarer meg selv, som en oppdatering på TKN sakene.

SAS ga tilsvar innen fristen, helt standardisert AI-produsert med faste data-klipp fra sine egne systemer. Dette var kliss likt bygget opp fra SAS i begge sakene mine.

De svarte 2 dager før fristen løp ut. Igjen, likt for begge sakene. Hvis man skal kan være litt konspiratorisk kan man anta at de har programmert auto-utsendelse av svaret rett før fristen for å dra ut saken lengst mulig.

Mest interessant er at de overhodet ikke kommenterer det som er tema i tvistene. De viser til at EU261 standard comp pga forsinkelse (over 3t) ikke er aktuell. Jeg har ikke bedt om dette basert på forsinket landing, men pga at fremskyndelse av avgang med nærmere 3 timer likestilles med kansellering (alt over 1t) iflg konkret EU COJ dom jeg henviste til og som de heller ikke kommenterer. De sier alternative flights landet på omtrent riktig tid, men unnlater altså å kommentere at denne routingen berøvet meg for 3 timer på destinasjonen pga tidligere retur. Ødela i praksis mye av den dagen, fordi jeg måtte tilsvarende mye tidligere til LHR. Det gjorde at jeg ikke kunne bruke avgangen, men har ikke krevet noe ekstra for alternativ flight. Bla pga at jeg valgte å fly først flere dager senere istedet.

De gjentar og gjentar 3 ganger i teksten sin at de bare fremskyndet flighten (den alternative) med under 1 time. Samtidig som flere av deres egne data-klipp i samme brev viser at det riktige er 170 minutter. Dårlig AI :p

I den andre saken har jeg henvist til en helt lik sak hvor Norwegian ble felt i TKN etter at flyet landet forsinket (under 3t) så kollektiv transport hadde sluttet. Da måtte flyselskapet dekke taxi. Samme som gjaldt meg. Den tidligere avgjørelsen, og hvorfor SAS evt mener at den ikke er parallell er ikke omtalt med ett ord i tilsvaret. Igjen: dårlig.

Last edited: 25. juli 2026 kl 11:47
    EndreD and Teknolai like this.
  3. bXmi

bXmi Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    546
    Bonuspoeng:
    93
    Samme erfaring med SAS fra en sak der de fremskyndet avgang med mer enn 9 timer. De unnlater å svare på mine argumenter og står fast i et spor som ikke er relevant for saken (at ankomst var i henhold til rute).

Det som kommer til å skje er at de ser på saken igjen og plutselig snur like før fristen løper ut.

Hilsen fra indisk person som jobber for Sutherland Global Services Limited.

4. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    1,010
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde booket SVG-CPH-BOM t/r med SAS 9JUL26. Kansellert mindre enn 14 dager før avreise og alternativ routing medførte avreise kvelden før.

Avviste forslaget og kansellerte. Søkte om EU261 9JUL og idag tikket det inn mail om at de overfører 600EUR.

5. avis

avis Senior Medlem

Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    28
    Hvordan avviste du alternativet de ga deg – mail, app, nettside eller telefon?

Hadde vært greit å vite hva som funker smoothest når man havner i samme situasjon

6. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    1,010
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tok kontakt via chat og fikk presentert ruteforslag. Sa jeg skulle tenke på det. Ringte deretter inn og kansellerte.

Tok opp samtale og chat og oversendte dokumentasjon til claims eposten som genereres. Ble godkjent uten noe mer dialog med SAS

avis liker dette

Del denne siden